2007-04-28, 13:02
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vator
När däcket är slitet i mitten är det för lite luft i det.

Det borde väl vara för lite luft i däcket om det slits på sidorna, eftersom det sjunker ihop då. Motsatt med för mycket luft, då buktar slitbanan ut. Jag tycker iaf att det låter mer logiskt.
Citera
2007-04-28, 13:29
Medlem
Botanikerns avatar
Hur det ligger till med mitten vet jag inte, men sidorna slits iaf fort med lågt tryck, då de ständigt viks och blir väldigt varma.
Citera
2007-04-28, 13:56
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
När däcket är slitet i mitten är det för lite luft i det.

Näää.
När däcket är slitet i mitten har du kört med för HÖGT lufttryck.
När däcket är slitet ute på båda kanterna har du kört med för LÅGT lufttryck.

.
Citera
2007-04-28, 15:52
Medlem
Vanliga bilister har ingen nytta av den som motiverar priset, kör med vanlig luft istället å spar pengarna till ett par nya däck !
Dock så används det i flygplansdäck å inom racing pga dess positiva egenskaper under extrema påfrestningar.
Citera
2007-04-28, 20:52
Medlem
Avva66s avatar
På reklamen påstår dom att man ska tjäna upp till 5% i bränsle med Nitrogen i däcken, det har jag svårt att tro på.
Det ska va i jämförelse med en bil som har för lågt lufttryck isf.
Citera
2007-04-28, 20:55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
...tjäna upp till 5%...
skulle va intressant å få reda på hur dom räknar.
Citera
2007-04-28, 20:55
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Näää.
När däcket är slitet i mitten har du kört med för HÖGT lufttryck.
När däcket är slitet ute på båda kanterna har du kört med för LÅGT lufttryck.

.

Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Det borde väl vara för lite luft i däcket om det slits på sidorna, eftersom det sjunker ihop då. Motsatt med för mycket luft, då buktar slitbanan ut. Jag tycker iaf att det låter mer logiskt.

Nepp, gick någon kurs i det där förut, när däcket slits mer mitt i slitbanan beror det på att man har för lite luft i det, vilket resulterar i att slitbanan kastas mot asfalten och genom det blir det mer slitage.

Ett modernt bildäck har "stålformar" i sig som håller formen ända upp till ungefär 7-8 bar, vilket är lite svårt att pumpa upp till med en vanlig däckpump.
Citera
2007-04-28, 21:30
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
när däcket slits mer mitt i slitbanan beror det på att man har för lite luft i det, vilket resulterar i att slitbanan kastas mot asfalten och genom det blir det mer slitage.
skulle du vilja förklara det för dunlop....
Citera
2007-04-28, 22:31
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Nepp, gick någon kurs i det där förut, när däcket slits mer mitt i slitbanan beror det på att man har för lite luft i det, vilket resulterar i att slitbanan kastas mot asfalten och genom det blir det mer slitage.

Ett modernt bildäck har "stålformar" i sig som håller formen ända upp till ungefär 7-8 bar, vilket är lite svårt att pumpa upp till med en vanlig däckpump.

Jag ska ta det till en fysiker jag känner och få en formel på det. Tycker det låter väldigt märkligt att de starkare yttersidorna skulle ge sig till förmån för den svagare mittsektionen. "Stålformarna" är troligen korden, av ståltråd, som armerar gummit. Eller pratar du om "run-on-flat"-däcken? Det är nåt helt annat än vanliga däck. Annars skulle man ju aldrig kunna få punka på et vanligt däck, om en "stålform" höll det uppe, menar jag. Eller har jag missförstått allting, igen?
Citera
2007-04-28, 22:34
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Jag ska ta det till en fysiker jag känner och få en formel på det.
behövs inte då h*n har fel, enligt dunlop ger ett lågt lufttryck extra slitage på sidorna av slitbanan och inte mitten.

http://www.dunloptires.com/img/care/..._inflation.gif
Citera
2007-04-28, 22:50
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
behövs inte då h*n har fel, enligt dunlop ger ett lågt lufttryck extra slitage på sidorna av slitbanan och inte mitten.

http://www.dunloptires.com/img/care/..._inflation.gif
Jag vet, men det skulle vara kul att se hur det bortförklaras.
Citera
2007-04-28, 23:21
Medlem
vators avatar
Oj, vad många man fick emot sig plötsligt, sa bara vad jag hade lärt mig av kursen.

Mailade STRO och dubbelkollade, eftersom det var en representant därifrån som sa det.

Kampanjen i fråga var "Öka Trycket", som Vägverket höll i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in