2008-11-17, 11:48
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygis
Inte för att det är aktuellt än på ett tag, men det hade varit intressant att se hur folk som anställer doktorander resonerar? Vilka egenskaper är det man kollar efter osv?

Du kommer nog få många olika svar och här är mitt.

För att få en intervju är det nog (nästan) uteslutande akademiska meriter som räknas. På vissa ställen är nog dina referensbrev minst lika viktiga!

På intervjun skulle jag säga att det handlar om att visa intresse och motivation. Eller snarare, ofta faller kandidater bort under intervjun pga att de inte verkar riktigt intresserade!
2008-11-17, 18:48
Medlem
abcabcs avatar
Jag har själv inte disputerat, eller ens påbörjat doktorsstudier, men jag har hört från flera källor att flaskhalsen är att _efter_ disputation (och post doc) få en riktig forskartjänst på ett universitet eller forskningsinstitut? Speciellt har jag hör det inom medicinskt fakultet, många doktorander, få forskartjänster.

Så klart, om man disputerat som teknologie doktor inom något brett är det nog inte något problem, man kan få fina jobb i industrin, men inom något smalare?

Ett större svenskt industriföretag företag som jag jobbade på tidigare mötte jag en del som disputerat inom kosmologi, partikelfysik etc men som fått börja som vanliga "standard" ingenjörer. Jag tror inte att det var vad dom planerat, men dom fick i och för sig jobb utan problem.
2008-11-17, 19:03
Medlem
Blygiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
För att få en intervju är det nog (nästan) uteslutande akademiska meriter som räknas.

Och till akademiska meriter räknas vad? Lästa kurser och examensarbete eller?
2008-11-17, 19:12
Medlem
grals avatar
Citat:
Och till akademiska meriter räknas vad? Lästa kurser och examensarbete eller?

Precis, VG på så mycket som möjligt, ett starkt examensarbete och inte dragit över tiden.
2008-11-17, 19:19
Medlem
Blygiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Precis, VG på så mycket som möjligt, ett starkt examensarbete och inte dragit över tiden.

VG?

Här på LiTH så är det antingen U/G på vissa kurser eller U/3/4/5 på andra..

Var inne och kollade och såg att jag hade rätt mycket 4:er.. Ska man lägga ner energi på att fixa upp dessa till 5:er?
Senast redigerad av Blygis 2008-11-17 kl. 19:28.
2008-11-17, 19:43
Medlem
grals avatar
Citat:
VG?

Var inne och kollade och såg att jag hade rätt mycket 4:er.. Ska man lägga ner energi på att fixa upp dessa till 5:er?

Svårt att säga Tänk så här. En hel del personer kommer söka doktorandtjänsten. Den som tittar på ansökningarna har inte mycket att gå på förutom dina betyg. Med andra ord kommer de personer med högst betyg (och kanske andra meriter) kallas till intervju.

EDIT: Svaret är alltså: ja, om du vill förbättra dina chanser!
Senast redigerad av gral 2008-11-17 kl. 19:46.
2008-11-17, 19:45
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Inte för att det är aktuellt än på ett tag, men det hade varit intressant att se hur folk som anställer doktorander resonerar? Vilka egenskaper är det man kollar efter osv?

Självklart är god kunskap om ämnesområdet en förutsättning. Som andra nämnt är det t.ex. meriterande om man gjort ex-jobb som anknyter till det man vill forska inom.

Om man tittar på mer personliga egenskaper så är det viktigt med initiativkraft, självständighet och ett STORT intresse. Man ska ganska snabbt kunna bli självgående och kunna bidra till forskningen i gruppen med egna idéer.

Sen finns det handledare som vill ha viljelösa doktorander som billig arbetskraft, det ska man passa sig för Det är viktigt att du pratar igenom förväntningar med din blivande handledare innan du tar en tjänst. Det ekonomiska är också viktigt, du ska ha en doktorandanställning från början, inte stipendie, utbildningsbidrag eller något annat otyg.
2008-11-17, 19:48
Medlem
Qquads avatar
Citat:
VG?

Du ska definitivt ha femmor i ämnen som är relaterade till det du vill forska inom. Det visar att du är intresserad och duktig. Treor i strökurser som inte är relevanta bör inte spela så stor roll.
2008-11-17, 20:49
Medlem
Blygiss avatar
Kan förstå att det är omöjligt för er att veta men det vore kul att se om det finns någon information tillgänglig om genomsnittsbetygen på doktorander?

(Har för tillfället 4.0 i snitt, vetefan om det är bra eller dock , men som tidigare sagt så är det 5:a som gäller från och med nu då!)
2008-11-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag har själv inte disputerat, eller ens påbörjat doktorsstudier, men jag har hört från flera källor att flaskhalsen är att _efter_ disputation (och post doc) få en riktig forskartjänst på ett universitet eller forskningsinstitut? Speciellt har jag hör det inom medicinskt fakultet, många doktorander, få forskartjänster.

Jag har också fått det intrycket, det blir extra uppenbart när man läser om hur många doktorander det finns på många institutioner i förhållande till antalet forskare.

På t ex KI examineras runt 350 varje år. Totalt har KI ca 4000 anställda (inkl administrativ personal) och ligger ganska konstant på den nivån senast åren. På KI bedrivs 40% av landets medicinska forskning, krävs ingen raketforskare för att räkna ut att ekvationen inte går ihop.

Enligt statistik från SCB är just medicin det område där det har tillkommit flest studenter sedan -85.

Är inte heller doktorand för tillfället och blir tyvärr inte direkt motiverad till att bli det när man läser hur stora problem det är att få jobb efter studierna inom livsvetenskaperna (biologi, bioteknik, biomedicin etc).

Någon som har statistik över vad folk sysslar med efter disputeringen?
2008-11-30, 16:19
Medlem
Blygiss avatar
En fortsättningsfråga. Vad för 'akademiska meriter' kan man skaffa sig då, förutom examen och lästa kurser?

Göra egna projekt hemma osv?
2008-11-30, 16:29
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
En fortsättningsfråga. Vad för 'akademiska meriter' kan man skaffa sig då, förutom examen och lästa kurser?

Göra egna projekt hemma osv?
En stor merit ar naturligtvis om du ar asse i kurser pa institutionen du vill doktorera pa. Om du sedan gor bra ifran dig pa exjobbet pa den institutionen sa skall det nog mycket till att inte bli tillfragad om ev. doktorandtjanst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in