Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-29, 17:31
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Kanske det börjar lossna lite nu.. lite tidigare än beräknat. De jag snackat med trodde inte Sj skulle släppa anställningsstoppet förrän framåt våren/sommaren... tror vi kommer se en brist igen runt 2027-2028 när både Mälartåg ökar avgångar samt när Zeta och Delta börjar trafiksättas.
Så de som påbörjar utbildningen nu behöver kanske inte vara så oroliga... ja så länge man uppnår LIA-timmarna då.

SJ söker iaf förare till Kalmar, Västerås och Nässjö just nu.

Totalt finns det knappt 5000 yrkesverksamma lokförare i Sverige, med en omsättning på 10% per år, pensionsavgångar och att folk byter jobb, så behövs det 500 nya förare per år i snitt.

Dock är fördelningen väldigt ojämn geografiskt och i tiden, så periodvis kommer många arbetssökande uppleva att det är svårt att hitta jobb.

Men det löser sig.

LL
Citera
2025-10-29, 18:39
Medlem
Någon som vet hur det blir när VR tar över Öresundstågen? Kommer de behöva rekrytera fler förare då eller hur går snacket?
Citera
2025-10-29, 19:40
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Någon som vet hur det blir när VR tar över Öresundstågen? Kommer de behöva rekrytera fler förare då eller hur går snacket?

Nej. VR har helgarderat sig med extra förare som går på timmar, någon med SR och någon utan. De har även avböjt att ta in x antal inhyrda förare som jobbar här fram till skiftet.
Citera
2025-10-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Nej. VR har helgarderat sig med extra förare som går på timmar, någon med SR och någon utan. De har även avböjt att ta in x antal inhyrda förare som jobbar här fram till skiftet.

Tror du det kommer hålla i längden eller kommer de behöva hyra in igen? Tänker att det är väl lika mycket avgångar oavsett om det är Transdev eller VR som kör.
Citera
2025-10-29, 20:46
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Tror du det kommer hålla i längden eller kommer de behöva hyra in igen? Tänker att det är väl lika mycket avgångar oavsett om det är Transdev eller VR som kör.

VR har haft mycket bra insyn i verksamheten sedan det blev klart att dem skulle ta över. VR göra nya turer som ska möta antalet anställda lokförare så det kommer nog inte bli någon anställning det närmsta halvåret i alla fall. För tillfället är vi även övertaliga, på vissa stationeringsorter mer än andra.

Det skulle väll vara ifall några lokförare ska börja läsa på universitetet och byta karriär efter sommaren som det öppnar upp sig.
Citera
2025-10-29, 21:00
Medlem
Citat:
VR har haft mycket bra insyn i verksamheten sedan det blev klart att dem skulle ta över. VR göra nya turer som ska möta antalet anställda lokförare så det kommer nog inte bli någon anställning det närmsta halvåret i alla fall. För tillfället är vi även övertaliga, på vissa stationeringsorter mer än andra.

Det skulle väll vara ifall några lokförare ska börja läsa på universitetet och byta karriär efter sommaren som det öppnar upp sig.

Så det lutar snarare åt att de kommer varsla förare då?
Citera
2025-10-29, 21:11
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Så det lutar snarare åt att de kommer varsla förare då?

Det har jag väldigt svårt att tro, men jag sitter inte på någon position som vet mer, jag är bara lokförare. Facken har varit ganska positiva iaf på grund av att VR ska enligt utsago vara mycket lättare att diskutera med än Transdev.
Citera
2025-10-29, 21:29
Medlem
Citat:
Det har jag väldigt svårt att tro, men jag sitter inte på någon position som vet mer, jag är bara lokförare. Facken har varit ganska positiva iaf på grund av att VR ska enligt utsago vara mycket lättare att diskutera med än Transdev.

Tack för svaren!
Citera
2025-11-05, 13:09
Medlem
NIMBYs avatar
Någon som gjort den yrkespsykologiska undersökningen hos Tcc än och vill bjuda på lite info och heads up?
Citera
2025-11-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NIMBY
Någon som gjort den yrkespsykologiska undersökningen hos Tcc än och vill bjuda på lite info och heads up?

Svårt... tar mellan 2-3h skulle jag tänka mej -och du får inte hoppa mellan webbläsaren utan måste vara i den under hela provet. En del av testet handlar om att förstå hur systemdelar är sammansatta - hur de rör sig rent kinetiskt och med svängmoment. Hur de kan se ut från olika sidor. Den delen är svår om man inte hållt på med sånt tidigare i arbetslivet.Men annars tränar den kort+långtidsminne, reaktionsförmåga och visuell indentifieringsörmåga på ett liknande sätt som alla föregående test. Dvs det går allt på ganska kort med tid så man ska vara snabbtänkt.

Tyckte som sagt den var på tok för svår. Bara hålla tummarna.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-05 kl. 16:03.
Citera
2025-11-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NIMBY

Det verkar som du enligt historik har gjort utbildningen eller varit med om alla momenten en gång redan, Konstigt att fråga igen. Eller fallerade du på mållinjen den gången kanske?
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-05 kl. 21:12.
Citera
2025-11-05, 21:18
Medlem
Tratten52s avatar
Hur fungerar "uppkörningen" får man en licens eller körkort? Måste man ha en medical
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in