2008-01-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Två år? Är det lic du menar?

Han syftar nog på att avhandlingen ska motsvara 80 (gamla) poäng.
2008-01-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudd
Han syftar nog på att avhandlingen ska motsvara 80 (gamla) poäng.

Ja precis, trodde först att man läste kurser i 2 år först och sen skrev avhandling i 2 år. Men verkar som man startar med avhandlingen direkt, men att man mest läser kurser i början.
2008-01-14, 13:12
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
En blivande doktorand i teoretisk fysik jag känner är allt utom det du beskriver, MEN, och ett stort men, går det att omsätta extremt teoretisk fysik i industriella tillämpningar? Det är jag mkt tveksam till. Så därför är det nog en sådan inriktning man tar ifall man vill bli akademiker och inte industriell dito.

Jo, jag "skämtade" till det lite. Jag är själv doktorand i teoretisk fysik så jag har också en ganska bra bild på hur egentligen det är. Jag blev bara lite nyfiken på din inställning till teoretisk fysik när du skrev som du skrev.

Jag tror iofs. att "vi" har en ganska bra ställning i arbetslivet, kanske inte i Sverige, jag bor inte där längre, men i länder som Tyskland, England, USA m.m. Det är trots allt inte så ofta man har nytta utav den reella kunskapen ändå (osv. det här vet du nog redan med tanke på dina andra inlägg).
2008-01-14, 14:34
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Har ett jobb nu som jag inte alls trivs med. Har därför sökt en del andra jobb och imorgon kommer jag antagligen få reda på om jag får en doktorandtjänst eller inte. Vet inte riktigt hur jag ska göra om jag får tjänsten, jag vill byta jobb men inte bara byta för sakens skull utan det ska vara något långsiktigt som jag tror på.

Jag inbillar mig att det är lättare att hålla på en del med egna projekt när man doktorerar (programmering och liknande) eftersom arbetet är relativt fritt mot ett vanligt jobb, någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Ja, jobbet är relativt fritt, på gott och ont. En sak som är viktig är att du trivs med din professor och din grupp. Innan du bestämmer dig så ta ett snack med både professorn och andra doktorander/post-docs i gruppen. Om du får hålla på med egna projekt är mycket upp till professorn.
2008-01-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callocain
Ja, jobbet är relativt fritt, på gott och ont. En sak som är viktig är att du trivs med din professor och din grupp. Innan du bestämmer dig så ta ett snack med både professorn och andra doktorander/post-docs i gruppen. Om du får hålla på med egna projekt är mycket upp till professorn.

Menar mer att det är bra med lite egna projekt att byta till om man kört fast, för att rensa huvudet några timmar.
2008-01-14, 19:41
Medlem
Då har man blivit erbjuden tjänsten...ska man bara kunna bestämma sig också
2008-01-14, 20:13
Medlem
david85s avatar
Citat:

Jag tänkte bara säga Grattis!

Ta chansen!
2008-01-14, 20:23
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Grattis! Mitt tips: Tacka ja.
2008-01-14, 20:28
Medlem
najass avatar
Klart du ska ta den. En forskarutbildning har man stor nytta av senare, i så gott som alla sammanhang. Detta alltså helt oavsett lön och ev. status och i princip oavsett avhandlingsämne (så länge vi snackar naturvetenskap).
2008-01-14, 22:34
Medlem
mesopalmens avatar
En doktorand ligger lönemässigt ett par tusenlappar under en person som gått direkt till industrin efter examen. När man är klar får man dock en likvärdig lön som en person med 5 års erfarenhet från industrin.

Den frihet man har under doktorandtiden kan dock väga upp den lägre lönen. Sen så öppnar doktorsexamen för en akademisk karriär som annars hade varit helt stängd.
2008-01-15, 11:56
Medlem
Usch börjar vela mer o mer, kände mig säker igår kväll men nu vet jag inte längre. Vet bara att jag trivs väldigt dåligt på jobbet jag har nu, och det kan dröja rätt länge innan man får ett annat jobberbjudande.
2008-01-15, 12:16
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Usch börjar vela mer o mer, kände mig säker igår kväll men nu vet jag inte längre. Vet bara att jag trivs väldigt dåligt på jobbet jag har nu, och det kan dröja rätt länge innan man får ett annat jobberbjudande.

Vad tvekar du på? Självklart ska du ta doktoranden, kan inte tänka mig något bättre sätt för att bryta med sitt gamla tråkiga arbete.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in