• 1
  • 2
2007-04-27, 20:39
Medlem
Slickswedes avatar
Någon som provat däck fyllda med kvävgas dvs Nitrogen?

Skall enligt uppgift minska bränsleförbrukning samt däckslitage...

Någon som vet vad priset är??
Citera
2007-04-27, 21:20
Medlem
Balkongståarns avatar
Jag har för mig att det var Mythbusters som provade att fylla däcken med helium. Hjälpte inte ett dugg. Ett sätt att klå folk på pengar.
Citera
2007-04-27, 21:31
Medlem
osiss avatar
Det kan ju inte funka. Ska däcken få annan form? Ska kvävet reagera med gummit så att vi får lägre friktion? Jag hittar ingen teknisk förklaring till att det skulle vara bättre på något vis. BLUFF
Citera
2007-04-27, 21:34
Medlem
hesons avatar
Kväve är klockrent för racing då det inte utvidgas med däcktempen på samm drastiska sätt som vanlig luft, men kör du inte som en bankrånare är det en gimmic.
Citera
2007-04-27, 21:37
Medlem
Det är ju bra att ha om du utsätter dina däck för plötsliga temperaturändringar.

-50 till +40 på 2 min tex.

Sålänge din bil inte kan flyga så bör det vara meningslöst.
Citera
2007-04-27, 21:40
Medlem
Slickswedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Det kan ju inte funka. Ska däcken få annan form? Ska kvävet reagera med gummit så att vi får lägre friktion? Jag hittar ingen teknisk förklaring till att det skulle vara bättre på något vis. BLUFF

Nja, det borde fungera...men så att det är värt X antal hundralappar är osäkert.

Kväve är en mer stabil gas - dvs mindre värmeutveckling - mindre däckslitage
Sen ökar trycket/värmen i däcken när du kör med "vanlig luft"

Men fortfarande är frågan om, och hur mycket, - det fungerar i verkligheten.

F1 bilar använder Nitrogen i däcken
Bl a för brandrisken - ett däck med vanlig luft som tar eld kan explodera - det gör inte kvävgas
Citera
2007-04-27, 22:24
Medlem
rebbans avatar
Jag har det i mina däck men fick det gratis när jag köpte nya.
Att det skulle va nån skillnad för normal svensken tvivlar jag på..
Citera
2007-04-27, 22:31
Medlem
Hunk Goldens avatar
gimick!! luften du andas innehåller nästan 80% kväve..
Citera
2007-04-28, 03:38
Medlem
plles avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kväve
Finns att läsa om just om kvävgas i bildäck.

Men det är klart. Säger sig självt att det inte är värt att lägga ner en spänn på att ha kväve i bildäcken för att minska på slitaget.
Citera
2007-04-28, 09:22
Medlem
ormbitens avatar
Inom tävlingsbruk kan det nog vara bra för att hålla samma lufttryck hela tiden....
Har själv kört rally i många år (dock tillälligt lagt hjälmen på hyllan)
Men när jag startar på en sträcka med rallybilen så kollar jag alltid lufttrycket innan start & brukar då lägga ett tryck på ca. 1.7 bar i däcket,
När jag sedan kommer i mål på sträckan (ca 1.5 mil) så kan det vara ända upp mot 2.5 bar i däcket beroende på utetemperatur....

Desto högre tryck jag har desto sämre fäste får jag... Så visst, I det fallet vore det säkert bra med nitrogen för att på så sätt kunna hålla 1,7 bar i däcket under hela tävlingen.... Har dock aldrig provat nångång...

Däremot på en vanlig standard bil är jag tveksam till om det gör nån märkbar skillnad.

.
Citera
2007-04-28, 12:29
Medlem
Så vitt jag förstår är kvävgasens fördel jämfört med vanlig luft att den inte innehåller vattenånga. Denna kondenserar och förångas beroende på temperatur och bidrar till att trycket varierar mer. Helt torr luft borde bete sig som kvävgas.
Citera
2007-04-28, 12:39
Medlem
vators avatar
Menar dom inte i det långa loppet i reklamen då?

En sak som i alla fall är säker är att man kan pumpa 0.2 bar över det rekommenderade däcktrycket utan att få komfortsänkning, vilket bidrar till mindre rullmotstånd.

När däcket är slitet i mitten är det för lite luft i det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in