Citat:
Ursprungligen postat av
MrTambourineMan
Jag tror inte på någon ide hitills om en högre verklighet. Att tro på den kristna guden känns ungefär som att skriva ner 1000 olika lösningar på ett mattetal, lägga ner dem i en hatt, dra en lapp och sen acceptera det som står på lappen som sanning. Det är slumpmässigt med andra ord. Så jag tror inte på att några förklaringar hitills (kristendom,judendom,islam etc) är korrekta. Men det känns väldigt naivt och säga att det inte finns något mer än vad som ryms inom naturvetenskapen. Därför utesluter jag inte att det kan finnas en annan dimension av något slag.
Sen kan man alltid utgå ifrån människans perceptionsförmåga. Man måste erkänna att det kan finna begränsningar i vårat sätt att uppfatta verkligheten. Då kan man alltid frågasätta empiri i huvudtaget. Kanske är det så att vi är så begränsade som människor att vi inte kan uppfatta längre än dem svar som empirin ger oss. Med andra ord: Det kan finnas sanninger därute som vi är okapabla att förstå.
Sen kan jag hålla med dig om att detta är en jakt på tankespöken eftersom man antagligen alldrig kommer få några svar i den här frågan.
Givetvis är vi begränsade i att uppfatta verkligheten vår kropp och hjärna översätter fysiska intryck. Anden får endast dessa till sig om man inte öppnar sina chackran då kan man se mer.