2025-06-09, 17:27
Medlem
Nu har jag fått mitt första besked 🥳

Har blivit antagen till lokförarutbildning hos Protrain. Har sökt till alla tre studieorter men inte fått veta var jag kommit in. Är Yh som högskola/universitet där man kan tacka ja men kan stå som reserv till en högre rankad plats? Eller stryks man från alla andra om man tackar ja?

Har fortfarande inte fått besked från TCC men upplevde Protrain var mycket svårare med testerna.
Senast redigerad av Plyy 2025-06-09 kl. 17:29.
Citera
2025-06-09, 17:33
Medlem
Varför vill man bli lokförare idag när AI kommer köra tågen rätt snart. Dom körs väl redan idag nästan automatiskt?
Citera
2025-06-09, 19:39
Medlem
Tågen körs inte automatiskt idag, särskilt inte godstågen och vi är en evighet från att kunna göra det i Sverige.

Till att börja med har Trafikverket inte ens budget för att underhålla det nuvarande järnvägsnätet så att de ska ha en budget för att bygga om alltihopa till det som krävs för självkörande fjärrtåg är vi nog ett par decennier ifrån. Minst.

Dessutom klarar inga av de fordon som finns på marknaden idag att göras om till autonoma fordon och tågoperatörerna jobbar med enormt pressade marginaler och har knappt råd att köpa in nya lok idag. Än mindre att byta ut samtliga sina lok och motorvagnar till nya autonoma fordon. Underlaget från kunder att betala för det finns inget.

Slutligen. Vi skulle 2017 helt bytt ut nuvarande signalsystem till ERTMS-systemet i hela Sverige. Idag, åtta år efter den deadline har Malmbanan precis fått det signalsystemet och Botniabanan har det. Några fasta deadlines för resten av järnvägsnätet finns inte och en stor orsak är avsaknad av budget för det hos såväl Trafikverket som hos de olika operatörerna.
Citera
2025-06-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Varför vill man bli lokförare idag när AI kommer köra tågen rätt snart. Dom körs väl redan idag nästan automatiskt?

Kort och gott, nej, AI kommer inte köra tågen inom kort och tågen körs inte automatiskt idag, inte ens nästan.
Citera
2025-06-11, 11:07
Medlem
Citat:

Ett förvånasvärt framtidssäkrat yrke, i alla fall i Sverige. Det finns helt enkelt inga pengar i den Svenska järnvägsbranschen så ingen är beredd att ta kostnaden för självkörande tåg i nuläget och det kommer vara en lång process när den väl startar.

Kan ju tyckas lite märkligt att tekniken inte utnyttjas när den finns tillgänglig men det är som sagt främst en kostnadsfråga och inte en teknikfråga.

Jag skulle dock rekommendera utbildningen även om självkörande tåg låg nära i tiden. Järnvägen kommer behöva kunniga personer med erfarenhet även när tåget kör sig själva. Jag tror att personer med lokförarbakgrund kommer att fylla andra roller i framtiden.

Tågen kommer behöva fjärrövervakas på något sätt. Kanske smälter den nuvarande förarrollen ihop med tågklarerarrollen i framtiden och förarna sitter och "fjärrkör" ett flertal tåg samtidigt på något sätt?

Kanske kommer det behövas en utbildad förare ombord på tågen för att kunna köra de manuellt när tekniska problem uppstår? Föraren kanske då spenderar den mesta tiden med att ge service åt passagerarna men går in och kör eller felsöker tåget vid behov.

Tomas Tydal (googla om du inte känner igen namnet) är ett exempel på hur du kan få nytta av en lokförarutbildning även inom andra roller och branscher.
Citera
2025-06-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Ett förvånasvärt framtidssäkrat yrke, i alla fall i Sverige. Det finns helt enkelt inga pengar i den Svenska järnvägsbranschen så ingen är beredd att ta kostnaden för självkörande tåg i nuläget och det kommer vara en lång process när den väl startar.

Kan ju tyckas lite märkligt att tekniken inte utnyttjas när den finns tillgänglig men det är som sagt främst en kostnadsfråga och inte en teknikfråga.

Jag skulle dock rekommendera utbildningen även om självkörande tåg låg nära i tiden. Järnvägen kommer behöva kunniga personer med erfarenhet även när tåget kör sig själva. Jag tror att personer med lokförarbakgrund kommer att fylla andra roller i framtiden.

Intressant att flera skriver att branschen ligger så dåligt till ekonomiskt, det visste jag inte. Kan inte detta i sig vara en risk? Att vi helt inte kommer ha så mycket tåg i framtiden pga dålig ekonomi?
Citera
2025-06-11, 13:48
Medlem
Citat:
Intressant att flera skriver att branschen ligger så dåligt till ekonomiskt, det visste jag inte. Kan inte detta i sig vara en risk? Att vi helt inte kommer ha så mycket tåg i framtiden pga dålig ekonomi?

Tvärtom, järnvägen för förmodligen en ännu större betydelse nu i.o.m. NATO, där det behövs säkra leveranser. Se bara på Ukraina där järnvägen används under pågående strider.
Så järnvägen kommer att behövas än mer framöver.
Citera
2025-06-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Tvärtom, järnvägen för förmodligen en ännu större betydelse nu i.o.m. NATO, där det behövs säkra leveranser. Se bara på Ukraina där järnvägen används under pågående strider.
Så järnvägen kommer att behövas än mer framöver.

Jo fast att man behöver är en sak, men att ha råd är en annan. Finns det inte pengar så finns det inte pengar. Och då kanske man behöver dra ned.
Citera
2025-06-11, 16:14
Medlem
Citat:
Jo fast att man behöver är en sak, men att ha råd är en annan. Finns det inte pengar så finns det inte pengar. Och då kanske man behöver dra ned.

Järnvägen kommer säkert NATO att ha synpunkter på, och då kommer pengar tillföras för en stabil och fungerande infrastruktur nu när mer pengar går till försvaret.
Citera
2025-06-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Järnvägen kommer säkert NATO att ha synpunkter på, och då kommer pengar tillföras för en stabil och fungerande infrastruktur nu när mer pengar går till försvaret.

Fast nu tycker jag du resonerar lite svajigt, det kommer pengar till det men inte till AI saker. Jag tycker detta mest låter som cope.
Citera
2025-06-11, 17:43
Medlem
Citat:

Det finns absolut risker för järnvägen som behöver hanteras politiskt. Problemen är dock mångfacetterade.

Ett problem är att det är dyrt att underhålla den svenska järnvägen. Den ansvariga myndigheten, Trafikverket, får inte tillräckligt med pengar för att sköta underhållet och samtidigt modernisera järnvägen. Finns säkert ett och annat att säga om hur myndigheten hanterar sina anslag också.

Trafikmässigt är det framförallt godstrafiken som går dåligt. Konkurrensen från lastbilarna är hård och avgifterna för att använda spåren höjs för varje år. Det största godsbolaget, statliga Green Cargo, är beroende av bidrag från staten för att undvika konkurs och lägger ner mer och mer av sin trafik.

Persontrafiken går mycket bättre. Den rent kommersiella trafiken går faktiskt med vinst. SJ, Snälltåget, Arlanda Express t.ex. Problemet är med den skattefinansierade trafiken, som utgör majoriteten av landets tågtrafik. Pendeltåg i de större städerna och regional trafik drivs genom offentliga upphandlingar som verkar vara svåra att tjäna några pengar på.

Företagen som har försökt har ofta misslyckats och i en del fall har kontrakt avbrutits i förtid. Intresset för dessa upphandlingar har också minskat. Den senaste upphandlingen för Pågatågen i Skåne hade bara två anbud och pendeltågen i Stockholm kunde inte genomföra sin upphandling eftersom bara ett bud kom in.

Det finns hur mycket som helst att säga om järnvägen men slutsatsen är väl att den hankar sig fram bäst den kan. Finns inget akut hot förutom möjligtvis för Green Cargo men det satsas inte heller något på branschen vilket leder till att stora nödvändiga projekt och satsningar uteblir. Finns väldigt lite nytänk och visioner. Låg ambitionsnivå över lag.
Citera
2025-06-11, 20:42
Medlem
Citat:
Fast nu tycker jag du resonerar lite svajigt, det kommer pengar till det men inte till AI saker. Jag tycker detta mest låter som cope.

Då kan jag ta ett exempel, har varit lokförare rätt många år nu, och i stort sett det största som har hänt under dessa decennier är att vi har fått utbytt NMT-telefoner på våra lok till MobiSIR-telefoner (järnvägens egna mobilnät).

Sedan har det börjat komma ERTMS-sträckor (efterföljare till ATC), men långt ifrån på alla sträckor. Något för automatkörning finns inte i detta ännu och inte heller i de nya tåg som t.ex. SJ AB köper just nu.

Det jag menar med att mer kommer att satsas på järnvägen framöver är att få den mer tillförlitlig, investera i infrastrukturen för att öka vagnslaster, hastigheter mm.

Någon kommer säkert att föreslå självkörande tåg någon gång framöver, men då är nog de flesta av oss pensionerade innan det finns obemannade självkörande tåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in