2008-01-15, 12:20
Medlem
Sartres avatar
Vampireslayer: men vadfan tvekar du för? Du har fått jobbet i en framtidsbransch? Läkemedels/apparatbranschen har alltid behov av folk. Ifall du doktorerat i bildanalys osv så skjuts du iväg som en raket ifall du åker på studiebesök osv redan under utbildningen, finns nästan inget bättre sätt att skapa kontakter etc. Så skärpa sig litet, kamma sig och gå dit och börja jobba? Speciellt som du inte vet när du kommer få ett annat jobb. Du lär inte få mer jobb av att gå på A-kassa? ELLER HUR? SÅ för fan skaffa.
2008-01-15, 13:45
Medlem
Sådär, då har man tackat ja
2008-01-17, 07:28
Medlem
Sartres avatar
Ifall det är något i stil med det här http://www.liu.se/jobbdb/show.html?2307 så kommer du aldrig att bli arbetslös. Bildanalys är nästan hur stort som helst. Tror det finns ett ANTAL företag som arbetar med detta i sverige, internationellt finns det också en hel del. Du gjorde ett bra beslut, förhoppningsvis så passar det dig att bli doktorand.
2008-01-17, 22:13
Medlem
överjagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Ifall det är något i stil med det här http://www.liu.se/jobbdb/show.html?2307 så kommer du aldrig att bli arbetslös. Bildanalys är nästan hur stort som helst. Tror det finns ett ANTAL företag som arbetar med detta i sverige, internationellt finns det också en hel del. Du gjorde ett bra beslut, förhoppningsvis så passar det dig att bli doktorand.

Är du insatt i branschen? Är själv böjd åt det hållet men har inte så bra koll på vidare karriärsmöjligheter.

Grattis TS, rätt val! Kommer du hålla på med den tekniska eller den medicinska sidan?
2008-01-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre

Länken funkar inte längre men det var en anställning på Liu. I Sverige är det väl Sectra och Context vision som är störst inom området vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av överjaget
Grattis TS, rätt val! Kommer du hålla på med den tekniska eller den medicinska sidan?

Vad jag förstått är det framförallt den tekniska sidan, de här kurserna låter ju inte helt fel

- Medicinsk informatik, 5 p
- Medicinsk bildbehandling, 5 p
- Multidimensionell adaptiv filtrering, 6 p
- Multidimensionella filter, 5 p
- Tensoranalys, 5 p
- Normaliserad faltning, 5 p
- Introduktion till artificiell intelligens, 5 p
- Synsinnets informationsbehandling: Perception, 5 p
- Synsinnets informationsbehandling: Fysiologi, 5 p
- Medicinska beslutsstödssystem, 5 p
- Standardisering i medicinsk informatik, 5 p
- Medicinska begreppssystem, 5 p
- Neuronnät och adaptiv signalanalys, 5 p
- Independent component analysis, 5 p

Sen får man läsa några grundläggande anatomi och fysiologikurser också för att veta lite vad man håller på med.
2008-01-19, 20:12
Medlem
Vad menas med bildbehandling?
2008-01-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Vad menas med bildbehandling?

Att ta fram information ur bilder, tänk räkna antal blodkroppar, eller att förbättra bilder för läkare till exempel. Haha gillar ditt citat...
2008-01-20, 01:41
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Vad jag förstått är det framförallt den tekniska sidan, de här kurserna låter ju inte helt fel

- Medicinsk informatik, 5 p
- Medicinsk bildbehandling, 5 p
- Multidimensionell adaptiv filtrering, 6 p
- Multidimensionella filter, 5 p
- Tensoranalys, 5 p
- Normaliserad faltning, 5 p
- Introduktion till artificiell intelligens, 5 p
- Synsinnets informationsbehandling: Perception, 5 p
- Synsinnets informationsbehandling: Fysiologi, 5 p
- Medicinska beslutsstödssystem, 5 p
- Standardisering i medicinsk informatik, 5 p
- Medicinska begreppssystem, 5 p
- Neuronnät och adaptiv signalanalys, 5 p
- Independent component analysis, 5 p

Sen får man läsa några grundläggande anatomi och fysiologikurser också för att veta lite vad man håller på med.

Men vad fan. Jag hade gladeligen -betalat- för att gå några av de där kurserna, avancerad reglerteknik möter science fiction, och du tvekade? Nåja, tur att du tackade ja till slut ändå.

Bortskämda ungjävel, är det detta du kallar problem?

2008-01-20, 07:27
Medlem
Sartres avatar
överjaget: Tja, jag tänker väl inte ge dig karriärsanalys etc i något annat än officiella trådar. Men man kan ju räkna med en faktor tio på hur mycket företag det finns som kan syssla med bildanalys på en sådan nivå att det krävs civ ing-folk. I sverige som vanligtvis inte speciellt många (i sverige är alla civ ing = tattare, dvs resande folket), men i europa och världen sjukligt många.
Sedan kan nog dina föreläsare ge dig bättre karriärtips än någon anonym på FB.

vampireslayer: Först och främst så måste jag precis som savoy säga att du har en hel del intressanta kurser framför dig.

multiaadaptiv filtrering, neuronnät oh adaptiv signalanalys, indtroduktion till artifciell intelligens etc verkar ju vara något att ha, men jag har inte analyserat kursplanen, tjötat med folk på FB och tolkat dyl saker så vadfan vet jag. Men du kan ju vara säker på att på doktorandnivå kan du säga "Fuck off and die, and die when I tell you too" när du inte pallar en kurs, dvs hoppa på en annan än den som är i din kursplan. Men det viktigaste är att du fastställer kursplanen med jämna mellanrum med din handläggare och din person som ger dig kuk i stora mått och alla hål.

Sedan helt seriöst, ifall du är intresserad (gäller även personer som LURK MOAR gäller på) så försök att satsa, vem vet? du kanske får jobba med det i slutändan på något skönt vis.

I övrigt är alla bortskämda som har för många val... eller kanske inte, Herr savoy är nog uppvuxen i en generation med för få val, många val ger existsiell ångest för fan!
2008-05-09, 03:52
Medlem
DOKTORERA..något bara för eliten?

Doktorarande Flashbackare och andra som kan tänkas ha någon känsla för detta uttala er gärna!

Vilja slår klass heter det.. men det är en fråga hur långt man kan komma på det.

- Klarar en vanlig civ.ing-kille men halvkassa betyg men högmotiverad av att dra in en Phd i ett ingenjörsämne ? (dock inte på grundforskningsnivå i matematik,fysik etc..)

- Hur mkt ren arbetsprocess är det och hur mkt begåvning?

Jag vill ha igång en diskussion om detta!
2008-05-09, 04:32
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riemann
Doktorarande Flashbackare och andra som kan tänkas ha någon känsla för detta uttala er gärna!

Vilja slår klass heter det.. men det är en fråga hur långt man kan komma på det.

- Klarar en vanlig civ.ing-kille men halvkassa betyg men högmotiverad av att dra in en Phd i ett ingenjörsämne ? (dock inte på grundforskningsnivå i matematik,fysik etc..)

- Hur mkt ren arbetsprocess är det och hur mkt begåvning?

Jag vill ha igång en diskussion om detta!
Jag doktorerar förvisso inte, men min egna erfarenhet säger mig att de mest begåvade studenterna många gånger får finfina erbjudanden direkt efter examen och söker sig till arbetslivet, medan de som är gediget intressarade av sitt ämne stannar kvar och doktorerar. Det finns förståss undantag åt båda hållen samtidigt som det beror mycket på vilken typ av utbildning det är.
2008-05-09, 08:40
Medlem
Jag har i mina dagar som student träffat både lysande och mindre skarpa doktorander. Allmänt kan jag säga att ju skarpare de varit, desto mer inriktade mot fysik eller matematik ha de varit. De som doktorerat inom exempelvis reglerteknik, hållfasthetslära etc. tycker jag mig vara högst medelmåttiga, men självklart med ett stort intresse för ämnet. Min slutsats är att ska man endast doktorera inom ett ingenjörsämne och sedan gå ut i näringslivet samt inte har tänkt komma fram till något särskilt djuplodande eller nytänkande, räcker det att vara medelmåttig och väldigt motiverad. Dock: man bör inte doktorera om man inte är väldigt motiverad, eftersom det innebär hårt arbete och dålig lön under 5 års tid (om man bara är en medelmåtta ).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in