Citat:
Jodå, visst är vi själva orsaken till allt som händer, både positiva och negativa saker. Vi kan inte skylla våra handlingar på någon evolution eftersom vi har ett "fritt val". Så den ursäkten håller inte som ett förmildrande till allt vi ställt till på den här planeten. Vi KAN faktiskt välja att inte döda andra, ta hänsyn till jorden vi bor på, visa empati, vara snälla mot djur, hjälpa varandra, osv.
Jag avslutar med en tankegång. Motsatser/Balans
Allt har en motsats/balanser
Högt/Lågt
Ljust/Mörkt
Brett/Smalt
Osv
Man skulle lätt kunna tro att Godhet/Onska skulle vara en motsats/balans, nej det är det inte. Varför inte? Alla andra motsatser/balanser fungerar perfekt ihop och berikar varandra, de måste med andra ord finnas ihop och tar inte ut varandra. Godhet/Onska däremot tar ut varandra, onska kommer alltid försöka ta bort/ta ut godhet, därför kan de inte existera samtidigt och berika varandra. Möjligheten till onska måste måste däremot finnas, så vi har ett VAL. Så jag tror att den egentliga balansen till godhet heter "möjligheten till onska" ett fritt val.
Låter det som något som skulle kunna stämma?
Ursprungligen postat av Xcore
Jodå, visst är vi själva orsaken till allt som händer, både positiva och negativa saker. Vi kan inte skylla våra handlingar på någon evolution eftersom vi har ett "fritt val". Så den ursäkten håller inte som ett förmildrande till allt vi ställt till på den här planeten. Vi KAN faktiskt välja att inte döda andra, ta hänsyn till jorden vi bor på, visa empati, vara snälla mot djur, hjälpa varandra, osv.
Jag avslutar med en tankegång. Motsatser/Balans
Allt har en motsats/balanser
Högt/Lågt
Ljust/Mörkt
Brett/Smalt
Osv
Man skulle lätt kunna tro att Godhet/Onska skulle vara en motsats/balans, nej det är det inte. Varför inte? Alla andra motsatser/balanser fungerar perfekt ihop och berikar varandra, de måste med andra ord finnas ihop och tar inte ut varandra. Godhet/Onska däremot tar ut varandra, onska kommer alltid försöka ta bort/ta ut godhet, därför kan de inte existera samtidigt och berika varandra. Möjligheten till onska måste måste däremot finnas, så vi har ett VAL. Så jag tror att den egentliga balansen till godhet heter "möjligheten till onska" ett fritt val.
Låter det som något som skulle kunna stämma?
Nej nu måste jag absolut säga emot. Det där med fritt val är lite suddigt där. I vissa fall kan man inte undvika krig. Hade det gått att undvika krig hade vi ju aldrig haft krig för ingen människa väljer ju att dra i krig bara för skojs skull. Krig är en avgörande faktor i våran utveckling. Som du själv säger så finns det motsatser i allting. Utan krig ingen fred och tvärt om. Allt som händer och sker händer alltid av en anledning och lika viktig. Krig är lika viktig som fred och och fred är lika viktig som krig.
Jag håller absolut INTE med om det du skrev om gott och ont. För det första måste du definera gott och ont. För det andra anser jag inte att man bör få använda dessa två begrepp eftersom dem är så relativa. ALLTING har en motsats det finns inga undantag.
Ondska kommer alltid att försöka ta ut godhet? haha ja det är lika klart som att godhet alltid försöker ta ut ondska. Där har vi ju balansen precis som med allt annat. Men jag tror som sagt inte på godhet och ondska.