• 1
  • 2
2007-04-27, 22:20
Medlem
Jag installerade ubuntu idag, för att se hur det var, och det var ju trevligt...
Men jag har inget nät på den datorn och eftersom jag mest använder datorn till att kolla på film då så tänkte jag byta tillbaka(codecproblem)...
Så jag stoppade i min xp-skiva, men icke... det fungerar ju inte.
Tänkte därför formatera om disken (finns ändå inget på den), men jag kom på att jag inte kan formatera i linux, jag har ingen aning om hur man gör...
lost in linux, så att säga...
så, help me out here.
antingen vill jag veta hur man formaterar en hårddisk i ubuntu, eller så vill jag veta på annat sätt hur jag kan fixa xp-installationen.
Citera
2007-04-27, 22:36
Medlem
Nejnej, ingen formatering behövs.

Tanka ner detta program och lägg på ett USB minne:
http://www.getautomatix.com/apt/dist...eisty_i386.deb

Lägg över filen på Ubuntu och dubbelklicka sen på den. Nu kommer du att installera Automatix. Sen väljer du bara att installera VLC när du väl är inne i Automatix. VLC kan du hitta under Mediaplayers i automatix.
Citera
2007-04-27, 22:38
Medlem
Problemet jag har är att jag inte har något nät... Har inte dragit upp en kabel dit den nya datorn är (sitter på en annan med windows nu), och då kan man, vad jag vet, inte få vlc, om man inte är jävligt skillad, dvs...

skulle förövrigt gärna formatera för att kunna starta från scratch och ha både windows och ubuntu, det blev lite fel tidigare när ajg skulle fixa det.
Citera
2007-04-27, 22:47
Medlem
Just det. Automatix behöver ju internet.

Dock så är det lite konstigt att din XP-skiva inte får xp installeringsläge att starta. Är du säker på att den funkar?(Är BIOS korrekt inställt?)
Citera
2007-04-27, 23:03
Medlem
Ops.. såg att ja.. nån redan skrev samma sak.. måste läst mellan raderna eller nått.

Men mitt tips är att snabbt sätta in en kabel och bara installera VLC.. sen kommer problemet vara löst. Och du slipper sitta vid det äkliga windowset.
Citera
2007-04-27, 23:46
Medlem
xobs avatar
om de inte lyckat övertala dig och du bestämmer dig för att formatera ändå så hittade jag det här: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

hoppas det hjälper
Citera
2007-04-28, 00:11
Medlem
ants avatar
Om det inte fungerar att partionera i WinXP installationsprogram kan du ju alltid göra det i Linux.

fdisk /dev/hda
Citera
2007-04-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant
Om det inte fungerar att partionera i WinXP installationsprogram kan du ju alltid göra det i Linux.

fdisk /dev/hda
Hjälper det att partitionera nu i efterhand, då windowsskivan inte ens går igång vid uppstart av datorn?
Citera
2007-04-28, 16:55
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejmar
Hjälper det att partitionera nu i efterhand, då windowsskivan inte ens går igång vid uppstart av datorn?

Problemet är förmodligen att du redan har ett operativsystem.. därför skivan inte går igång. Gå in i BIOS-inställningarna och ändra CD till första boot, eller så kan du trycka typ F11 (varierar från bios till bios) för att manuellt välja första boot-enhet för just den gången.
Citera
2007-04-28, 17:58
Medlem
ants avatar
Citat:
Nej då är det nog i BIOS du ska ändra till Boot from CD-ROM eller liknande...
Citera
2007-04-29, 14:44
Medlem
Jag bootade från CDn, och windows-setup började...
Men, windows kan inte läsa hårddisken (den är väl nåt annat format), så det funkar inte...

Hur gör jag? Formaterar?
Citera
2007-04-29, 14:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Jag bootade från CDn, och windows-setup började...
Men, windows kan inte läsa hårddisken (den är väl nåt annat format), så det funkar inte...

Hur gör jag? Formaterar?

Om windows rakt av säger att det inte klarar läsa från hårddisken så är hårddisken antingen skadad eller urkopplad. Att det redan finns ett annat OS installerat eller att det redan finns andra partitioner har inget med Windows-installationen att göra.

Förvisso har Windows problem med att installeras på partitioner skapade i linux (varför vet jag inte...), men då tar du bara bort dom partitionerna och skapar nya med Windows-installationsprogrammet.

Alternativt missförstår du vad som sker och förklarar det lite fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in