Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, i vissa fall kan man genom teori givetvis förutsäga resultatet utan att ha empirisk kunskap. Så du menar alltså att din gud inte är logisk? Han kan klara sig utan detta?
Det jag säger är att jag inte har en aning, och att vi troligen inte kommer att kunna lista ut det.
Citat:
Eh, nej det är inte alls lätt. Tvärtom, du hade inte hittat några grottmänniskor med den föreställningen. Vetenskap är hårt och slitsamt, tillskillnad från religion.
Jo, det är lätt att bara tacka och ta emot det som dagens "präster", vetenskapsmännen/kvinnorna, säger att är sant, man behöver ju inte veta hur allt går till för att tro på det? Du tror väl inte att alla kristna vet hur allt hänger ihop, kan hela bibeln utantill och så vidare?
Citat:
Nej, logiken ljuger inte. En paradox är en paradox. Ett resultat av ett tankefel.
Men har logiken alltid existerat enligt dig då? Vad fanns innan "big bang"? Fanns logiken då? Jag tycker inte att det är värst logiskt att en kvantfluktuation helt plötsligt inträffar och lånar sådana extrema mängder energi som universum består av, såklart är storlek relativt, men iaf.
Och var någonstans skulle den här kvantfluktuationen ha inträffat och logiken då existerat? Då måste det ju ha funnits något innan "big bang"? Eller var det helt enkelt så att logiken inte existerade och därför tilläts "big bang" att ske?
Och vidare så behövs det väl tid för att en kvantfluktuation överhuvud taget ska kunna ske, alltså måste tiden ha funnits innan, men är inte tiden en av våra dimensioner, hur kan den då ha funnits tidigare?