2011-06-25, 16:25
Medlem
någon som har hört något från ängelholm? tycker ju att folk borde börja bli antagna dit snart eller att man blir kallad till att göra testerna när man kom i urvalsgruppen med cirka 70-80st före en
Citera
2011-06-25, 22:49
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjalle
Då var allt, inkl läkarundersökning klart för start i Mjölby i augusti!

Får gratulera till framgången.
Jag är också sugen på att utbilda mig framöver och har då några frågor som jag/ni hoppas kan och vill svara på:

Det jag undrar är följande:

# Det är några typ av tester man ska genomföra först som jag fattar det? Måste man först klara dem innan man är garanterad en plats i utbildingen? Vad är det för tester?

# Om jag vill säga upp mig från mitt jobb och börja studera till lokförare, hur gör jag bäst då? Att säga upp mig först efter dessa så kallade tester?

# Hur lång är utbildningen?

# Ev. ersättning såsom CSN-stöd?

Tacksam för svar
Citera
2011-06-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
# Det är några typ av tester man ska genomföra först som jag fattar det? Måste man först klara dem innan man är garanterad en plats i utbildingen? Vad är det för tester?
Ja, man måste klara alla tester innan man är garanterad plats. Testerna har beskrivits bland annat av mig ett par gånger tidigare i tråden, men är i stort sätt, simultankapacaitet, kortminne, långtidskoncentration, talföljder, ordkunskap, logiska figurer och lite sånna olika test. Och då måste man klara alla olika deltester innan man är garanterad plats. Tänk på att det brukar vara nästan 1000 ansökningar och endast ~30 kommer in per utbildningställe.

Ängelholm hade t.ex 1400 ansökningar förra året

Citat:
# Om jag vill säga upp mig från mitt jobb och börja studera till lokförare, hur gör jag bäst då? Att säga upp mig först efter dessa så kallade tester?
Du bör definitivt göra testerna först. Dem tar inte mer än några timmar. Då det är väldigt svårt att komma in så hade iaf inte jag sagt upp mig i onödan.
Citat:
# Hur lång är utbildningen?
Beror på utbildningsort.
Tror att ängelholm är 1 år. Men TCC i t.ex Huddinge är utbildningen på 1 ½ år (ett halvår praktik)

Citat:
# Ev. ersättning såsom CSN-stöd?
Ja, samma stöd som för en vanlig högskola. Dvs ~2700 kr i månaden i bidrag och ~5500 kr i studielån
Citera
2011-06-26, 11:38
Medlem
Hur svårt är det att få tag på ett jobb efter examen? Rekryterar alla företag direkt ifrån skolan eller är det arbetsförmedlingen som gäller då isåfall?

Hur är det med praktikplatser, är det svårt att få tag på dem? Får man fixa egen praktikplats? Måste man ha uniform på sig när man har praktik?

Hur länge består en sammanhängande praktikperiod av?

Är tacksam för svar
Citera
2011-06-26, 13:21
Medlem
LordColtacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hur svårt är det att få tag på ett jobb efter examen? Rekryterar alla företag direkt ifrån skolan eller är det arbetsförmedlingen som gäller då isåfall?
Det är just nu lokförarbrist i landet, så vissa företag kommer till skolan och rekryterar. Det vanligaste är dock att man kan få jobb på sin praktikplats. Ingen ifrån våran klass var arbetslös när vi gick ut för två månader sedan.

Citat:
Hur är det med praktikplatser, är det svårt att få tag på dem? Får man fixa egen praktikplats? Måste man ha uniform på sig när man har praktik?
Skolan står vanligtvis för att hitta en praktikplats, man lämnar in ett önskemål om företag och ort.
Om man har uniform eller inte beror på vilket företag man hamnar på, och vilken ort. SJ Göteborg delar ut uniform medans SJ Linköping inte gör det t.ex.

Citat:
Hur länge består en sammanhängande praktikperiod av?
Vanligtvis 4-6 veckor
Citera
2011-06-27, 16:41
Medlem
Då var även boendet ordnat...här går de i rasande takt
Citera
2011-06-27, 19:29
Medlem
Ska Ska i väg till Mjölby i morgon och göra dom pappersbaserade förtesterna
Gjorde dom på datorn först som jag klarade - men oj vad nervös jag är
Citera
2011-06-27, 20:25
Medlem
Ishot2pacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evelina86

berätta gärna hure gick samt vad för grejer som dök upp, ska göra mitt på torsdag, är riktigt nervig
Citera
2011-06-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evelina86

Redan dags för nästa omgång tester?
Fast jag var aldrig i Mjölby
Citera
2011-06-28, 13:07
Medlem
Det var faktiskt både lätt och svårt samtidigt.
Det lätta med det är att uppgifterna är relativt enkla, det knepiga med det är att hinna med så många uppgifter som möjligt på ca 5-8 min (beroende på vilket av testerna det är) och då helst inte ha några fel heller.
Tyvärr så klarade jag mig inte - jag var ett hårfint fall. Hade för många fel på ett av testen så jag kom inte vidare (simultantestet). Men jag tänker söka igen till vintern (blev rekommenderad att göra det)

Första uppgiften var att stryka under alla siffror som var likadana som utgångssiffran. Tex 379 så under den fanns det en kolumn med ca 8 tal och alla likadana 379 skulle strykas under. Tror testtiden på denna var 5 min - helst ska man klara ca 100 stycken.

Sen var det läsförståelseuppgifter tex "om 1000 meter är längre än 2 km sätt ett kryss i tredje rutan från vänster i sista raden, om inte sätt ett kryss i andra rutan från höger på andra raden"

Sen var det mattedelen, samma som man gör på datorn - talföljder 2 4 6 8 _ _ osv.
Sen var det plåtvikningstestet.

Sen var det simultantestet (det jag åkte på) Det är jättesvårt att förklara tyvärr så det får du se

Det var också ett test där man skulle hitta samma figur bland 5 alternativ. (den första bilden var den rätta och sen skulle man hitta den andra rätta bilden)

Men Lycka till till alla er andra som har erat test kvar
Citera
2011-06-28, 17:54
Medlem
Är det någon som kommit in i Hallsberg?
jag startar den 3:e oktober iår, vore skoj om det va någon mer här som ska gå där.
Citera
2011-06-28, 17:57
Medlem
usch det låter ganska svårt! Ska iväg till Hallsberg imorgon o göra testerna!
Är det någon som vet hur många som sökt dit och hur många de tar in?
Läste att någon skrivit ett Ängelholm hade fått in över 1000 ansökningar, låter som det är ganska hård konkurens med andra ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in