Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Är det vanligt att folks doktorerande inte blir av på grund av problem med finansieringen?
Hur menar du med "inte blir av" ? Den vanliga (iallafall enligt egen erfarenhet) processen är:
- Person(er) vid universitetet har uppslag till ett forskningsprojekt.
- Person(er) skriver ansökan om forskningsmedel. I ansökan beskrivs praktiska detaljer kring projektet som hur mycket pengar som behövs och till vad, hur många personer som ska finansieras, doktorander som ska anställas osv.
- Med en del stor del tur/mutor(nåja..)/skicklighet blir anslaget beviljat. Om det inte blir beviljat (vilket är sannolikt iom att konkurrensen är stenhård) så blir det ju inget och all tid och möda är bortkastad. Tillbaka till punkt 1. Om det däremot, mot förmodan, blir beviljat är det bara att köra igång och se till att möta de i ansökan specificerade målen (förväntat resultat, antal publicerade artiklar etc.).
Nu kan jag vara ute på hal is, men någon som är mer insatt i det administrativa får gärna rätta mig om jag har fel; för att universitetet ska få anställa dig som doktorand måste de ha finansieringen för hela utbildningen klar. Däremot skulle jag säga att det inte är helt ovanligt att folk självmant hoppar av eller "får sparken" pga att de inte gör tillräckliga framsteg (kraven och hur pass flexibla de är varierar förstås oerhört beroende på universitet/institution/forskargrupp/handledare/konjunktur etc.).
Om du menar "inte blir av" som att inte bli antagen så se evolutes svar ovan. Det kanske ska tilläggas att hur lätt/svårt det är att få doktorandtjänst är väldigt konjunkturberoende (precis som övriga jobb mao).