2007-06-06, 16:19
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Man måste öppna sitt sinne för det som möjligen kan finnas. Annars låser man fast sig själv i ett tankesätt som bara kräver bevis. Detta är inte bra då man kan missa saker man inte känner till. Ju mer öppen men ändå kritisk man är ju mer lär man sig. Ingen har hithills kunnat bevisa att Gud inte finns eller att han finns. Men bevis åt båda håll framläggs ständigt. Det antroprologiska Gudsbeviset är intresant !!

Det finns fyra varianter:

1) Då rörelse finns måste också en första rörare existera (Gud).

2) Om all verkan har en orsak måste det finnas en första verkande orsak (Gud).

3) Om det inte finns en gud som existerar så skulle det inte finnas grund till att en värld existerar. Det måste alltså finnas något som nödvändigt existerar, annars finns det ingen grund för att det möjliga existerar. Eftersom världen existerar måste som följd även Gud existera.
Detta kallas ibland även för kontingens-beviset.

4) Det entropologiska gudsbeviset att all rörelseenergi omvandlas till lägesenergi. Världen har funnits länge och skulle redan ha stannat i rörelse, men eftersom den fortfarande rör sig måste den ha haft en början skapad av en Gud. Universums gravitationsomlopp borde stannat av under dessa miljarder år annars men universum tycks leva.

Intet kommer ur intet menar alla varianterna. De förutsätter alltså att då något existerar finns också en grund till det.
Inom den filosofiska riktningen var ett av de tidigaste argumenten att naturens skenbart planmässiga och ändamålsenliga ordning måste förutsätta en Gud som skapar och styr.
Detta argument antyddes redan hos Anaximander och Diogenes från Apollonia c:a 600 f.Kr. och användes senare av Sokrates, Platon, Aristoteles, Thomas av Aquino och Kant. Andra filosofiska försök till bevis är bl.a. att då vi kan erfara rörelse så måste det också finnas någon som rör

Hur kan vi och allt annat existera ? Att allt finns borde gå emot alla logiska förklaringar. Det finns oändligt med materia. Hur kan det finnas materia överhuvudtaget om ingen har skapat den. Materia kan inte uppstå av sig själv ? Inbillar vi oss att allt finns. Nej det kan inte va en illusion heller efterssom det krävs ett medvetande och en tanke för att kunna inbilla sig något. Alltså finns vi och allt omkring.
Det skapas inte ny materia nu. Allt som finns övergår i olika former hela tiden men det är samma materia. Den har alltid funnits..Även Bing bang teorin ingår där. Hur skulle Big bang kunnat få sin energi i rörelse av sig själv ?? Och hur skapades isåfall all materia ur ingenting. Sammtigt är nästa fråga.
Om ingen materia fanns. Hur skulle då (ingenting) se ut ?? Det finns ju antimateria men det är ju i omvänd form och existerar. Om materian alltid funnits varför har den då alltid funnits ? Att den är skapad på gudomlig väg är mitt enda svar. Men ur vetenskaplig synvinkel då ?? Konstigt detta. Eller hur ??
Jag har några tankar om det
Alltså ....
1. Det måste funnits utrymme innan all materia skapades. Hur går den annars plats. Eller skapades utrymmet.
2. Om ingen materia fanns. Hur såg ingenting ut. Och hur skulle materian få plats i ingenting.
3. Skapades oändligt med materia eller finns det en gräns nu ?
4. När skapades materian och har den inte alltid funnits så vad fanns innan.
5. Har materian alltid funnits. Kan det funnits liv och olika världar före oss på andra ställen vi inte vet om. Eller var univerum livlöst en evighet bakåt ?
Darwin…trodde själv inte på sin Teori!Vet du? Jag har en mobiltelefon i min ficka! Den bara fanns där en dag… ett slumpens verk! Tror du på det? NEJ Varför?Men du tror att liv, en cell och materia kan ha uppstått av en slump.Först uppstår livlös materia av en slump… sen uppstår även liv av en slump. Sen uppstår ordning i universum med dess lagar som kan jämföras med ett precisionsur. Hur är det möjligt att du kan tro på det hellre än att det finns en intelligent skapare som gjort allt detta. Vad är en mobiltelefon i jämförelse mot detta?

Om nu du använder intuition för att lösa problem inser du inte problemet med att acceptera icke-intuitiva sanningar som är ständigt återkommande inom fysiken och matematiken?

Allt prat om en ursprunglig "motion initiator" är en filosofisk återvändsgränd då den oundvikliga frågan blir vem/vad som skapade guden.

Är själv ingen fysiker, men teorier existerar som förklarar att rummet är en konsekvens av materien. Sådana teorier borde vara av intresse för dig om du är genuint intresserad av fakta.
Citera
2007-06-06, 18:19
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Om nu du använder intuition för att lösa problem inser du inte problemet med att acceptera icke-intuitiva sanningar som är ständigt återkommande inom fysiken och matematiken?

Allt prat om en ursprunglig "motion initiator" är en filosofisk återvändsgränd då den oundvikliga frågan blir vem/vad som skapade guden.

Är själv ingen fysiker, men teorier existerar som förklarar att rummet är en konsekvens av materien. Sådana teorier borde vara av intresse för dig om du är genuint intresserad av fakta.
Man kan inte låsa sig i vetenskap. Ej heller i filosofi. Vetenskap och filosofi måste gå hand i hand. Efterssom vetenskap är oerhört begränsad. Saker som ej kunde bevisas förr existerade helt enkelt inte (fast de gjorde det) p.g.a att folk som var vetenskapliga inte trodde på dem då det inte var bevisat. När det sedan bevisas tror människor. Därför bör man kombinera vetenskap med filosofi. Platons grottliknelse är ett mycket bra exempel.. Läs här....

Tänk dig en grotta. Längst in i grottan sitter en grupp människor fastkedjade vid händer, fötter och huvud. De kan inte ta sig där ifrån, inte ens vrida på huvudet. Utifrån grottans öppning skiner solens strålar in. Människorna, som suttit fast här sedan födseln ser endast skuggor av det som händer där ute.

Dessa människor känner ingen sorg över detta, eftersom de föddes såhär, och har lärt sig leva med det. Dessa skuggor på väggen är deras verklighet, eftersom de inte sett något annat så är det ju givetvis det som är ”verkligheten”.

En dag kommer, då en av dessa människor tänker lite på objekten han ser (skuggorna), han försöker öppna sina sinnen, och kommer tillsist på att han kanske skulle försöka bryta sig loss. Han lyckas tillsist, han vänder sig om…

Han chockas av solens strålar, han blir förblindad och kan inte urskilja det han ser. Hans ögon har aldrig varit med om annat än dunkel. Sakta, sakta vänjer sig hans ögon och han skådar världen för första gången.

Ännu en chock ges, han kunde aldrig ana att det fanns en hel värld i 3D bakom honom. Han förstår knappt det han ser. Fantastiskt, han börjar nu också se färger. Hur kunde han ha missat något så vackert under hela hans liv? Han tar sig ut ur grottan, han kollar på de gröna träden, glittret i sjön och fåglarna i skyn.

Efter dagens stora upplevelser återvänder han till grottan för att berätta det fantastiska han sett. Det gick inte som han hade trott, människorna såg honom som galen. Vad talade han om? Hur skulle en grupp människor som hela sitt liv sett på ett visst vis kunna förstå vad han menade? De var fler än honom, det var de som hade rätt, inte han. Det hela slutar med att han dödas av ickeförstående…

Vad menas då med denna liknelse?
Det Platon försökte förmedla var att det var dessa fastkedjade människor var mänskligheten. Fastlåsta och trångsynta. Mannen som tänkte efter och begav sig ut på nya äventyr var en filosof som började tänka själv och i andra banor. Han syftade främst på Sokrates som faktiskt blev dödad för det han upplevt.

Vi kanske tänker: ”Vi lever ju inte fastkedjade!”.
Hur vet vi det, om vi inte har upplevt annat? Visst, vi ser inte skuggor, men för en som upplevt den riktiga verkligheten kanske detta upplevs som skuggor. Vem vet?
Hela vår värld som vi är vana att se den kanske är en lögn, en synvilla. Vi är psykiskt fastkedjade. Vem har fängslat oss? Samhället? Vi själva?

Vi vet ju alla vad tvådimensionellt är, höjd och bredd. Vi lever ju i en tredimensionell värld, där även djup setts in i bilden. 4D sägs vara rumstiden, men vad händer om vi börjar tänka i 5D? Ett begrepp som de flesta inte ens hört talas om. Vadå 5D? Hur skulle det se ut? Jag vet faktiskt inte. Jag vet dock att för en som levde i en 5D-värld skulle våran värld liknas med ett värld på ett papper (2D) för oss. Jag säger inte att det finns en femte dimension, men vi kan aldrig bevisa motsatsen förän vi lossat på våra bojjor. Våga tänka i nya banor!
Citera
2007-06-06, 20:48
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Som sagt var, INGEN har skapat Gud, eftersom Han har existerat i ALL EVIGHET...

Du måste förstå att Han inte är av materia, precis som inte heller du eller jag är, så även vi har existerat i ALL EVIGHET!!
Citera
2007-06-06, 21:17
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Som sagt var, INGEN har skapat Gud, eftersom Han har existerat i ALL EVIGHET...

Du måste förstå att Han inte är av materia, precis som inte heller du eller jag är, så även vi har existerat i ALL EVIGHET!!
Tror du på en speciell Religion. Eller vilken Religion känns mest rätt för dig ?? Eller är du bara andligt upplyst ?
Citera
2007-06-06, 21:22
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dönke
Hur kan det finnas gud överhuvudtaget om ingen har skapat den?
Återigen, Hur skapades Gud ur ingenting? Det är ungefär samma sak du säger. Bara för att vi inte har förklaringen hur big bang gick till betyder det inte omedelbart att det måste varit en gudomlig varelse som satte allt i verket. Kan lika gärna varit så att universum funnits i alla oändlighet. Big Bang sker. X antal miljard år går, allt blir uppslukade av svarta hål vilket leder till ett nytt big bang igen och det går om och om igen i all oändlighet. Vi kan bara spekulera.
Du utgår med ditt mänskliga tänkande att det måste ha varit på ett visst sätt. Våra hjärnor är begränsade och vissa saker kan vi inte förstå eller filosofera oss fram till, för det är utom vårta räckhåll. Jag har inte svaret på dina frågor men du måste utvigda ditt tankesätt till att det kanske finns fler möjligheter än de Du anser vara "rationella".
Vad snackar du om? Jag tror på det man kan mäta och se. Tycker inte du det är logiskt? Att jag litar på mina sinnen och förnuft? Jag är ateist och agnostiker. Det kan mycket väl finnas en trancendent gud. Men eftersom ingenting hittils har visat eller tytt på det så väljer jag att tro på vetenskapen, det man faktiskt kan mäta här i världen.
Eller så var det ett ostron som petade med sin tass. Motbevisa mig.
Återigen, det mänskliga tänkandet kan inte förstå begreppet "oändligt". Varför är det mera logiskt att orsaken är gud än att allt har hållt på i all oändlighet?
Jag köper inte din premiss att det måste finnas något nödvändigt som existerar. Jag vidhåller fortfarande vid att allt kan ha funnits i all oändlighet. Du kan inte motbevisa mig.
Det lämnar jag till nån med mera fysiska kunskaper än jag.
Gud skapades inte ur ingenting. Gud har alltid funnits eller rättare sagt finns nu och förut och i framtiden. Men allting är egentligen ett enda stort NU !! Tid finns inte det är en illusion skapad av rumsdimensionen. Gud finns hela tiden. Gud består inte heller av den materian som sedan skapades. Det är något annat och du får hålla isär begreppen Gud och materia. Det är inte bra att låsa sig i endast vetenskap. Många saker i historien fanns även innan de var vetenskapligt bevisade. De som på den tiden trodde på sådant som ännu inte var bevisat hade ju rätt !!
Citera
2007-06-07, 12:42
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
text

Jo tack, jag känner till Platon och hans barnsliga kritik av sinnena och den empiriska kunskapen.

Problemet med dessa teorier är att de anser att kunskapen vi kan få via våra sinnen är värdelösa. I en tid då vetenskapen endast nått framgångar inom matematiken var det lätt att förkasta övrig vetenskap. Vill minnas att Platon var en stor vän av algebran vars verkningar i samhället hade visat sig påtagliga.
Jämför då med nutidens framsteg inom naturvetenskapen där kyrkan fått backa steg för steg i takt med nya upptäckter.

Om du hävdar att det är Gud som driver fram bilarna på gatan kan jag prova att tappa bilen på bensin. Om det är Gud som driver fram bilen så kommer den gå fram utan både motor och bensin. Men erfarenheten visar att den inte gör det. Hur mycket vi än hoppas.

Att förklara sådant man inte vet med Gud är ett genomgående tema i mänsklighetens utveckling. Ett annat genomgående tema är att mindre och mindre finns kvar att tillägna gud.
Platons förakt för empirisk vetenskap och den katolska kyrkans fortsättning på denna tankeverksamhet har försatt mänskligheten i åtskilliga problem.

Kan tänka mig att det stod ett par personer under 1300-talet och resonerade som du när digerdöden spred sig. "- Det är guds straff, vi behöver inte skydda oss från sjuka människor. Dör vi så är det guds vilja."
Citera
2007-06-07, 13:55
Medlem
Vi kanske bara är en del av "guds allsmäktiga hjärna".
Gud kanske är en psykopat med en mycket advancerad form av personlighetsklyvning.
Varje individ i hans hjärna(eller varje person i denna värld) är en del av det hela, när vi pratar med någon annan på stan så kommer man i kontakt med en annan individ i Guds allsmäktiga system. Isåfall "lever" vi bara i en drömvärld.
Ett kul sätt att se på saken
Citera
2007-06-07, 14:22
Medlem
Billows avatar
Citat:
Jo tack, jag känner till Platon och hans barnsliga kritik av sinnena och den empiriska kunskapen.

Problemet med dessa teorier är att de anser att kunskapen vi kan få via våra sinnen är värdelösa. I en tid då vetenskapen endast nått framgångar inom matematiken var det lätt att förkasta övrig vetenskap. Vill minnas att Platon var en stor vän av algebran vars verkningar i samhället hade visat sig påtagliga.
Jämför då med nutidens framsteg inom naturvetenskapen där kyrkan fått backa steg för steg i takt med nya upptäckter.

Om du hävdar att det är Gud som driver fram bilarna på gatan kan jag prova att tappa bilen på bensin. Om det är Gud som driver fram bilen så kommer den gå fram utan både motor och bensin. Men erfarenheten visar att den inte gör det. Hur mycket vi än hoppas.

Att förklara sådant man inte vet med Gud är ett genomgående tema i mänsklighetens utveckling. Ett annat genomgående tema är att mindre och mindre finns kvar att tillägna gud.
Platons förakt för empirisk vetenskap och den katolska kyrkans fortsättning på denna tankeverksamhet har försatt mänskligheten i åtskilliga problem.

Kan tänka mig att det stod ett par personer under 1300-talet och resonerade som du när digerdöden spred sig. "- Det är guds straff, vi behöver inte skydda oss från sjuka människor. Dör vi så är det guds vilja."
Naturvetenskapen och övrig forskning ger ett intryck av att ofta få ändra sina uppgifter. Något som känns väldigt jobbigt. Man tappar förtroendet för forskningen efterssom man ofta läst om saker som ena stunden är si och så och i nästa veva egentligen menade något helt annat. När ska man vara säker på att forskningen inte ändrar sig ??

Och allt om Tigerdödens rykten som (det är Guds straff) och andra illvilliga rykten kan du endast anklaga människan för. Faktum är att samtliga av världens Religioner är kraftigt korumperade av människan. Speciellt Islam där 75-80 % utövar Satans version av Islam, De Kristna har också korrumperat Kristendommen något oerhört. Vill man finna sanningen i Religionens kärna bör man endast läsa Guds skrifter som dom är. Vilka gör det idag ?? Angående Platon så tycker jag han har öppnat sinnet för många. Lära sig vara fritänkande. Einstein som jobbade mycket med forskning själv sade ju bland annat. Fantasi är kunskap. Ja vi lär oss också mycket av att bara fundera på´hur allt är. Även om vi också bör kombinera det med fakta.
Citera
2007-06-07, 15:30
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmannen
Vi kanske bara är en del av "guds allsmäktiga hjärna".
Gud kanske är en psykopat med en mycket advancerad form av personlighetsklyvning.
Varje individ i hans hjärna(eller varje person i denna värld) är en del av det hela, när vi pratar med någon annan på stan så kommer man i kontakt med en annan individ i Guds allsmäktiga system. Isåfall "lever" vi bara i en drömvärld.
Ett kul sätt att se på saken
Den iden har jag också fått förrut. Men du spendera inte för mycket tid med att tänka på det där. Du kommer bli galen efter ett tag.
Citera
2007-06-07, 17:50
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Naturvetenskapen och övrig forskning ger ett intryck av att ofta få ändra sina uppgifter. Något som känns väldigt jobbigt. Man tappar förtroendet för forskningen efterssom man ofta läst om saker som ena stunden är si och så och i nästa veva egentligen menade något helt annat. När ska man vara säker på att forskningen inte ändrar sig ??

Anledningen till naturvetenskapens förändring är behovet av ifrågasättande.
Om jag tycker att solen är 5000 km i omkrets och någon annan hävdar att jag har fel genom nya bevis och experiment: Är jag då inte religiös om jag står fast vid min tidigare övertygelse om 5000 km i omkrets.

Kanske kan jag då starta en religion som handlar om att den goda människan vet att solen har 5000 km i omkrets men att detta ej kan mätas genom världsliga instrument innehavda av icke-troende. Sen kan jag stå tjurskallig och självgod och hävda att vissa saker är "omöjliga att få reda på sanningen om".

Citat:
Och allt om Tigerdödens rykten som (det är Guds straff) och andra illvilliga rykten kan du endast anklaga människan för. Faktum är att samtliga av världens Religioner är kraftigt korumperade av människan. Speciellt Islam där 75-80 % utövar Satans version av Islam, De Kristna har också korrumperat Kristendommen något oerhört. Vill man finna sanningen i Religionens kärna bör man endast läsa Guds skrifter som dom är. Vilka gör det idag ?? Angående Platon så tycker jag han har öppnat sinnet för många. Lära sig vara fritänkande. Einstein som jobbade mycket med forskning själv sade ju bland annat. Fantasi är kunskap. Ja vi lär oss också mycket av att bara fundera på´hur allt är. Även om vi också bör kombinera det med fakta.

Det är helt i enlighet med bibeln att rättfärdigheten mot gud är viktigare än övriga handlingar och val i livet. Tron på "belöning" i nästa liv för handlingar i någon dogmatisk tro är knappast till gagn för mänskligheten. Just nu råkar det vara så att olika muslimska grupperingar är offer för den mentaliteten. Men vi ska inte lura oss själva att tro att det var länge sedan européer hade liknande uppfattningar.

All religion stagnerar då människan får insikt om att många olika religioner kan existera samtidigt och att dessa religioner kan uppfinnas av människor. Ta scientologin och L. Ron Hubbard som exempel. Om 1000 år kommer vi kanske inte skilja på scientologi och kristendom.
Men det är inget nytt. Under Jesu tid så fanns det en miracleworker i varje stad i sydeuropa. En person råkade bli mer övertygande än andra. The rest is history...
Citera
2007-06-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Den iden har jag också fått förrut. Men du spendera inte för mycket tid med att tänka på det där. Du kommer bli galen efter ett tag.

Nja, tar det ganska lungt. Men vissa dagar är man bara sugen på att fundera lite.
Citera
2007-06-07, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmannen
Nja, tar det ganska lungt. Men vissa dagar är man bara sugen på att fundera lite.

Funderar på...........

Brukar du fundera på att fundera, vissa dagar?

Det var för övrigt en ganska logisk och trovärdig teori du lade fram i din tidigare post, brukar du alltid resonera "så logiskt"? kanske rent av "zoologiskt"? Jag läste nämligen på en annan tråd att vi var djur, och en del av djuren gjorde till och med inlägg, jag hade god lust att i det läget skriva........

- Tror ni att det här är nån himla djurpark eller?

(skojar bara med dig lite eftersom din teori var lite svårsmält kanske)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in