Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
Det är inte mina ord, utan jag återger bara vad doktorander jag talat med, sade till mig. Jag tror att många som lallar, gör inte det för att de vill forska. Bara som merit. En ST är bättre för en läkare än en doktorshatt. Många tar hatten bara för att. (Min läkarkompis vill inte forska, men han måste för karriären, så han väljer enklaste möjliga ämnet).
Eller som läkaren som följde upp för tidigt födda barn? Han kom fram till att de hade lite svårare i skolan än andra barn. Wow. Shysst doktorsexamen, liksom. Tänk om man kunde göra samma sak inom matte? "Jag undersökte en miljon tal och det visade sig att 23% var primtal, 4% perfekta tal. Ge mig min hatt!" Tjena.
Jo, det är också min erfarenhet. Tidigare trodde jag att medicinsk forskning för det mesta var på hög nivå, men nu har jag noterat att den mesta forskningen inte verkar ha någon vidare forskningshöjd. Det handlar mycket om att utvärdera behandlingsmetoder, utvärdera läkemedelsbiverkningar etc.
Detta är saker som helt klart behöver utföras, men i de flesta andra brancher utförs likande uppgifter av anställda utredare, inte av doktorander och färdiga forskare. Men det kanske är positivt att kunna kalla sig "forskare" i stället för "utredare".
Men det tycks vara skillnad på forskning och forskning, på KI utförs det en del mycket avancerad grundforskning. Dock tycks intaget av forskarstudenter på KI vara lite amatörmässig, mest kontakter. Jag undrar om man lyckas nosa upp genierna?