2008-10-10, 18:51
Medlem
Blygiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Ja.

Förresten, har du förslag på några sådana releventa tidsskrifter?
2008-10-10, 18:57
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygis
Förresten, har du förslag på några sådana releventa tidsskrifter?

Jag är inte hemma inom datavetenskapen så jag vet inte. Du kommer inse det själv när du läser mastersprogrammet. Just nu räcker det nog med kurslitteraturen.
2008-10-10, 18:58
Medlem
Blygiss avatar
Citat:
Jag är inte hemma inom datavetenskapen så jag vet inte.

Ah okay, tack ändå!

Om någon annan har förslag/tips på sådan tidsskrift får de gärna flika in.
2008-10-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
Tja jag hörde det från läkar-doktoranderna själva.

Ja, Dr. Knark eller?
2008-10-11, 10:08
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Är det vanligt att folks doktorerande inte blir av på grund av problem med finansieringen?
2008-10-11, 10:27
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Är det vanligt att folks doktorerande inte blir av på grund av problem med finansieringen?

Om man verkligen vill så brukar det gå till slut men kanske inte i den forskargrupp man egentligen vill. I alla fall om man är "doktorandmaterial". Detta gäller naturvetenskap och teknik.
2008-10-11, 10:50
Medlem
skit_i_dets avatar
Citat:

Hur menar du med "inte blir av" ? Den vanliga (iallafall enligt egen erfarenhet) processen är:
  1. Person(er) vid universitetet har uppslag till ett forskningsprojekt.
  2. Person(er) skriver ansökan om forskningsmedel. I ansökan beskrivs praktiska detaljer kring projektet som hur mycket pengar som behövs och till vad, hur många personer som ska finansieras, doktorander som ska anställas osv.
  3. Med en del stor del tur/mutor(nåja..)/skicklighet blir anslaget beviljat. Om det inte blir beviljat (vilket är sannolikt iom att konkurrensen är stenhård) så blir det ju inget och all tid och möda är bortkastad. Tillbaka till punkt 1. Om det däremot, mot förmodan, blir beviljat är det bara att köra igång och se till att möta de i ansökan specificerade målen (förväntat resultat, antal publicerade artiklar etc.).
Nu kan jag vara ute på hal is, men någon som är mer insatt i det administrativa får gärna rätta mig om jag har fel; för att universitetet ska få anställa dig som doktorand måste de ha finansieringen för hela utbildningen klar. Däremot skulle jag säga att det inte är helt ovanligt att folk självmant hoppar av eller "får sparken" pga att de inte gör tillräckliga framsteg (kraven och hur pass flexibla de är varierar förstås oerhört beroende på universitet/institution/forskargrupp/handledare/konjunktur etc.).

Om du menar "inte blir av" som att inte bli antagen så se evolutes svar ovan. Det kanske ska tilläggas att hur lätt/svårt det är att få doktorandtjänst är väldigt konjunkturberoende (precis som övriga jobb mao).
2008-10-11, 18:57
Medlem
Blygiss avatar
Citat:
Om man verkligen vill så brukar det gå till slut men kanske inte i den forskargrupp man egentligen vill. I alla fall om man är "doktorandmaterial". Detta gäller naturvetenskap och teknik.

Du får gärna utveckla konceptet "doktorandmaterial".
2008-10-11, 19:08
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygis
Du får gärna utveckla konceptet "doktorandmaterial".

Det vet jag inte om jag kan. Vanligtvis brukar det lösa sig själv på så sät att de som vill doktorera även är lämpliga kandidater. Visst finns det bättre och sämre kandidater men det är i min erfarenhet att riktiga stolpskott brukar försöka få doktorandtjänst.
2008-10-11, 19:17
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Det vet jag inte om jag kan. Vanligtvis brukar det lösa sig själv på så sät att de som vill doktorera även är lämpliga kandidater. Visst finns det bättre och sämre kandidater men det är i min erfarenhet att riktiga stolpskott brukar försöka få doktorandtjänst.
Den sista meingen begriper jag inte.
2008-10-12, 11:12
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Den sista meingen begriper jag inte.

Haha, inte jag heller. Låt mig försöka igen.

Visst finns det bättre och sämre kandidater men det är i min erfarenhet ovanligt att riktiga stolpskott försöker få doktorandtjänst.
2008-11-16, 20:35
Medlem
Blygiss avatar
Inte för att det är aktuellt än på ett tag, men det hade varit intressant att se hur folk som anställer doktorander resonerar? Vilka egenskaper är det man kollar efter osv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in