• 3
  • 4
2007-05-02, 12:28
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
"Windows XP SP2 should be able to detect SATA drives without any 3rd party drivers" Så har du inte en SP2 xp-skiva så kanske det räcker att slipstreama på sp2?

Det beror på vad han har för styrenhet för Serial-ATA på sitt moderkort. Har man något som det står Intel på så brukar det gå bra att installera XP med Service Pack 2 utan att behöva ladda in några tredjepartsdrivrutiner. Med kretsar från exempelvis SiS så brukar det inte gå lika bra.

Om inte trådskaparen kan lägga drivrutinerna på en diskett och använda den under installationen så är väl det enklaste att lyda ditt ursprungliga råd: ladda hem en variant av XP som redan har en massa drivrutiner för S-ATA slipstreamade.

Sedan så kan man tycka att Windows XP är ganska hjärndött som A) inte finns i någon officiell version med vettigt stöd för alla vanliga Serial-ATA-kretsar och B) kräver att man måste lägga drivrutiner på just en diskett för att använda dem vid installationen.
Citera
2007-05-02, 12:51
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejmar
Jag tror bestämt att det är en sp2, men jag kanske kan ladda ner en sådan version, och se om det fungerar bättre.

Egentligen så borde väl hela tråden flyttas till något annat ställe, då den knappast har något med fria operativsystem att göra annat än att du har ett sådant och vill bli av med det, men det du måste göra är att antingen prova med XP SP2 och se om det fungerar, lägga drivrutiner på en diskett och trycka F6 eller vad det nu är man trycker under XP-installationen för att installera tredjepartsdrivrutiner, slipstreama en egen skiva eller ladda hem en som redan är slipstreamad.

Windows XP är ett ganska gammalt operativsystem som kom långt innan Serial-ATA började dyka upp i folks datorer. Att använda ett gammalt operativsystem med ny hårdvara kan vara besvärligt. Varför lägger du inte in Vista, om du vill ha Windows?

Om jag vore du så skulle jag behålla Ubuntu. Att titta på film i Ubuntu är inte på något vis sämre än att göra det i Windows XP. Någon tipsade dig om VLC, vilket är en mycket bra spelare oavsett om du väljer att behålla ditt moderna Ubuntu eller byter tillbaka till det sex år gamla Windows XP.
Citera
2007-05-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Egentligen så borde väl hela tråden flyttas till något annat ställe, då den knappast har något med fria operativsystem att göra annat än att du har ett sådant och vill bli av med det, men det du måste göra är att antingen prova med XP SP2 och se om det fungerar, lägga drivrutiner på en diskett och trycka F6 eller vad det nu är man trycker under XP-installationen för att installera tredjepartsdrivrutiner, slipstreama en egen skiva eller ladda hem en som redan är slipstreamad.

Windows XP är ett ganska gammalt operativsystem som kom långt innan Serial-ATA började dyka upp i folks datorer. Att använda ett gammalt operativsystem med ny hårdvara kan vara besvärligt. Varför lägger du inte in Vista, om du vill ha Windows?

Om jag vore du så skulle jag behålla Ubuntu. Att titta på film i Ubuntu är inte på något vis sämre än att göra det i Windows XP. Någon tipsade dig om VLC, vilket är en mycket bra spelare oavsett om du väljer att behålla ditt moderna Ubuntu eller byter tillbaka till det sex år gamla Windows XP.
Vista är inte ett bra operativsystem, det funkar ju knappt...
Jag planerar att installera linux igen, bara att jag ska gå tillbaka först, och ha linux först när jag har internet uppe på rummet...

Så tills dess kör jag bara på xp...
Citera
2007-05-02, 17:27
Medlem
Nej usch, jag har nu slipstreamat en skiva, men det fungerar fortfarande inte... och det konstiga är att jag inte kan trycka på F6-tangenten, inte ens när jag bytt tangentbord (för att se om det förra var trasigt)...
NU LACKAR JAG!
Citera
2007-05-03, 11:27
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Vista är inte ett bra operativsystem, det funkar ju knappt...

Nja. Det fungerar bättre än det uråldriga Windows XP med moderna datorer om man inte kan lägga till drivrutiner själv.

Citat:
Nej usch, jag har nu slipstreamat en skiva, men det fungerar fortfarande inte... och det konstiga är att jag inte kan trycka på F6-tangenten, inte ens när jag bytt tangentbord (för att se om det förra var trasigt)...

Då har du slipstreamat fel drivrutin eller gjort något fel när du har slipstreamat.

Man ska trycka på F6 för att installera drivrutiner från diskett. Så är det både i Windows 2000 och i XP (och kanske andra versioner av Windows; jag minns inte).

Har du USB-tangentbord? Prova med ett PS/2 i stället, om du har anslutning för ett sådant på ditt moderkort. Windows XP kan vara en aning lynnigt i kombination med USB-tangentbord. När vi började få betaversioner av Windows XP skickade till oss på jobbet i forntiden så var USB-tangentbord tämligen ovanliga, så det är inte konstigt om stödet för sådana är bristfälligt.
Citera
2007-05-03, 16:23
Moderator
rancors avatar
Jag flyttar denna till Microsoftforumet eftersom tråden nu handlar om Windows XP
Citera
2007-05-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Nja. Det fungerar bättre än det uråldriga Windows XP med moderna datorer om man inte kan lägga till drivrutiner själv.

Då har du slipstreamat fel drivrutin eller gjort något fel när du har slipstreamat.

Man ska trycka på F6 för att installera drivrutiner från diskett. Så är det både i Windows 2000 och i XP (och kanske andra versioner av Windows; jag minns inte).

Har du USB-tangentbord? Prova med ett PS/2 i stället, om du har anslutning för ett sådant på ditt moderkort. Windows XP kan vara en aning lynnigt i kombination med USB-tangentbord. När vi började få betaversioner av Windows XP skickade till oss på jobbet i forntiden så var USB-tangentbord tämligen ovanliga, så det är inte konstigt om stödet för sådana är bristfälligt.
Spel och en hel del program fungerar ju inte, men om inte det fungerar snart så får jag väl köra med Vista, fast med Windows 95/98-look...
Nej jag har ps/2-kontakt faktiskt, så det tror jag inte det är. Dessutom fungerar upp och ner tangenterna osv...
Citera
2007-05-03, 17:37
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Spel och en hel del program fungerar ju inte, men om inte det fungerar snart så får jag väl köra med Vista, fast med Windows 95/98-look...
Nej jag har ps/2-kontakt faktiskt, så det tror jag inte det är. Dessutom fungerar upp och ner tangenterna osv...

Det tar ett tag innan "menyn" kommer upp efter att du har tryckt F6, förvänta dig inte att nåt ska hända direkt. Tar säkert en minut eller nåt.
Citera
2007-05-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Det tar ett tag innan "menyn" kommer upp efter att du har tryckt F6, förvänta dig inte att nåt ska hända direkt. Tar säkert en minut eller nåt.
Men setup drar igång istället, så nåt skumt känns det som att det är...

Jag provade att ladda ner en version där sata-drivrutiner skulle finnas med, men när jag sätter i skivan är det enda som kommer upp: CDBOOT: Couldn't fins NTLDR... Vad menas med det? Och hur löser jag problemet.

Edit: Såhär blir det vid ctrl+A: http://img360.imageshack.us/img360/4656/dsc01145km8.jpg
Man ser ju där att BIOS iaf kan läsa disken... Borde inte då xp-!#¤%@£$ kunna göra detsamma?
Citera
2007-05-04, 07:16
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Jag provade att ladda ner en version där sata-drivrutiner skulle finnas med, men när jag sätter i skivan är det enda som kommer upp: CDBOOT: Couldn't fins NTLDR... Vad menas med det?

Med det menas att filen \I386\SETUPLDR.BIN inte kan hittas på skivan. Den är förmodligen felbränd. Bränner man skivan enligt ISO9660-standarden så lagras filen med ett versionsnummer i anslutning till namnet. Microsoft har av någon anledning valt att förkasta ISO9660 och har skapat ett installationsprogram som vägrar att starta om inte filen lagras utan versionsnummer. Bränn en skiva i rätt format eller använd en originalskiva.

Citat:
Edit: Såhär blir det vid ctrl+A: http://img360.imageshack.us/img360/4656/dsc01145km8.jpg
Man ser ju där att BIOS iaf kan läsa disken... Borde inte då xp-!#¤%@£$ kunna göra detsamma?

Det är klart att din diskstyrenhets BIOS kan hitta din disk. Det är nödvändigt för att det skall vara funktionellt.
Citera
2007-05-04, 07:38
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman

Under förutsättning att han nu har ett fungerande tangentbord, samt att han trycker F6 vid rätt tidpunkt (man har inte särskilt lång tid på sig), så tar det mycket riktigt en bra stund innan XP börjar fundera på om det finns en diskett. Det är en massa andra drivrutiner som skall läsas in först.

En del tangentbord har förresten ett "F-lock" som måste vara på för att F-tangenterna skall fungera. Jag hade något stort åbäke från Logitech som var konstruerat så en gång i tiden.

Sedan när det väl blir dags att trycka "S" för att leta efter drivrutiner på disketten så gäller det att ladda rätt drivrutin. Många sådana disketter innehåller drivrutiner för flera olika diskstyrenheter.
Citera
2007-05-04, 12:04
Medlem
blueCommands avatar
Då denna tråden har spårat in på installation av MS Windows så flyttar jag den dit

EDIT: Detta var redan gjort ja.

/Mod
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här