2019-12-27, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hassanbobadilla
Tack för bra svar :-) Har du/ni haft möjlighet att påverka vilken ort LIA:n har blivit på?

Mvh

Man brukar ha möjlighet att iallafall lämna önskemål om vart man ska göra LIA, men sedan är det inte säkert att man får just där. Det beror på bland annat hur många kurser som är ute på LIA samtidigt och hur många platser det finns tillgängliga, antalet körlärare/handledare påverkar.
Tror även de försöker ha någon sorts rättvisa så att så många som möjligt får prova på gods och resandetåg.
Citera
2019-12-27, 10:10
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Tack för bra svar :-) Har du/ni haft möjlighet att påverka vilken ort LIA:n har blivit på?

Mvh
Mja, man får ju lämna önskemål på var man kan tänkas vara. (vart man känner släktingar/vänner för att göra det bästa boendemässigt). Om det finns en plats i Boden t.ex och man säger till läraren att jag kan tänka mig det, så säger läraren mest troligtvis: - ÅH! KAN DU?!! TACK!
Då vi tydligen är den nordligaste utbildningen nu så har vi i princip bara fått platser i Norrland.. haha.

Vi skrev första, andra och tredjehandsval. Utifrån de platser som skolan blivit tilldelade så försöker de placera ut så gott det går. Blir inte alltid som man vill, men det brukar alltid lösa sig.
Oftast så är det ju också flera i klassen som ska till samma ort... då gör man som vi 3 st gjort nu inför första LIAn.. delar på ett hus vi hyrt genom airbnb.

Många platser kommer tyvärr i sista minuten. Och den platsen du fått kan också av olika anledningar bli indragen. Så det är till att ställa sig in på att vara flexibel.
4 st i min klass fick sina platser den 18 dec.. då börjar våran period nästa vecka.
Till nästa period har vi än så länge 15 platser... och vi är 30. Så mycket ramlar in i sista minuten.
Men de säger att det alltid har löst sig, så får väl lita på det.
Dock får man väl i värsta fall dela med någon. Blir ju trots allt 125 timmar på 5 veckor man lär göra.
Citera
2019-12-27, 16:52
Medlem
Citat:
Tack än en gång. Antar att du studerar på MTR just nu? Är det en bra utbildning? Är det obligatoriskt att närvara samtliga dagar i veckan? Händer det att man till exempel börjar lite senare vissa dagar typ 10.00 och slutar tidigare andra? Anledningen att jag frågar är att jag bor långt från utbildningen och har barn varpå jag ibland kommer behöva stanna hemma för exempelvis vård av barn.

Tack än en gång för bra svar.

Mvh
En del redan svarat.
Ja MTR har en bra utbildning. Vi var flera i klassen som även kom in på andra utbildningar samtidigt. Tror ingen har ångrat sitt val. Antagligen går det elever på de andra utbildningarna som även kom in på MTR och inte ångrar sina val också.
Var orolig att MTR:s utbildning skulle vara väldigt inriktad på pendeltågen. Visst den hålls ju på pendelterminalen i Älvsjö och de flesta lärare har arbetat mycket på pendeln men LIA-platser finns även på andra företag och i ledningsgruppen finns representanter från SJ, Hector och A-Train likväl som MTR pendeltågen och MTR Express.

Det är inga problem att vara hemma med sjukt barn eller komma lite sent ibland. Dock är det bra om man försöker ha så hög närvaro som möjligt för att få i sig så mycket kunskap som möjligt och inte bara klara proven. Även företagen kollar ju med skolan innan de anställer och får de höra att det är någon som knappt varit på lektionerna drar dom öronen åt sig även om man klarat sina tentor. Vissa moment är det dock obligatorisk närvaro på. Till exempel utbildning i vistelse i spår och livräddning.
Citera
2019-12-27, 17:29
Medlem
Tack allihopa! Det var ordentliga svar minst sagt. Jag börjar på MTRs utbildning den 17/2 och nu ser jag fram emot det ännu mer!

God fortsättning på er!
Citera
2019-12-27, 19:48
Medlem
En fundering till. Vid hälsokontrollen tar de vikt och längd. Vet ni om ett något högt BMI kan påverka resultatet? Hur går undersökningen till?

Mvh
Citera
2019-12-27, 19:57
Medlem
Citat:
En fundering till. Vid hälsokontrollen tar de vikt och längd. Vet ni om ett något högt BMI kan påverka resultatet? Hur går undersökningen till?

Mvh
Något högt har säkerligen ingen betydelse, de kanske ger lite råd.

De kollar syn (vanlig tavla på väggen, färgseende, periferiseende), hörsel, blodtryck, blodsocker, EKG, drogtest, frågor om alkoholvanor och CDT-test som kollar detta i blodet. Det var väl det tror jag..
Citera
2019-12-27, 19:59
Medlem
Citat:

Mvh

BMI ska inte påverka huruvida du klarar hälsoundersökningen, ganska många lokförare är ju så att säga ganska runda
Citera
2019-12-27, 20:48
Medlem
Tackar tackar!
Citera
2019-12-27, 21:52
Medlem
Jag kan tänka mig isåfall att de kan i samband med, vad ska vi kalla det, "stor kroppshydda" fråga hur sömnen är, om man snarkar eller har sömnapnèer. Om så är fallet så har man nog större risk att få dålig sömn med risk för minskad uppmärksamhet som följd.
Hört att folk blivit avstängda ett tag för utredning om de haft sömnapnéer.

Vikt och längd är väl annars en väldigt basic-uppgift som säkert ingår i varenda hälsokontroll man gör, utan att för den delen analyseras vidare.
Citera
2020-01-01, 16:58
Medlem
Jag ber om ursäkt om svaret redan finns i tråden, men när det gäller arbetsmöjligheterna hos t.ex Green Cargo, SJ och MTR, är det någon som vet hur det ser ut idag och sen om det finns någon prognos inom 1 år?
Fråga två som jag har. Jag kommer att söka utbildningen via Protrain, men när det gäller praktik, fixar man det på egen hand och är det att föredra att kontakta företagen innan utbildningsstart eller hjälper skolan till med det?

Med vänliga hälsningar
Citera
2020-01-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Jag ber om ursäkt om svaret redan finns i tråden, men när det gäller arbetsmöjligheterna hos t.ex Green Cargo, SJ och MTR, är det någon som vet hur det ser ut idag och sen om det finns någon prognos inom 1 år?
Fråga två som jag har. Jag kommer att söka utbildningen via Protrain, men när det gäller praktik, fixar man det på egen hand och är det att föredra att kontakta företagen innan utbildningsstart eller hjälper skolan till med det?

Med vänliga hälsningar
Prognosen vet jag inte, på min åkstation anställs det hela tiden men framåt beror nog på hur det blir med upphandlingar osv.

Skolan fixar praktikplatser, skulle inte funka att alla ringer runt själva. Om du har särskilda önskemål så lämna dessa till skolan så ringer dom och kollar.
Citera
2020-01-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash

Med vänliga hälsningar

På MTR Pendeltåg har det vad jag hört varit anställningsstopp i ett drygt halvår, och det kommer nog vara det ett tag till, det är någon internkurs som kommer examineras under vintern så de fyller upp eventuella vakanser.

Jag kan tänka mig att lokförare från SJ kanske också kommer konkurrera om eventuella vakanta tjänster om det nya schemasystemet hos SJ driftsätts som det ser ut nu.

Man kanske får vara beredd på att vara flyttbar i landet efter examen för att få fast anställning, så var det när jag gick ut också, fick flytta till annan ort i ett antal år för jobb, tur att man var själv då och inte hade familj, idag hade det inte fungerat att bryta upp livet och flytta för jobb.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2020-01-01 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in