Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
citerar mig själv hära för en liten update, har gjort läkarundersökningen idag och allt gick bra, förutom att jag hade högt blodtryck, 154/93 tror jag det var.

Läkaren sa att han trodde det var för att jag var nervös och om jag skulle testa mig i soffan hemma hade det förmodligen visat normalt så han grönade mig, är detta något jag behöver fortsätta fundera på? Jag kände mig givetvis lite nervös.

Man brukar alltid vara nervös, och det vet de, ungefär som när man väntar medan de besiktar bilen :-)

Men tog de inte om blodtrycket när du hade fått vila en stund? Så gjorde de på mig, väntade på britsen kanske 5 min.
Men du blev godkänd iallafall eller?
Citera
2021-12-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Man brukar alltid vara nervös, och det vet de, ungefär som när man väntar medan de besiktar bilen :-)

Men tog de inte om blodtrycket när du hade fått vila en stund? Så gjorde de på mig, väntade på britsen kanske 5 min.
Men du blev godkänd iallafall eller?

Nä dom dog inte om det, jag satt ju dock typ 20min i väntrummet före dom börja göra testerna.
Jo, jag blev ändå godkänd.
Kommer detta bli gormigt för framtida hälsokontroller om jag gör det hos någon annan? Hade ju varit trist..
Senast redigerad av WHATISEV 2021-12-07 kl. 12:14.
Citera
2021-12-07, 17:47
Medlem
Citat:
Nä dom dog inte om det, jag satt ju dock typ 20min i väntrummet före dom börja göra testerna.
Jo, jag blev ändå godkänd.
Kommer detta bli gormigt för framtida hälsokontroller om jag gör det hos någon annan? Hade ju varit trist..
Även jag fick högt pga nervös, de gjorde om sen när jag legat ner för EKG-testet. Om du skulle ha högt även senare kommer du ju få någon medicin, det borde man få köra på tror jag efter godkännande? Har du kollat blodtryck tidigare i livet och brukar du ha normalt då?
Citera
2021-12-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Även jag fick högt pga nervös, de gjorde om sen när jag legat ner för EKG-testet. Om du skulle ha högt även senare kommer du ju få någon medicin, det borde man få köra på tror jag efter godkännande? Har du kollat blodtryck tidigare i livet och brukar du ha normalt då?

Ungefär hur högt fick du respektive gång, kom du ihåg det?
Jag kollade den på VC för några månader sen då var den ungefär samma, men kan ju hända jag var nervös även då.

Vet att i äldre tonåren ( kanske 16-17) kollade jag den men det är väl säkert 10 år sen, då var den bra vill jag minnas.
Notera att jag hade 97 i vilopuls när jag låg ned, det var det som fick läkaren att tro starkt på nervositet.

Är 188cm lång 82 kilo, och under 30, alltså inte i någon direkt 'riskzon'
Citera
2021-12-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ungefär hur högt fick du respektive gång, kom du ihåg det?
Jag kollade den på VC för några månader sen då var den ungefär samma, men kan ju hända jag var nervös även då.

Vet att i äldre tonåren ( kanske 16-17) kollade jag den men det är väl säkert 10 år sen, då var den bra vill jag minnas.
Notera att jag hade 97 i vilopuls när jag låg ned, det var det som fick läkaren att tro starkt på nervositet.

Är 188cm lång 82 kilo, och under 30, alltså inte i någon direkt 'riskzon'

Låter som att du kanske har högt blodtryck ändå, en del kan ju ha det utan att vara stora. Känner en som medicinerar mot det och som inte är stor eller särskilt gammal.

Man kan få dispens från Transportstyrelsen mot att medicinera mot högt blodtryck, men du borde kolla upp det även för din egen skull, det är inte bra att ha högt blodtryck för kroppen.
Som sagt hade jag högt först när de kollade mitt, men efter 5 min hade jag normalt blodtryck för min ålder, kommer inte ihåg exakt värde nu, men det var bra.
Citera
2021-12-07, 19:16
Medlem
Citat:
Låter som att du kanske har högt blodtryck ändå, en del kan ju ha det utan att vara stora. Känner en som medicinerar mot det och som inte är stor eller särskilt gammal.

Man kan få dispens från Transportstyrelsen mot att medicinera mot högt blodtryck, men du borde kolla upp det även för din egen skull, det är inte bra att ha högt blodtryck för kroppen.
Som sagt hade jag högt först när de kollade mitt, men efter 5 min hade jag normalt blodtryck för min ålder, kommer inte ihåg exakt värde nu, men det var bra.

Varför tycker du att det låter som jag har högt blodtryck menar du ? Läkaren trodde ju det var pga nervositet i och med den höga pulsen.. Jag vet inte men jag var väldigt nervös
Citera
2021-12-07, 21:43
Medlem
Citat:
Varför tycker du att det låter som jag har högt blodtryck menar du ? Läkaren trodde ju det var pga nervositet i och med den höga pulsen.. Jag vet inte men jag var väldigt nervös

Eftersom du skrev att du hade ungefär samma blodtryck vid tidigare mätning.
Citera
2021-12-07, 22:50
Medlem
Citat:
Eftersom du skrev att du hade ungefär samma blodtryck vid tidigare mätning.

Om jag nu skulle ha det, hur går jag då tillväga? Nu blev jag ju grönad, men inte säkert jag blir det nästa gång ju?

Får alla som har högt blodtryck jobba om man tar blodtrycksänkande?
Citera
2021-12-08, 07:07
Medlem
Citat:
Om jag nu skulle ha det, hur går jag då tillväga? Nu blev jag ju grönad, men inte säkert jag blir det nästa gång ju?

Man söker dispens hos Transportstyelsen om man inte skulle klara hälsokraven, samma om man skulle ha sämre syn/hörsel/blodsockerproblem mm. Du kan ju ändå kolla upp blodtrycket om du är orolig, kan ju vara skönt att veta för dig om det bara är nervositet.

Förvånar mig dock att de inte tog om blodtrycket för att säkerställa att det hade normaliserats efter en stund. Det var en av Transportstyrelsen godkänd läkare du gick till?
Citera
2021-12-08, 07:33
Medlem
Citat:
Man söker dispens hos Transportstyelsen om man inte skulle klara hälsokraven, samma om man skulle ha sämre syn/hörsel/blodsockerproblem mm. Du kan ju ändå kolla upp blodtrycket om du är orolig, kan ju vara skönt att veta för dig om det bara är nervositet.

Förvånar mig dock att de inte tog om blodtrycket för att säkerställa att det hade normaliserats efter en stund. Det var en av Transportstyrelsen godkänd läkare du gick till?

Hur ofta blir man beviljad dispens i såna här fall då?

Nä han sa jag ej behövde oroa mig och att i och med jag hade så hög puls kände han sig ganska säker det var nervositet.. är ju ett ganska vanligt fenomen vad jag förstått. han trodde ej jag skulle ha samma om jag låg hemma och såg tv t.ex.

Jo det var en av transportstyrelesens godkända läkare!
Citera
2021-12-08, 07:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Har du högt blodtryck bör du söka dig till vårdcentralen på egen hand för att se om du fortfarande har det, eller om det var en engångsgrej. Om du har det så kan de hjälpa dig att få ner det, antingen genom livsstilsförändringar eller med medicin, och då blir ju framtida prover för jobbet inga problem.

Oavsett vilket så bör du söka läkarvård, för obehandlat högt blodtryck är inte bra.
Citera
2021-12-08, 10:37
Medlem
Är det någon här inne som fått besked från yrkespsykologen eller kanske rent av blivit antagen till Hallsberg med start i Mars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in