2017-05-30, 01:09
Medlem
menade mest att om du går vidare till psykdelen så ska det mycket till om man ska fumla bort det där, kommer ihåg några av mina klasskamrater, man undrade hur dom ens tog sig ur sängen på dagarna utan hjälp.
Citera
2017-05-30, 07:50
Medlem
Ah jaha, heh. Mm nej det borde väl inte bjuda några motgångar hoppas jag.
Citera
2017-05-30, 12:49
Medlem
Hej alla!

Jag väntar med spänning på provdel 3 ifrån Protrain, någon som gjort det och kan beskriva lite vad som fanns med?

/Blivande lokförare
Citera
2017-05-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Standers1
Hej alla!

Jag väntar med spänning på provdel 3 ifrån Protrain, någon som gjort det och kan beskriva lite vad som fanns med?

/Blivande lokförare

Om det fortfarande är som det varit tidigare har det beskrivits många gånger i tråden. I så fall är det väl ett koncentrationstest på ca 30 minuter med en prick som hoppar i en cirkel och ibland hoppar dubbelt; ett test där man ska addera två tal varav det ena ska hållas i minnet till nästa gång; ett ganska invecklat simultanförmåge-test samt slutligen psykologisk utvärdering och intervju med psykolog. Finns bättre beskrivet tidigare av folk som faktiskt gjort det.

För min del ska jag göra ProTrains testdel 2 snart, du som nyss gjort den, har du lust att berätta lite om hur den ser ut i år?
Citera
2017-05-30, 19:00
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskolnikov1
Om det fortfarande är som det varit tidigare har det beskrivits många gånger i tråden. I så fall är det väl ett koncentrationstest på ca 30 minuter med en prick som hoppar i en cirkel och ibland hoppar dubbelt; ett test där man ska addera två tal varav det ena ska hållas i minnet till nästa gång; ett ganska invecklat simultanförmåge-test samt slutligen psykologisk utvärdering och intervju med psykolog.
Det är vad som gäller hos TCC iaf (+2 andra test).
Citera
2017-05-30, 22:30
Medlem
skulle inte tro att testerna hos Protrain och TCC skiljer sig åt speciellt mycket, det är ju samma saker som ska testas och utvärderas för att bli godkänd.
Citera
2017-05-31, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
menade mest att om du går vidare till psykdelen så ska det mycket till om man ska fumla bort det där, kommer ihåg några av mina klasskamrater, man undrade hur dom ens tog sig ur sängen på dagarna utan hjälp.

Skulle säga att psykologdelen är svårare än det datorbaserade provet. Har för mig att ca 50% sållas bort i varje omgång.
Citera
2017-06-01, 00:17
Medlem
Jefvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det utbildas pga en enorm lokförarbrist (som man pratat om sedan jag pluggade till lokförare i början av 00-talet) och det hänger ihop med att ca 10% av sökande klarar alla urvalsprover, så det har varit svårt att fylla kurser trots många sökande, lokförarutbildningen är en av de populäraste yrkesutbildningarna för övrigt.

Är det verkligen ett sådant söktryck fortfarande? MTR betalar ju t o m utbildningslön för sin lokförarutbildning - läste att de hade fått drygt 300 ansökningar till 20 utbildningsplatser. När jag läste till lokförare på 00-talet var det nästan 100 sökanden till varje plats - och den utbildningen fick vi bekosta själva.
Citera
2017-06-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jefvel
Är det verkligen ett sådant söktryck fortfarande? MTR betalar ju t o m utbildningslön för sin lokförarutbildning - läste att de hade fått drygt 300 ansökningar till 20 utbildningsplatser. När jag läste till lokförare på 00-talet var det nästan 100 sökanden till varje plats - och den utbildningen fick vi bekosta själva.

MTRs interna utbildning som pågår nu betalas en symbolisk lön, ja, men den utbildningen som MTR startar till hösten bygger på YH och är en Yrkeshögskoleutbildning precis som TCCs mfl och man får betala själv med hjälp av studiestöd från CSN. På 00-talets början fanns i stort sett bara Svensk Tågkompetens som utbildade i Mjölby, strax därefter blev det även i Hallsberg och några orter till, klart söktrycket var större då till dessa få platser. Idag finns det ju fler utbildningar på fler orter.
Citera
2017-06-05, 20:34
Medlem
applemanias avatar
Nu har man blivit kallad till ett tredje test hos protrain?! Trodde det bara va testerna hemma och sen testerna på datorn på plats. Någon som vet vad testet är? Ska ta 3 timmar..
Citera
2017-06-06, 00:41
Medlem
Vad bestod test 2 utav?
Citera
2017-06-06, 02:05
Medlem
Test 2 var matriser, personlighetsenkät 240 frågor, BKT eller nåt sånt (kritiskt tänkande) samt minne (läsa en text, 40 min senare minnas så mycket data som möjligt från texten.

Så gissar att test 3 blir de tidigare i tråden beskrivna: korttidsminne-additionsgrejen, koncentrationspricken, simultanförmåga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in