2018-09-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escotesto
Tack för svar. Jag bläddra lite längre tillbaka i tråden och så läste jag att MTR inte garanterar plats trots godkänd hälsokontroll?
Tycker det är väldigt fult av de att tvinga en att betala för hälsokontrollen ur egen ficka.

Skilj dock på MTRs interna utbildning där man får lön under utbildningen och MTRs YH-utbildning. På den interna utbildningen blir man anställd.

MTR kommer väl inte ha någon YH på ett tag, men intern tror jag, då betalar man ju inte hälsoundersökningen själv, vad jag vet, men det är möjligt, fråga det innan.
Citera
2018-09-13, 20:07
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Är det MTRs interna utbildning? Det är väl en sista intervju hos dem, kanske den sk. farfarsintervjun, dvs man träffar inte den närmaste chefen utan istället den chefen som är ett pinnhål längre upp i pyramiden för ett sista urval och sedan en hälsokontroll hos företagshälsovården för att se att man klarar hälsokraven.

Någonting att tänka på för alla inför hälsokontroller idag är att de förmodligen gör ett sk. CDT-test också, kollar alkoholkonsumptionen under lite längre tid bakåt, för att se att man bara dricker måttligt med alkohol. Denna test är återkommande även senare på den periodiska hälsokontrollen som man gör enligt intervallerna 3-1 år beroende på ålder.
Så ta det lugnt med alkoholintag.

Om jag är på semester i 3 veckor och kommer tillbaka nästan precis för ett CDT-test och visar negativt på det för att jag har supit med polarna under semestern. Vad händer då? Man måste få kröka när man har semester.
Citera
2018-09-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om jag är på semester i 3 veckor och kommer tillbaka nästan precis för ett CDT-test och visar negativt på det för att jag har supit med polarna under semestern. Vad händer då? Man måste få kröka när man har semester.

Jag vet inte riktigt hur testet visar, om det bara visar negativt eller positivt, det testar ju levervärdena vad jag hört. Det har hänt att personer har haft sin periodiska läkarundersökning efter semester och att de haft förhöjda värden. Det här testet är ett ofog, men nej, man kan inte dricka för mycket ens under semestern om testet ligger nära efter.

Anledningen till att de kollar detta är tydligen att de anser att man sover sämre oxh är mindre uppmärksam om man dricker när man är ledig. Även fast du är helt ren när du är på jobbet. Så det rekommenderas att dricka väldigt måttliga mängder alkohol. Enligt företagen krävs det dock kraftigt drickande för att ge utslag på testet, men jag vet inte.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2018-09-13 kl. 20:30.
Citera
2018-09-14, 16:09
Medlem
Någon som vet hur arbetsschemat ser ut för dom som jobbar 8/6? Tänker främst på Green Cargos bemanningspool samt Traindrivers som kör Cargo Net-tågen. Är det långa turer dom dagar man jobbar?
Citera
2018-09-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incel4Life
Någon som vet hur arbetsschemat ser ut för dom som jobbar 8/6? Tänker främst på Green Cargos bemanningspool samt Traindrivers som kör Cargo Net-tågen. Är det långa turer dom dagar man jobbar?

Generellt ska du ju jobba in de extra lediga dagarna de dagar du jobbar, där jag jobbat förut komprimerat har det varit många timmars tjänst de dagar man arbetar. Även de som får komprimerat på MTR får oftast jobba långa eftermiddagspass för att få ihop tiden. Arbeta, äta, sova de arbetsperioderna i stort sett. Visst är ledigheten fin när den väl kommer, och det passar vissa perfekt, mig passar det inte. Men det beror var man bor, om man har familj osv hur det passar.

Värt att testa om man inte gjort det tycker jag iallafall!
Citera
2018-09-18, 12:28
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Man undrar ju vad det är för djupingar som inte klarar urvalsprovet för lokförare för särskillt svårt är det inte! Vad är det för folk som lockas att söka och sedan kuggas egentligen?

Och så alla som krånglar sig igenom test och utbildning för att sedan misslyckas totalt med yrkesutövningen! Det är dessvärre inte ovanligt att riktiga stolpskott slinker igenom!

Ja jag tycker det ska bli intressant att se hur utfallet blir med Bodens kommun och deras
integrationsprojekt de har med TCC – Transport Competence Center.
De har haft några stycken nu som gått utbildning och nu som är ute på praktik.
Utbildningen startade hösten 2017 och som jag förstod det 60 veckors lång utbildning

Jag antar att det svider i mångas ögon att de blir inkvoterade till utbildningen och att de
får den gratis. Kanske svider ännu mera att de klarat testerna när en del som bott i Sverige hela
sitt liv inte ens klarar förvalstesterna. (tyckte själv att de inte var svåra överhuvudtaget)

Bara hoppas att det inte tummas på urvalsprover och tester för att få ett lyckat integrationsprojekt.
Sen också att det rent språkliga inte tummas på överhuvudtaget eftersom att göra sig förstådd och förstå vad som sägs och skrivs är oerhört viktigt när det gäller säkerheten inom järnvägen.

Ja ska bli intressant att se om det håller hela vägen för dessa.

Komma till Sverige från Eritrea hösten 2014 och eventuellt utbildad lokförare till våren 2019.
Citera
2018-09-18, 15:40
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ja jag tycker det ska bli intressant att se hur utfallet blir med Bodens kommun och deras
Utbildningen startade hösten 2017 och som jag förstod det 60 veckors lång utbildning

Jag antar att det svider i mångas ögon att de blir inkvoterade till utbildningen och att de
får den gratis. Kanske svider ännu mera att de klarat testerna när en del som bott i Sverige hela
sitt liv inte ens klarar förvalstesterna. (tyckte själv att de inte var svåra överhuvudtaget)

Bara hoppas att det inte tummas på urvalsprover och tester för att få ett lyckat integrationsprojekt.
Sen också att det rent språkliga inte tummas på överhuvudtaget eftersom att göra sig förstådd och förstå vad som sägs och skrivs är oerhört viktigt när det gäller säkerheten inom järnvägen.

Komma till Sverige från Eritrea hösten 2014 och eventuellt utbildad lokförare till våren 2019.

Alla YH utbildningar även lokförarutbildningarna är gratis så det kan ingen störa sig på!

Vet en arab som körde pendeltåg och fick sluta efter att ha passerat tre signaler i stopp trots att han bara hade tillstånd att passera en röd signal. Han hävdade in absurdum att han fått tillstånd för alla tre signalerna trots att det tydligt hördes på de inspelade banden att tillståndet endast gällde en signal.

Sådana kulturella skillnader är inte att förringa, endel araber vägrar erkänna att de gjort fel. Fel kan alla göra och det finns en stor acceptans för det på järnvägen så länge man står för sitt misstag! Han vägrade göra det och blev av med arbetet!
Citera
2018-09-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Alla YH utbildningar även lokförarutbildningarna är gratis så det kan ingen störa sig på!

Vet en arab som körde pendeltåg och fick sluta efter att ha passerat tre signaler i stopp trots att han bara hade tillstånd att passera en röd signal. Han hävdade in absurdum att han fått tillstånd för alla tre signalerna trots att det tydligt hördes på de inspelade banden att tillståndet endast gällde en signal.

Sådana kulturella skillnader är inte att förringa, endel araber vägrar erkänna att de gjort fel. Fel kan alla göra och det finns en stor acceptans för det på järnvägen så länge man står för sitt misstag! Han vägrade göra det och blev av med arbetet!

Ryktesvägen har jag hört en del lokförarstudenter som inte fått fortsätta en lokförarutbildning de senaste åren, en t.ex. där studenten var på LIA och ville ta säkerhetssamtal med fjtkl på engelska, de sa ungefär något såhär, inte ordagrant citerat, " Can we take this in english?" Nej, hade fjtkl svarat, "här pratar vi svenska" *klick*. Hur kommer man ens igenom urvalstesterna om man inte kan förstå och göra sig förstådd på svenska såpass att man kan tala säkerhetssamtal med fjtkl? Måste ju märkts tidigare.

Men observera att det inte var någon lokförarutbildning för nyanlända i exemplet här ovanför, utan på en vanlig lokförarutbildning för vanlig sökning

Nej jag är faktiskt orolig när de verkar ha sänkt kraven för att kunna klara testerna. Det gäller att fylla platserna på kurserna verkar det som till varje pris. Har förövrigt inget att anmärka på om det är en utbildning för nyanlända eller inte, tycker det går lika bra med vilket som, men man måste ju säkra att kraven följs och att man kan förstå och göra sig förstådd då det gäller säkerhet.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2018-09-19 kl. 12:54.
Citera
2018-09-20, 22:31
Medlem
Hahaha, jobbar den som berättat det på pendeln i Stockholm?
Citera
2018-09-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Det är helt absurt att implementera ett PK tänk inom järnvägen. Här ska man sätta säkerheten framför allt. Att ha en förare som inte kan använda rätt termer och göra sig förstådd med fjärren är extremt farligt. Järnvägen ska vara korrekt och rationell, inte ha massa integrationsprojekt som kan leda till katastrofer inom järnvägen.
Citera
2018-09-27, 06:42
Medlem
1. Måste man bli kallad på intervju och tester eller blir man automatisk kallad till test/intervju efter man sökt? dvs är det en urvallsprocess innan man får göra första testerna?

2. Om man söker, går på intervju/test, och ej går vidare. Får man söka igen då till nästa utbildnings?
Dvs får man göra nya försök hela tidens tills man bli antagen?
Jag tänker om det är konkurrens, så kanske man bara har otur och ej bli plockad pga slump/otur.
Citera
2018-09-27, 22:02
Medlem
Mosebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
1. Måste man bli kallad på intervju och tester eller blir man automatisk kallad till test/intervju efter man sökt? dvs är det en urvallsprocess innan man får göra första testerna?

2. Om man söker, går på intervju/test, och ej går vidare. Får man söka igen då till nästa utbildnings?
Dvs får man göra nya försök hela tidens tills man bli antagen?
Jag tänker om det är konkurrens, så kanske man bara har otur och ej bli plockad pga slump/otur.

Jag kan endast tala för TCC, men jag skulle tro att Protrain är densamma?

1. Du får göra ett datortest hemifrån, klarar du det testet blir du kallad till skolan för att få göra ytterligare datortester. Klarar du även dessa tester får du boka en tid med psykolog & tester. Klarar du dessa och psykologen godkänner dig så har du en chans att få en plats på skolan.

2. Du får söka 2 gånger, med 6 månaders mellanrum. Kuggar du testerna andra gången också får du inte söka igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in