2007-04-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Om windows rakt av säger att det inte klarar läsa från hårddisken så är hårddisken antingen skadad eller urkopplad. Att det redan finns ett annat OS installerat eller att det redan finns andra partitioner har inget med Windows-installationen att göra.

Förvisso har Windows problem med att installeras på partitioner skapade i linux (varför vet jag inte...), men då tar du bara bort dom partitionerna och skapar nya med Windows-installationsprogrammet.

Alternativt missförstår du vad som sker och förklarar det lite fel.
Kan nog mkt väl vara så att jag missförstår vad som händer... För jag är inte sådär jättehaj på detta...
Citera
2007-04-30, 15:31
Medlem
När du får Windowsskivan i gång så måste du börja med att ta bort de partitioner som Ubuntu har gjort. Sedan måste du göra ny partition för XP, installationsprogrammet frågar hur du vill utnyttja disken (alltså om du vill ha hela disken som C: eller om du vill dela den t.ex i 2 delar C och D). Jag har för mej att installationsprogrammet föreslår att du använder hela disken (ger ett tal i bytes) godkänn det. Sedan kan du börja formatera (med intallationsprogrammet) och sedan är det bara att börja installera.
Citera
2007-04-30, 21:24
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Om windows rakt av säger att det inte klarar läsa från hårddisken så är hårddisken antingen skadad eller urkopplad. Att det redan finns ett annat OS installerat eller att det redan finns andra partitioner har inget med Windows-installationen att göra.

Faktum är att jag har varit me om en NTFS-partition som var så skadad att installationsprogrammet till Win XOP har hängt sig.
detta är dock extremt ovanligt
Har endast sett det problemet en enda gång
i det fallet använde jag Gparted LiveCD för att formatera om partitionen och sen gick det finfint att installera Windows på disken.
Har dock ingen aning om en installation av linux kan ställa till liknande problem, men som sagt testa Gparted LiveCD

Citat:
Förvisso har Windows problem med att installeras på partitioner skapade i linux (varför vet jag inte...), men då tar du bara bort dom partitionerna och skapar nya med Windows-installationsprogrammet.

Alternativt missförstår du vad som sker och förklarar det lite fel.

För att Windows inte läser ReiserFS, ext2 ext3 och så vidare
Citera
2007-04-30, 22:40
Medlem
Carradines avatar
Det är ju jävligt typiskt, människor som knappt fattar ett skvatt får för sig att testa det coola "Ubuntu" som det heter, linux är det väl ingen som hört talas om nuförtiden.

Anser att trådskaparen får skylla sig själv som inte läser på innan han bestämmer sig för att installera något han inte kan något om.
Citera
2007-04-30, 23:38
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det är ju jävligt typiskt, människor som knappt fattar ett skvatt får för sig att testa det coola "Ubuntu" som det heter, linux är det väl ingen som hört talas om nuförtiden.

Anser att trådskaparen får skylla sig själv som inte läser på innan han bestämmer sig för att installera något han inte kan något om.

Word... trots att jag är för att fler människor bör testa, så borde man vara påläst om vad man pillrar med, läsa lite guider, höra sig för först innan man kvaddar sitt system
Citera
2007-05-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Word... trots att jag är för att fler människor bör testa, så borde man vara påläst om vad man pillrar med, läsa lite guider, höra sig för först innan man kvaddar sitt system
Jag var medveten om att jag kunde paja massor, men det är en ny dator utan något på diskarna... och själva hårdvaran går ju knappast sönder, så jag tyckte att det var värt att prova
Citera
2007-05-01, 19:44
Medlem
Citat:

Jag skulle få en hjärtattack om du skrev någonting annat än innehållslöst surt skräp.
Citera
2007-05-01, 19:57
Medlem
Jag följde X_surfers råd och gjorde om hela disken till ntfs med hjälp av Gparted LiveCD...
Sen tryckte jag in xp-skivan igen, men samma skit kommer upp igen.
Här är en bild: http://img508.imageshack.us/img508/8059/dsc01143nr2.jpg

Det står:
Citat:
Setup did not find any hard disk drives installed in your computer.

Make sure any hard disk drives are powered on and properly connected to your computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. This may involve running a manufacturer-supplied diagnostic or setup program.

Setup cannot continue...

Nu blir jag lite sur här... Vad ska jag göra härnäst?
Citera
2007-05-01, 20:23
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Jag skulle få en hjärtattack om du skrev någonting annat än innehållslöst surt skräp.
Är det ett löfte? För jag kan uppfylla det om du vill.
Citera
2007-05-01, 20:24
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejmar
Jag följde X_surfers råd och gjorde om hela disken till ntfs med hjälp av Gparted LiveCD...
Sen tryckte jag in xp-skivan igen, men samma skit kommer upp igen.
Här är en bild: http://img508.imageshack.us/img508/8059/dsc01143nr2.jpg

Det står:

Nu blir jag lite sur här... Vad ska jag göra härnäst?
S-ATA kanske?
Citera
2007-05-01, 20:54
Medlem
Citat:
S-ATA kanske?
Du menar att sladden inte sitter i eller så?
Jag tycker det är konstigt att GParted kan läsa och formatera disken om den inte är ordentligt ikopplad... Men vad vet jag.
Citera
2007-05-01, 21:04
Medlem
flowss avatar
Sata är det första som slår mig.

Fick du med en skiva/diskett med datorn?

Citat:
Ursprungligen postat av vejmar
Du menar att sladden inte sitter i eller så?
Jag tycker det är konstigt att GParted kan läsa och formatera disken om den inte är ordentligt ikopplad... Men vad vet jag.
Nej, det menar han inte.

(GParted skivan innehåller troligtvis SATA-drivrutiner - vilket XP-skivan inte gör; därav extra diskett/skiva)

http://sv.wikipedia.org/wiki/S-ATA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in