Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag har själv inte disputerat, eller ens påbörjat doktorsstudier, men jag har hört från flera källor att flaskhalsen är att _efter_ disputation (och post doc) få en riktig forskartjänst på ett universitet eller forskningsinstitut? Speciellt har jag hör det inom medicinskt fakultet, många doktorander, få forskartjänster.
Jag har också fått det intrycket, det blir extra uppenbart när man läser om hur många doktorander det finns på många institutioner i förhållande till antalet forskare.
På t ex KI examineras runt 350 varje år. Totalt har KI ca 4000 anställda (inkl administrativ personal) och ligger ganska konstant på den nivån senast åren. På KI bedrivs 40% av landets medicinska forskning, krävs ingen raketforskare för att räkna ut att ekvationen inte går ihop.
Enligt statistik från SCB är just medicin det område där det har tillkommit flest studenter sedan -85.
Är inte heller doktorand för tillfället och blir tyvärr inte direkt motiverad till att bli det när man läser hur stora problem det är att få jobb efter studierna inom livsvetenskaperna (biologi, bioteknik, biomedicin etc).
Någon som har statistik över vad folk sysslar med efter disputeringen?