Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Jag undrar vad det är egentligen man gör när man doktorerar. Jag menar vad själva doktorerandet formellt går ut på. Anta t.ex. att man är intresserad av något och skriver lite på en avhandling om detta område varje gång man saknar något annat vettigt att göra. När man är färdig så borde man kunna gå till ett universitet och få avhandligen godkänd som en doktorsavhandling, och därmed ha rätt att kalla sig för doktor. Jag undrar alltså är kriterierna för att avlägga en doktorsexamen?
Nej...du måste bli antagen till forskarutbildningen, vilket är ursvårt (endast 2 % av alla studenter forskar på forkarutbildningen. Avhandlingen måste skrivas i samråd medhandledare, kurser måste klaras av, pedagogitjänst måste utföras och det ena med det andra. Inte "bara" att lämna in avhandlingen som du skrivit på eget bevåg alltså. Du måste även kirra finansiering och det är här det faller för nästan alla sökanden, eftersom institutionerna har benhårda krav på vad som accepteras. I princip kan man säga att de kräver att du har stipendium för att täcka hela utbildningen innan du får bli antagen, men för att en bli påtänkt för ett sådant stipendium måste du först ha blivit antagen. Moment-22 alltså, vilket är anledningen till att det är så försvinnande få som doktorerar.