2011-04-25, 20:12
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guywithtnt
Men ditt klagomål är felaktigt, då vi diskuterar subgenrer av dubstep. Just nu är det electro med inslag av dubstep - electrostep kan det även kallas.
Vi kan inte starta enskilda trådar för varje subgenre, det hoppas jag att du förstår? Rådfråga gärna en mod, om du nu så vill. Jag och många andra anser att denne tråd räcker till, till både dubstep och alla dess subgenrer.
Om du nu vill fortsätta diskutera låtarna är du välkommen att PMa mig, eftersom denna diskussionen inte tillför någonting till ämnet.

Det ni verkar ha missat är att Dubstep är elektronisk musik, precis som electro. Det är det som är den gemensamma nämnaren och inte stilarna i sig. Jag håller med om att vi kan diskutera undergenrer och utvecklingar men electro är inte en av dem bara för att båda stilarna är elektroniska.

Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
1. Termen dubstep är otroligt bred, i denna tråden diskuteras allt som har något med dubstep att göra överhuvudtaget, det må vara en electro låt med små influenser av dubstep eller nyaste skiten från Tempa, skitsamma. Ingen har klagat hittills, snarare har vi som besöker tråden frekvent uppmuntrat att folk kan posta lite vad som helst i denna tråden, bara det har viss koppling till dubstep eller tung bas-musik.

2. Folk i denna tråden postar låtar som de gillar, de postar inte låtar för att tillfredsställa personer som dig som bara sitter och klagar utan att posta någonting själv.

Men vad är då dubstep? Vad är influenser av dubstep? Det enda originella med dubstepen är trumtempot, inte wobblet. Så fort en låt har en sekunderlång basgång med LFO så betyder det inte att det har med dubstep att göra. Har ni koll på andra musikgenrer också så kan ni se att "dubstepinfluenserna" förekommer överallt idag och desto viktigare är det att vi begränsar tråden till vad ämnet faktiskt är, annars får vi inom en snar framtid döpa om tråden till "Sammanfogade tråden om musik med 2000-tals ljud".
Citera
2011-04-25, 20:24
Medlem
Hkarns avatar
Någon som kan tipsa om lite bra post-avant dream dubstep utan electro influenser då?
Citera
2011-04-25, 21:14
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Det ni verkar ha missat är att Dubstep är elektronisk musik, precis som electro. Det är det som är den gemensamma nämnaren och inte stilarna i sig. Jag håller med om att vi kan diskutera undergenrer och utvecklingar men electro är inte en av dem bara för att båda stilarna är elektroniska.

Det du verkar missa är att vi är fullt införstådda med detta, men att du är den första som börjat bry dig om detta.

Citat:
Det enda originella med dubstepen är trumtempot.

Ett trumtempo i 135-140 bpm är knappast "det enda originella med dubstep". Lägg ner med ditt gnäll och inse att det finns olika skaror folk som hänger i denna tråden. De som gillar den mer old school/minimala sidan av dubstep, de som gillar den "tyngre"/hypade sidan och de som gillar båda delarna. Än så länge har det funkat bra och jag har då inte sett någon mer än du som börjat klaga.
Citera
2011-04-25, 21:38
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Det du verkar missa är att vi är fullt införstådda med detta, men att du är den första som börjat bry dig om detta.

Härligt!

Citat:
Ett trumtempo i 135-140 bpm är knappast "det enda originella med dubstep". Lägg ner med ditt gnäll och inse att det finns olika skaror folk som hänger i denna tråden. De som gillar den mer old school/minimala sidan av dubstep, de som gillar den "tyngre"/hypade sidan och de som gillar båda delarna. Än så länge har det funkat bra och jag har då inte sett någon mer än du som börjat klaga.

Dubsteptempot är annars i 140-145 bpm, men det är kanske inte så relevant och lite överkurs för att man ska få tillåtelse att länka en låt på FB, däremot har jag aldrig klagat på olika stilar inom dubstep, det är de som inte håller sig inom genren jag tycker tar för stor plats här.

Men lek på ni, jag ska inte störa.
Citera
2011-04-25, 21:45
Medlem
ztlohnierbs avatar
Citat:
Och att de låtarna inte är någon myspace-remix på lady gaga och liknande. Vi har dessutom förstått att folk har snöat in på skrillex och mt eden så snälla avvara sådant också även om jag har förståelse för att det blir mycket first-hit-låtar på youtube eftersom det är relativt nytt och många har precis börjat nosa på genren.

Citat:
Härligt!
däremot har jag aldrig klagat på olika stilar inom dubstep, det är de som inte håller sig inom genren jag tycker tar för stor plats här.

Jasså du.

Skillnaden mellan t.ex Burial och Flux Pavilion är enorm. Men de går båda fortfarande under genren dubstep. Men då gör vi så att alla i denna tråden skickar ett pm till alaskapolloc innan vi postar en länk. Så får han avgöra om det är dubstep eller inte, först då kan vi posta det! Låter det som en plan?
Citera
2011-04-25, 21:50
Bannlyst

Om ni är ute efter ett pack med dubstep så rekommenderar jag "Deluxe Dubstep" rakt från piratbyrån.

100 låtar från bland annat Bare Noize, Nero, Flux Pavillion, Cotti, Caspa, Ekss osv.. Har hittat ett par guldkorn där.

Torrent

2 andra torrenter med fint material
Ministry Of Sound - The Sound Of Dubstep Deluxe Editon 2011
GetDarker Presents; This Is DUBSTEP Vol. 3
Citera
2011-04-25, 21:53
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztlohnierb
Jasså du.

Skillnaden mellan t.ex Burial och Flux Pavilion är enorm. Men de går båda fortfarande under genren dubstep. Men då gör vi så att alla i denna tråden skickar ett pm till alaskapolloc innan vi postar en länk. Så får han avgöra om det är dubstep eller inte, först då kan vi posta det! Låter det som en plan?

Det låter utmärkt det!

Alaskapolloc ruined dubstep-tråden EP
Citera
2011-04-25, 22:43
Medlem
Pearson Sound - Let me see what u working with http://www.youtube.com/watch?v=bjkkUPaojHw

LoLOlOLolOl dubstep i 126? Eller kanske inte dubstep men Ramadanman/Pearson Sound är fasiken dubstep. Så trummorna behöver inte bara ligga i 140-145. Kolla också nästan allt som kommer från Loefahs skivbolag Swamp81. Där ligger tempot på mer 130-137. Dubstep är som sagt ett ganska brett sound eller genre.
Tror mer att det är attityden eller atmosfären runt låtarna som är det viktigaste. Seden att göra lite låtar som man sedan trycker upp på dubplates för pengar som kommer från egen ficka. Det där med dubplates och testpressningar tycker jag ligger mycket i fokus i brittisk dansmusik kultur. Tycker att man kan kalla sig en dubstepartist endast om man har blivit tryckt på vinyl, men det är ju bara vad jag tycker.
Citera
2011-04-26, 00:39
Medlem
Donahts avatar
http://www.youtube.com/user/EpicNetworkMusic

http://www.youtube.com/user/EpicNetworkRecords

sjukt bra kanaler
Citera
2011-04-26, 12:31
Medlem
Hej!

Jag letar efter låtar i stil med Jack Beats Remix av Passion Pit - Little Secrets.

http://youtu.be/9lVEmdJbXt8

Vet inte om detta är dubstep, men jag chansar
Citera
2011-04-26, 16:59
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwi
Hej!

Jag letar efter låtar i stil med Jack Beats Remix av Passion Pit - Little Secrets.

Nej tyvärr var det inte dubstep, men var inte ledsen för det! Här länkar vi lite allt möjligt så feel free to join the club. Att den heter dubsteptråden är ändå bara för syns skull

Guess who's back!
Citera
2011-04-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwi
Hej!

Det där är Fidget/Wobble House. Kanske svårt att hör skillnaden om man bara koncentrerar sig på wobblet. Men för det första så är låten i typ 128-130 och har inte riktigt de trummorna som dubstep brukar ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in