Citat:
Ursprungligen postat av
maanoja
Självklart vill VR ha förarna färdiga. För dom vet ju inte vem som tackar ja till att byta till Pågatågen.
10-13 vakanser på en månad är ju ingenting. Det löser ju sig på bara någon dag. Folk på Öresundstågen har ju knappt kunnat ta ett enda övertidspass för det knappt har funnits något. Förr kunde du jobba över i princip när du ville.
Om du inte tror på mig och mina källor så får du väl helt enkelt se bara.
VR vill även att utbilda alla lokförare/tågvärdar i Helsingborg och Hässleholm i SR för att kunna ha genomgående tåg.
Det stämmer inte heller. Jag, och flera andra som brukar jobba mycket övertid har fortfarande kunnat snitta 15-20 timmars övertid per månad. Det stämmer dock som du säger att för ett år sedan kunde man till och med välja om man ville jobba morgon / kväll osv de dagar man ville jobba över, då det fanns så många vakanser.
Vr vill inte utbilda alla tågvärdar och lokförare i Skåne i SR heller. De vill utbilda en del av dom (preliminärt frivilliga lokförare) och sedan utvärdera ifall det behövs mer eller inte.
Tillägg; Jag säger inte att det du beskriver
aldrig kommer hända, men väldigt mycket av det du säger antingen stämmer helt enkelt inte, eller så är det otroligt överdrivet.
Väldigt märkligt att komma in i tråden och trolla på detta vis.