Citat:
Ursprungligen postat av
Omaskeradmask
Man undrar ju vad det är för djupingar som inte klarar urvalsprovet för lokförare för särskillt svårt är det inte! Vad är det för folk som lockas att söka och sedan kuggas egentligen?
Och så alla som krånglar sig igenom test och utbildning för att sedan misslyckas totalt med yrkesutövningen! Det är dessvärre inte ovanligt att riktiga stolpskott slinker igenom!
Ja jag tycker det ska bli intressant att se hur utfallet blir med Bodens kommun och deras
integrationsprojekt de har med TCC – Transport Competence Center.
De har haft några stycken nu som gått utbildning och nu som är ute på praktik.
Utbildningen startade hösten 2017 och som jag förstod det 60 veckors lång utbildning
Jag antar att det svider i mångas ögon att de blir inkvoterade till utbildningen och att de
får den gratis. Kanske svider ännu mera att de klarat testerna när en del som bott i Sverige hela
sitt liv inte ens klarar förvalstesterna. (tyckte själv att de inte var svåra överhuvudtaget)
Bara hoppas att det inte tummas på urvalsprover och tester för att få ett lyckat integrationsprojekt.
Sen också att det rent språkliga inte tummas på överhuvudtaget eftersom att göra sig förstådd och förstå vad som sägs och skrivs är oerhört viktigt när det gäller säkerheten inom järnvägen.
Ja ska bli intressant att se om det håller hela vägen för dessa.
Komma till Sverige från Eritrea hösten 2014 och eventuellt utbildad lokförare till våren 2019.