När däcket är slitet i mitten är det för lite luft i det.
Det borde väl vara för lite luft i däcket om det slits på sidorna, eftersom det sjunker ihop då. Motsatt med för mycket luft, då buktar slitbanan ut. Jag tycker iaf att det låter mer logiskt.
Vanliga bilister har ingen nytta av den som motiverar priset, kör med vanlig luft istället å spar pengarna till ett par nya däck !
Dock så används det i flygplansdäck å inom racing pga dess positiva egenskaper under extrema påfrestningar.
På reklamen påstår dom att man ska tjäna upp till 5% i bränsle med Nitrogen i däcken, det har jag svårt att tro på.
Det ska va i jämförelse med en bil som har för lågt lufttryck isf.
Näää.
När däcket är slitet i mitten har du kört med för HÖGT lufttryck.
När däcket är slitet ute på båda kanterna har du kört med för LÅGT lufttryck.
.
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Det borde väl vara för lite luft i däcket om det slits på sidorna, eftersom det sjunker ihop då. Motsatt med för mycket luft, då buktar slitbanan ut. Jag tycker iaf att det låter mer logiskt.
Nepp, gick någon kurs i det där förut, när däcket slits mer mitt i slitbanan beror det på att man har för lite luft i det, vilket resulterar i att slitbanan kastas mot asfalten och genom det blir det mer slitage.
Ett modernt bildäck har "stålformar" i sig som håller formen ända upp till ungefär 7-8 bar, vilket är lite svårt att pumpa upp till med en vanlig däckpump.
när däcket slits mer mitt i slitbanan beror det på att man har för lite luft i det, vilket resulterar i att slitbanan kastas mot asfalten och genom det blir det mer slitage.
Nepp, gick någon kurs i det där förut, när däcket slits mer mitt i slitbanan beror det på att man har för lite luft i det, vilket resulterar i att slitbanan kastas mot asfalten och genom det blir det mer slitage.
Ett modernt bildäck har "stålformar" i sig som håller formen ända upp till ungefär 7-8 bar, vilket är lite svårt att pumpa upp till med en vanlig däckpump.
Jag ska ta det till en fysiker jag känner och få en formel på det. Tycker det låter väldigt märkligt att de starkare yttersidorna skulle ge sig till förmån för den svagare mittsektionen. "Stålformarna" är troligen korden, av ståltråd, som armerar gummit. Eller pratar du om "run-on-flat"-däcken? Det är nåt helt annat än vanliga däck. Annars skulle man ju aldrig kunna få punka på et vanligt däck, om en "stålform" höll det uppe, menar jag. Eller har jag missförstått allting, igen?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!