2007-05-01, 18:26
  #1
Medlem
wolframs avatar
Jag undrar vad det är egentligen man gör när man doktorerar. Jag menar vad själva doktorerandet formellt går ut på. Anta t.ex. att man är intresserad av något och skriver lite på en avhandling om detta område varje gång man saknar något annat vettigt att göra. När man är färdig så borde man kunna gå till ett universitet och få avhandligen godkänd som en doktorsavhandling, och därmed ha rätt att kalla sig för doktor. Jag undrar alltså är kriterierna för att avlägga en doktorsexamen?
2007-05-01, 18:40
  #2
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Jag undrar vad det är egentligen man gör när man doktorerar. Jag menar vad själva doktorerandet formellt går ut på. Anta t.ex. att man är intresserad av något och skriver lite på en avhandling om detta område varje gång man saknar något annat vettigt att göra. När man är färdig så borde man kunna gå till ett universitet och få avhandligen godkänd som en doktorsavhandling, och därmed ha rätt att kalla sig för doktor. Jag undrar alltså är kriterierna för att avlägga en doktorsexamen?
Nej...du måste bli antagen till forskarutbildningen, vilket är ursvårt (endast 2 % av alla studenter forskar på forkarutbildningen. Avhandlingen måste skrivas i samråd medhandledare, kurser måste klaras av, pedagogitjänst måste utföras och det ena med det andra. Inte "bara" att lämna in avhandlingen som du skrivit på eget bevåg alltså. Du måste även kirra finansiering och det är här det faller för nästan alla sökanden, eftersom institutionerna har benhårda krav på vad som accepteras. I princip kan man säga att de kräver att du har stipendium för att täcka hela utbildningen innan du får bli antagen, men för att en bli påtänkt för ett sådant stipendium måste du först ha blivit antagen. Moment-22 alltså, vilket är anledningen till att det är så försvinnande få som doktorerar.
2007-05-01, 19:27
  #3
Medlem
wolframs avatar
....

Citat:
Nej...du måste bli antagen till forskarutbildningen, vilket är ursvårt (endast 2 % av alla studenter forskar på forkarutbildningen. Avhandlingen måste skrivas i samråd medhandledare, kurser måste klaras av, pedagogitjänst måste utföras och det ena med det andra. Inte "bara" att lämna in avhandlingen som du skrivit på eget bevåg alltså. Du måste även kirra finansiering och det är här det faller för nästan alla sökanden, eftersom institutionerna har benhårda krav på vad som accepteras. I princip kan man säga att de kräver att du har stipendium för att täcka hela utbildningen innan du får bli antagen, men för att en bli påtänkt för ett sådant stipendium måste du först ha blivit antagen. Moment-22 alltså, vilket är anledningen till att det är så försvinnande få som doktorerar.

Jag tror inte du har klart för dig vad du pratar om. Att bli antagen till forskar utbildning är inte samma sak som att doktorera även om de flesta som doktorerar gör det via forskarutbildningen.
2007-05-01, 19:41
  #4
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Jag tror inte du har klart för dig vad du pratar om. Att bli antagen till forskar utbildning är inte samma sak som att doktorera även om de flesta som doktorerar gör det via forskarutbildningen.
Jaså? Vad annars hade du tänt dig? Det enda andra sätt jag känner till är att bli hedersdoktor. Har du gjort någonting framstående för Sverige under lång tid som gagnat mänskligheten? För det är de "meriterna" institutionerna går på när de hedersdoktorerar någon.
2007-05-01, 19:59
  #5
Medlem
Kuggarns avatar
Vem som helst har rätt att lägga fram en avhandling och få den prövad har jag för mig. Att bli godkänd som lekman kan dock vara svårt eftersom det handlar om en sammanvägd kvalitetsprövning som även innefattar skolning i form av doktorandkurser osv. Som doktorand brukar man vara tvungen att läsa exempelvis 60 p doktorandkurser förutom att skriva själva avhandlingen.
2007-05-01, 20:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Vem som helst har rätt att lägga fram en avhandling och få den prövad har jag för mig.

Det var så förr. Idag måste man bli antagen till forskarutbildningen för att kunna bli doktor. Det går inte längre att "hobbydoktorera" hemma på kammaren (tyvärr).
2007-05-01, 20:36
  #7
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg-A1
Det var så förr. Idag måste man bli antagen till forskarutbildningen för att kunna bli doktor. Det går inte längre att "hobbydoktorera" hemma på kammaren (tyvärr).
Hur funkar det då om man skriver en avhandling på eget bevåg, sedan antas till forskarutbildningen, kan man då få hoppa över avhandlingsskrivandet och bara läsa upp poängen för att sedan lämna in sin färdiga avhandling eller räknas detta som "orent"?
2007-05-01, 21:43
  #8
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg-A1
Det var så förr. Idag måste man bli antagen till forskarutbildningen för att kunna bli doktor. Det går inte längre att "hobbydoktorera" hemma på kammaren (tyvärr).

Hmm. Har precis för mig att man fortfarande kan det. Skall kolla med min professor i morgon hur det ligger till.
2007-05-01, 21:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Hur funkar det då om man skriver en avhandling på eget bevåg, sedan antas till forskarutbildningen, kan man då få hoppa över avhandlingsskrivandet och bara läsa upp poängen för att sedan lämna in sin färdiga avhandling eller räknas detta som "orent"?

Kan funka, beror på flexibiliteten hos fakulet och prefekt (och resten av byråkratin). Du kan tom. antas som egenfinansierad doktorand, men det är svårt, eftersom dessa ses med onda ögon av vissa. Sedan så finns det ingen minimitid för ditt avhandlingsarbete. Det enda problemet kan vara att många ämnen inom naturvetenskapen inte bara kräver att du skrivit en avhandling, utan delarna i den måste också ha varit publicerade i vetenskapliga tidskrifter.
2007-05-01, 21:47
  #10
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg-A1
Kan funka, beror på flexibiliteten hos fakulet och prefekt (och resten av byråkratin). Du kan tom. antas som egenfinansierad doktorand, men det är svårt, eftersom dessa ses med onda ögon av vissa. Sedan så finns det ingen minimitid för ditt avhandlingsarbete. Det enda problemet kan vara att många ämnen inom naturvetenskapen inte bara kräver att du skrivit en avhandling, utan delarna i den måste också ha varit publicerade i vetenskapliga tidskrifter.
Du menar väl nästintill omöjligt, men anledning av det där lilla "moment-22" scenariot jag beskrev ovan?
2007-05-01, 22:01
  #11
Medlem
Sartres avatar
Sonny: Ifall man är humanist/samhällsvetare är det omöjligt att doktorera, ifall man är naturvetare blir det sjukt mycket lättare. Är du dessutom teknolog med inriktning på fysik eller kemi blir det exponentiellt mycket lättare. Så det är inte riktigt så som du beskriver det för alla.
2007-05-01, 22:17
  #12
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Finns väl lite mer krav nu för tiden. Man måste ha minst fyra års heltidsstudier bakom sig för att få gå vidare med som doktorerand. Finns även vissa krav för vad som ska ingå i utbildningen, men vad de bestod i kommer jag inte ihåg. Detta gäller iaf inom byggnadsteknik (antar att det gäller inom samtliga tekniska utbildningar) och där bedrivs det ju inte så värst mycket forskning i dagsläget (KTH och Mälardalen är de enda tror jag).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in