2007-05-03, 14:18
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Men tillhör inte metodavsnitt en del av de formaliakrav som ställs? Alltså att man måste klara av dessa oavsett hur duktig man än är.

Jovisst. Men om man lyckats klämma ur sig en avhandling med oantastlig metodanvändning så förefaller det bacrockt att påstå att studenten skulle behöva gå en kurs för att bevisa att han kan använda forskningsmetod på ett korrekt sätt.
2007-05-03, 19:48
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jovisst. Men om man lyckats klämma ur sig en avhandling med oantastlig metodanvändning så förefaller det bacrockt att påstå att studenten skulle behöva gå en kurs för att bevisa att han kan använda forskningsmetod på ett korrekt sätt.
Jo, men kan man då inte påstå motsatsen, att om personen ifråga är så bra, så vore det inte vara några större problem för honom/henne att enkelt och raskt klara av metodkursen? Där jag studerar så krävs det viss statistik på en av delkurserna, och det metodavsnittet är obligatoriskt. Där säger institutionen att de inte beviljar dispans och att om man redan har kännedom i statistik (om man t.ex. redan har en examen eller dylikt i ämnet) är det inget argument att få hoppa över kursen eftersom de menar att man i så fall borde klara tentan obehindrat.
2007-05-04, 08:12
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Jo, men kan man då inte påstå motsatsen, att om personen ifråga är så bra, så vore det inte vara några större problem för honom/henne att enkelt och raskt klara av metodkursen? Där jag studerar så krävs det viss statistik på en av delkurserna, och det metodavsnittet är obligatoriskt. Där säger institutionen att de inte beviljar dispans och att om man redan har kännedom i statistik (om man t.ex. redan har en examen eller dylikt i ämnet) är det inget argument att få hoppa över kursen eftersom de menar att man i så fall borde klara tentan obehindrat.

Problemet är väl att det kostar pengar att skicka studenten tillbaka till skolbänken igen och att professorn har möjligheten att ge ett motsvarandebetyg till obligatoriska kurser ifall han eller hon finner att studenten redan har kompetensen. Professorerna är ju primärt intresserade av att få igenom så många avhandlingar så billigt som möjligt.
2007-05-04, 09:46
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Problemet är väl att det kostar pengar att skicka studenten tillbaka till skolbänken igen och att professorn har möjligheten att ge ett motsvarandebetyg till obligatoriska kurser ifall han eller hon finner att studenten redan har kompetensen. Professorerna är ju primärt intresserade av att få igenom så många avhandlingar så billigt som möjligt.
Nja, håller det resonemanget verkligen? Vad jag vet så får ju högskolorna pengar för varje godkänd elev, borde då inte samtliga instutioner vara väldigt glada i hågen att låta studenter tillgodoräkna sina kurser eftersom det eliminerar risken för att de blir underkända på just det momentet, vilket leder till en ökad sannolikihet till att eleven blir godkänd på kursen, vilket i sin tur leder till mer pengar till högskolorna?
2007-05-04, 23:47
Medlem
freyas avatar
Citat:
Nej...du måste bli antagen till forskarutbildningen, vilket är ursvårt (endast 2 % av alla studenter forskar på forkarutbildningen. Avhandlingen måste skrivas i samråd medhandledare, kurser måste klaras av, pedagogitjänst måste utföras och det ena med det andra. Inte "bara" att lämna in avhandlingen som du skrivit på eget bevåg alltså. Du måste även kirra finansiering och det är här det faller för nästan alla sökanden, eftersom institutionerna har benhårda krav på vad som accepteras. I princip kan man säga att de kräver att du har stipendium för att täcka hela utbildningen innan du får bli antagen, men för att en bli påtänkt för ett sådant stipendium måste du först ha blivit antagen. Moment-22 alltså, vilket är anledningen till att det är så försvinnande få som doktorerar.

Den vanligaste finansieringen på de institutioner jag har koll på är genom att få en doktorandtjänst. Ett annat alternativ är en extern finansiär, tex. en annan högskola/institut som inte själva har forskarutbildning, men där doktorander kan disputera.

Vad gäller metodkurser, så är det iaf för min examen något man läst på samtliga kurser innan. Av vilka alla måste vara minst godkända för att man ska få ut sin examen. Sen kan det även i vissa fall vara obligatoriskt att läsa någon metodkurs på forskarutbildningen.

Pengar för doktorander få väl institutionen vid disputationen. Därav intresset att bara finansiera dem som man verkligen tror kommer avsluta forskarutbildningen och avhandlingen.
2007-05-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Och råkar man läsa till läkare är det snudd på att du kan sätta upp en lapp med texten "Hej, jag vill prova att på att forska" och ändå få napp

OK, viss överdrift, men det faktum att i princip hela det gamla gardet med läkarprofessorer och lektorer på universiteten kommer ha blivit pensionerade inom 20 år och tillflödet är mycket litet gör ju att fältet är ganska lovande för forskningsintresserade medicinare. Den som desutom är villig att ta över anatomiundervisningen när de medicinska fakulteternas gamla uvar går i pension har en garanterad professorstjänst i anatomi. Molekylärbiologer och apotekare har nämligen ungefär lika bra koll på anatomin och dess kliniska tillämpningar som jag har på hållfasthetslära, det vill säga ingen alls...
Och om du är läkare så räcker det i princip med att du ger en medicin till några personer och följer upp dem i några år. Efteråt så beskriver du vad som hände; "23% fick inga biverkningar, etc" och vips så är du medicine doktor!

Helt hjärndött. Men hela "läkarvetenskapen" är ju så, hjärndöd.
2007-05-07, 00:23
Medlem
Sartres avatar
Emilson: är inte det en mycket grov förenkling? Det måste väl ändå finnas läkar-doktorander som lär sig något
2007-05-07, 00:38
Medlem
wolframs avatar
....

Citat:
Emilson: är inte det en mycket grov förenkling? Det måste väl ändå finnas läkar-doktorander som lär sig något

Förmodligen. Ett problem lär vara att mycket av forskningen sker på laboratorier där läkare inte brukar känna sig speciellt hemma.
2007-05-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Jo lite grand möjligen. Jag har fått veta det, av en läkarkompis. Jag tror han kallade det för "klinisk medicin"? Eller inom vissa grenar inom fysiken (astronomi): samla lite data om en Nova och vips så är du doktor i fysik. Antagligen finns det hjärndöda avvarter i de flesta vetenskaper. (Förutom matematik, rimligtvis. Jag har aldrig hört talas om experimentell matematik). Träffade en doktorand i tillämpad fysik (något om att släppa upp ballonger i atmosfären och mäta strålning) och han sa: "stackars teoretikerna, de läser kurser i 2 år och sen har de 2 år på sig att komma på nåt nytt".
2007-05-08, 15:37
Bannlyst
för att klara sig igenom en doktorandutbildning och så småningom få doktosavhandlingen godkänd och examen, måste du vara ovanligt duktig och seriöst intresserad av ämnet du studerar, annars går det inte.

jag skulle inte tro att det är det idealiska om du vill slappa-och-dra-in-pengar.

betänk att allt du gjort tidigare, din B-uppsats, din eventuella C-uppsats, eller din magisteruppsats.. det är mest övningar inför det "riktiga" akademiska arbetet.

b-uppsats, c-uppsats, magister-uppsats.. de stadierna går kanske att slappa sig genom, men när du ska doktorera ska du plötsligt vara jämbördig med de som tidigare var dina lärare, och då ska du kunna prestera
2007-05-08, 16:38
Medlem
Sartres avatar
baronE_ En doktorand på min tekniska högskola berättade att arbetet var väldigt fritt samt att det var rätt lugnt egentligen, dock var man tvungen att sätta in sjuka mängder tid under vissa arbetstoppar.

arbetar du som doktorand?
2007-05-08, 16:47
Medlem
Segelflygarns avatar
Om man nu lyckas fixa en doktorandtjanst dar, som emilsson vill paskina, lallar runt i ett par ar, laser lite kurser och gor nagra experiment och har en handledare till professor som slapper igenom en med det sa kan man inte rakna med nagra vidare jobb efter det.

Professorer som ar slapphanta mot sina doktorander brukar inte ha nagot vidare rykte i forskarvarlden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in