2018-09-08, 19:39
Medlem
Jag ska göra testet för mitt lokförarbevis nästa vecka. Sett ett svar ang detta och det va väldigt hjälpsamt. Men ville bara kolla om det finns någon mer som kan hänvisa mig till vad det är som jag behöver läsa på/kunna inför provet. Kramis
Citera
2018-09-11, 03:50
Medlem
Asså efter man gjort förtestet och får standardsvaret(?) "GRATTIS! Du har klarat kraven i förtestet för lokförare!" Vad jag förstått upplever folk att förtestet är ganska svårt, räcker det att klara det så som jag gjort eller måste man vara typ top 1 % för att ha en chans att komma in på utbildningen sen? Kan säga att det gick jävligt bra iaf.
Citera
2018-09-11, 10:41
Medlem
Nästa steg är nu att du blir kallad till nästa tester samt intervju med psykolog. det är nu den stora gallringen sker, där drygt 1-2 av 10 går vidare, Lycka till
Citera
2018-09-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanquishh
Asså efter man gjort förtestet och får standardsvaret(?) "GRATTIS! Du har klarat kraven i förtestet för lokförare!" Vad jag förstått upplever folk att förtestet är ganska svårt, räcker det att klara det så som jag gjort eller måste man vara typ top 1 % för att ha en chans att komma in på utbildningen sen? Kan säga att det gick jävligt bra iaf.

Jag går på Protrain i Mjölby just nu. våra tester gick till följande:

Steg 1: hemma på datorn. klarar man det blir man kallad till steg 2

Steg 2: Datortester på plats med 10 ish övriga sökande. Påminner om Steg 1 men är lite mer avancerade tester. Klarar man detta kommer man till steg 3.

Steg 3: Träffa psykolog. Prata lite. Är man "normal" är detta inga problem. Här går man även igenom resultatet på Steg 1 och Steg 2.

Sållning: Som jag förstått är det här man sållar bort folk baserat på testresultat i Steg 2 och Steg 3 om det är fler som kommit vidare än platser som kan erbjudas.

Steg 4: Få antagningsbesked om steg 3 gick bra. Nu behöver du göra en läkarundersökning.

Steg 5: Tuta och kör!
Citera
2018-09-11, 14:46
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Man undrar ju vad det är för djupingar som inte klarar urvalsprovet för lokförare för särskillt svårt är det inte! Vad är det för folk som lockas att söka och sedan kuggas egentligen?

Och så alla som krånglar sig igenom test och utbildning för att sedan misslyckas totalt med yrkesutövningen! Det är dessvärre inte ovanligt att riktiga stolpskott slinker igenom!
Citera
2018-09-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puritanen
Idiotiskt att utbilda sig till lokförare, ni kommer att vara arbetslösa tack vare automatiseringen inom 5 år ändå.

Det är långt kvar till eventuell automatisering, finns inget förberett, har haft denna debatten förut. Måste fortfarande finnas någon ombord som kan åtgärda fel, sköta evakuering, titta ut på banan efter fel mm mm. Kanske om 30-50 år, men långt ifrån att lokförare blir arbetslösa idag. Kanske klarade du inte urvalstestet och måste klanka ner dig på andra?

Ett helt ok yrke med en lön runt 40.000:- efter 1 års utbildning och efter 2 år i tjänst. Det är varken idiotiskt eller bortkastat. Berätta gärna vad du istället väljer att göra.

Var finns pengarna för att automatisera banan och fordon?
Senast redigerad av JoyyeBoy 2018-09-11 kl. 19:11.
Citera
2018-09-11, 22:16
Medlem
Nu har man varit på steg 3 hos MTR . Gjort både testerna och samtal med psykolog.
Fick besked direkt efter samtalet av psykologen att jag har gått vidare till hälsokontroll. Vågar man slappna av nu ?
Citera
2018-09-11, 22:34
Medlem
så länge du inte är färgblind eller har hjärtfel eller nåt borde det gå bra
Citera
2018-09-12, 07:02
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Var finns pengarna för att automatisera banan och fordon?

Man kan starta med en kortare del. Låt oss säga Uppsalapendeln.

Se bara på Dubai international airport, där är tågen förarlösa mellan terminalerna.

Men jag håller med dig JoyyeBoy. Vi som skriver här idag kommer inte leva när automatisering av järnvägen påbörjas.
Citera
2018-09-12, 18:58
Medlem
Jaha har fått tid för hälsokontroll men ska även på en slutintervju ?! Någon som har varit med om detta och kan berätta vad det innebär.
Detta gäller MTR
Citera
2018-09-13, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escotesto
Jaha har fått tid för hälsokontroll men ska även på en slutintervju ?! Någon som har varit med om detta och kan berätta vad det innebär.
Detta gäller MTR

Är det MTRs interna utbildning? Det är väl en sista intervju hos dem, kanske den sk. farfarsintervjun, dvs man träffar inte den närmaste chefen utan istället den chefen som är ett pinnhål längre upp i pyramiden för ett sista urval och sedan en hälsokontroll hos företagshälsovården för att se att man klarar hälsokraven.

Någonting att tänka på för alla inför hälsokontroller idag är att de förmodligen gör ett sk. CDT-test också, kollar alkoholkonsumptionen under lite längre tid bakåt, för att se att man bara dricker måttligt med alkohol. Denna test är återkommande även senare på den periodiska hälsokontrollen som man gör enligt intervallerna 3-1 år beroende på ålder.
Så ta det lugnt med alkoholintag.
Citera
2018-09-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Är det MTRs interna utbildning? Det är väl en sista intervju hos dem, kanske den sk. farfarsintervjun, dvs man träffar inte den närmaste chefen utan istället den chefen som är ett pinnhål längre upp i pyramiden för ett sista urval och sedan en hälsokontroll hos företagshälsovården för att se att man klarar hälsokraven.

Någonting att tänka på för alla inför hälsokontroller idag är att de förmodligen gör ett sk. CDT-test också, kollar alkoholkonsumptionen under lite längre tid bakåt, för att se att man bara dricker måttligt med alkohol. Denna test är återkommande även senare på den periodiska hälsokontrollen som man gör enligt intervallerna 3-1 år beroende på ålder.
Så ta det lugnt med alkoholintag.

Tack för svar. Jag bläddra lite längre tillbaka i tråden och så läste jag att MTR inte garanterar plats trots godkänd hälsokontroll?
Tycker det är väldigt fult av de att tvinga en att betala för hälsokontrollen ur egen ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in