Citat:
Ursprungligen postat av MetalStallion
Så det du menar här är alltså att det är en felanvändning av språket som skapat denna paradox? Om så är fallet så skulle jag bli väldigt glad om någon pekade ut för mig hur språket har använts på fel sätt för jag kan helt enkelt inte se det.
Kan det inte möjligtvis vara så att Wittgenstein hade fel i denna fråga och i just det här exemplet ser vi att det faktiskt inte är användningen av språket som är fel utan det är språket i sig. Allsmäktighet finns ju inte som av denna paradox framstår som ganska självklart. alltså borde väll inte ordet allsmäktig få existera då det bara är ett förvirrande uttryck som leder till missförstånd?
(iofs kommer det alltid finns något wise-ass som säger att gud är mer komplicerad än vad vi kan förstå och att vi helt enkelt är för dumma för att förstå oss på guds allsmäktighet men det är väl sådant man får ta i den här världen...)
Man kan inte tala om Gud på ett
meningsfullt sätt. Detta i likhet med meningslösheten i att inom schack tala om Kejsaren på N34. Paradoxen får oss att slå i språkets väggar då vi försöker komma ur den.
Nej, språket i sig är det inget fel på. Du vet väl hur och när man använder ordet allsmäktig? Eller låter paradoxen lura dig till att tro att du inte längre vet hur ordet används?! Vi använder ordet allsmäktig, inte särskilt ofta, och då vi använder det förstår vi vad vi menar och det är inga problem därvidlag.
Paradoxen uppstår då man talar om något vilket man inte kan
tala klart om. Man försöker fånga det som ligger utanför språkets gränser kanske man kunde säga. Om detta kan man inte tala klart och redigt (uppenbarligen, se paradoxen) därför bör man inte atal alls om det.
Exempel: Det finns någon/något i rummet bredvid, någon/något vi finner "obeskrivbart". Vi kan inte tala om det på ett redigt och klart sätt - skall vi då tala om det alls? Men man kan kanske se det så här, om man inte vill följa W. strikta etik:
Det finns ett religiöst språk (språkspel för att tydliggöra även om det är fel till viss del) som är utformat för dylika ting - orden och begreppen inom detta språk är utformade för vissa ändamål där de har mening. Att bryta ut dem och tillämpa utanför kan resultera i felaktigheter.
//Mvh, M