2007-06-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore

Jodå, visst är vi själva orsaken till allt som händer, både positiva och negativa saker. Vi kan inte skylla våra handlingar på någon evolution eftersom vi har ett "fritt val". Så den ursäkten håller inte som ett förmildrande till allt vi ställt till på den här planeten. Vi KAN faktiskt välja att inte döda andra, ta hänsyn till jorden vi bor på, visa empati, vara snälla mot djur, hjälpa varandra, osv.

Jag avslutar med en tankegång. Motsatser/Balans

Allt har en motsats/balanser

Högt/Lågt
Ljust/Mörkt
Brett/Smalt

Osv

Man skulle lätt kunna tro att Godhet/Onska skulle vara en motsats/balans, nej det är det inte. Varför inte? Alla andra motsatser/balanser fungerar perfekt ihop och berikar varandra, de måste med andra ord finnas ihop och tar inte ut varandra. Godhet/Onska däremot tar ut varandra, onska kommer alltid försöka ta bort/ta ut godhet, därför kan de inte existera samtidigt och berika varandra. Möjligheten till onska måste måste däremot finnas, så vi har ett VAL. Så jag tror att den egentliga balansen till godhet heter "möjligheten till onska" ett fritt val.

Låter det som något som skulle kunna stämma?

Nej nu måste jag absolut säga emot. Det där med fritt val är lite suddigt där. I vissa fall kan man inte undvika krig. Hade det gått att undvika krig hade vi ju aldrig haft krig för ingen människa väljer ju att dra i krig bara för skojs skull. Krig är en avgörande faktor i våran utveckling. Som du själv säger så finns det motsatser i allting. Utan krig ingen fred och tvärt om. Allt som händer och sker händer alltid av en anledning och lika viktig. Krig är lika viktig som fred och och fred är lika viktig som krig.

Jag håller absolut INTE med om det du skrev om gott och ont. För det första måste du definera gott och ont. För det andra anser jag inte att man bör få använda dessa två begrepp eftersom dem är så relativa. ALLTING har en motsats det finns inga undantag.

Ondska kommer alltid att försöka ta ut godhet? haha ja det är lika klart som att godhet alltid försöker ta ut ondska. Där har vi ju balansen precis som med allt annat. Men jag tror som sagt inte på godhet och ondska.
Citera
2007-06-02, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Nej nu måste jag absolut säga emot. Det där med fritt val är lite suddigt där. I vissa fall kan man inte undvika krig. Hade det gått att undvika krig hade vi ju aldrig haft krig för ingen människa väljer ju att dra i krig bara för skojs skull. Krig är en avgörande faktor i våran utveckling. Som du själv säger så finns det motsatser i allting. Utan krig ingen fred och tvärt om. Allt som händer och sker händer alltid av en anledning och lika viktig. Krig är lika viktig som fred och och fred är lika viktig som krig.

Jag håller absolut INTE med om det du skrev om gott och ont. För det första måste du definera gott och ont. För det andra anser jag inte att man bör få använda dessa två begrepp eftersom dem är så relativa. ALLTING har en motsats det finns inga undantag.

Ondska kommer alltid att försöka ta ut godhet? haha ja det är lika klart som att godhet alltid försöker ta ut ondska. Där har vi ju balansen precis som med allt annat. Men jag tror som sagt inte på godhet och ondska.

Läste du vad jag skrev?

Andra motsatser KOMPLETTERAR varandra, och måste finnas. Godhet och onska TAR UT varandra, och kan inte existera sida vid sida, inte om vi vill ha en dräglig planet att leva på.

Och, vi kan välja att inte STARTA krig. Om ingen sida gör fel så finns det ingen orsak att starta krig.

Förstod du bättre nu?

Och vet du vad?

Citat:
Och angående att människan är roten till allt ont och att vi förgiftar jorden är bara löjligt. Evolutionen har gjort oss till det vi är, det hade inte kunnat bli på något annat sätt. Vi ska vara stolta över vad vi har uppnåt med våran teknologi. Lägre stående raser måste anpassa sig till oss vare vi, dem eller någon annan vill det. Det är något som endast evolutionen kan avgöra. Den som är bäst på att anpassa sig överlever. Det är bara så det är.

Jag har svårt att tänka mig att du verkligen menade det där. Gjorde du?
Citera
2007-06-02, 13:44
Bannlyst
Min poäng var att alla andra naturliga motsatser skapar en balans som måste finnas, det gör inte godhet och onska och kan därför inte vara en naturlig motvikt/balans. För i så fall så hade de kompletterat varandra, eller hur?

Mitt andra alternativ med "möjlighet till onska", dvs ett fritt val fungerar betydligt bättre som en naturlig balans till godhet. Och ärligt talat, behöver vi en massa ondska i världen tycker du? Det tycker inte jag, men ett fritt val behöver vi, defenitivt.

Och angående det fria valet och hurvida vi har ett eller inte.

1.Kan du välja att skada någon på flit?
2.Kan du istället välja att försöka göra någon glad?

Om ja.

Så har vi alltså ett fritt val?

Citera
2007-06-02, 14:25
Medlem
Citat:
Min poäng var att alla andra naturliga motsatser skapar en balans som måste finnas, det gör inte godhet och onska och kan därför inte vara en naturlig motvikt/balans. För i så fall så hade de kompletterat varandra, eller hur?

Mitt andra alternativ med "möjlighet till onska", dvs ett fritt val fungerar betydligt bättre som en naturlig balans till godhet. Och ärligt talat, behöver vi en massa ondska i världen tycker du? Det tycker inte jag, men ett fritt val behöver vi, defenitivt.

Och angående det fria valet och hurvida vi har ett eller inte.

1.Kan du välja att skada någon på flit?
2.Kan du istället välja att försöka göra någon glad?

Om ja.

Så har vi alltså ett fritt val?

Jag menar det ja skriver.

Har du några som helst bevis eller källor som säger att ondska dominerar i världen? Men jag håller absolut med dig om att allting har en motsats för det är ju så balansen skapas. Men jag tycker att det även gäller vad du definerar som ondska och godhet. Ge mig tre logiska skäl till varför just ondska och godhet ska vara ett undantag och inte balanserar ut varandra!

Angående det där med fria val. Om det gäller mitt liv så är det ju klart att jag försvarar mig, även om det betyder att jag måste döda den som hotar mitt liv. Är det ett fritt val? Nej det tycker jag inte.
Citera
2007-06-02, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag menar det ja skriver.

Har du några som helst bevis eller källor som säger att ondska dominerar i världen? Men jag håller absolut med dig om att allting har en motsats för det är ju så balansen skapas. Men jag tycker att det även gäller vad du definerar som ondska och godhet. Ge mig tre logiska skäl till varför just ondska och godhet ska vara ett undantag och inte balanserar ut varandra!

Angående det där med fria val. Om det gäller mitt liv så är det ju klart att jag försvarar mig, även om det betyder att jag måste döda den som hotar mitt liv. Är det ett fritt val? Nej det tycker jag inte.

För att se hur mycket ondska som finns i världen, läs bara en dagstidning. Eller titta lite på historien. Har du någonsin hört.........

"Av historien lär vi oss, att vi inget lär oss av historien"

Och visst är det ett fritt val du gör. Du har flera val i en sådan situation.

1.Spring

2.Slåss för livet

3.Hur mycket du kommer skada den du slåss med beror helt och hållet på dig själv, för det är du själv som gör det och tar besluten.

Den som försöker döda dig hade också en hel del olika val.

Till sist, du förstod inte det där med balanserna?

Alla balanser fungerar som komplement till varandra och gör varandra rikare och bättre, och de tar inte ut varandra utan fungerar ihop i harmoni.

Godhet och ondska blir ett slags "anti" förhållande där de tar ut varandra, så fungerar inga naturliga balanser. Och därmed så kan de inte vara några motsatser/balanser.

Förresten, vi har ju sänkt hela klimatsystemet, hur lång tid tror du att det handlar om? De senaste 10 åren har varit de varmaste på 12.000 år, och varmare kommer det att bli i år då el nino sammanfaller med global uppvärmning.

Så mycket för vår fina utveckling och teknik.............
Citera
2007-06-02, 15:15
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Att universum skapas av en slump är en början.

Så kan du ge oss lite närmare information med vetenskaplig terminologi, med formler och annat, kring denna orsak som du kallar för "slumpen"...

Eller är slumpen bara ett ord för något okänt som du inte har en susning om vad det är??

Jag är nämligen svårt nyfiken kring vad "slumpen" är för någon sorts kausalitet...
Citera
2007-06-02, 16:21
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Så kan du ge oss lite närmare information med vetenskaplig terminologi, med formler och annat, kring denna orsak som du kallar för "slumpen"...

Eller är slumpen bara ett ord för något okänt som du inte har en susning om vad det är??

Jag är nämligen svårt nyfiken kring vad "slumpen" är för någon sorts kausalitet...

Svenska akademien kan förklara ordet slump
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/4/66440.html

Även wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slump

Förstår även du nu vad en slump är för någonting?

Och du, Slumpen vet alla att den exiserar men däremot är frågan om guds existens inte utredd än

Jag är svårt nyfiken på hur det ligger till med din mentala hälsa
Citera
2007-06-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Om utomjordingar finns, styr Gud alltså inte över dessa?
Jo, men det verkar ju mera rimligt att andra civilisationer i rymden har sin egen Gud!

Så eventuella invånare på Mars har väl SIN Gud, en planet kring Sirius B sin o.s.v.

Ja, det blir lika många gudar som bebodda planeter i vår oändliga rymd!

Att alla dessa gudar skulle kunna hålla sams är väl inte vidare sannolikt!

Så vi måste alltså efterlysa fred i rymden och inte bara på Jorden!

Död och Återfödd kan säkert reda ut detta!!!!!!
Citera
2007-06-02, 16:29
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Jo, men det verkar ju mera rimligt att andra civilisationer i rymden har sin egen Gud!

Så eventuella invånare på Mars har väl SIN Gud, en planet kring Sirius B sin o.s.v.

Ja, det blir lika många gudar som bebodda planeter i vår oändliga rymd!

Att alla dessa gudar skulle kunna hålla sams är väl inte vidare sannolikt!

Så vi måste alltså efterlysa fred i rymden och inte bara på Jorden!

Död och Återfödd kan säkert reda ut detta!!!!!!

Vem av alla dessa är då den allsmäktige som skapade universum, kan man fråga sig.
Citera
2007-06-02, 17:49
Bannlyst
Citat:
Svenska akademien kan förklara ordet slump
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/4/66440.html

Även wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slump

Förstår även du nu vad en slump är för någonting?

Och du, Slumpen vet alla att den exiserar men däremot är frågan om guds existens inte utredd än

Jag är svårt nyfiken på hur det ligger till med din mentala hälsa

Min egen definition av ordet slump lyder så här...........

Slump = Människans ursäkt för oförmågan att kunna beräkna alla bakomliggande faktorer.

Typ........

Det var en slump att tärningen visar 5

Faktum är att det inte var någon slump alls. Hade vi kunnat beräkna den exakta vinkeln på kastet, den exakta kraften, tärningen material/vinkel/tyngd, eventuell obalans i konstruktionen, underlagets material/friktion, vinkel, eventuellt luftmotstånd, osv så hade vi redan kunnat att sagt.......

- Okey, det blir en femma på det kastet.

Lika lite slump är allt annat som händer eftersom allt är en enda lång kedja av händelser där minsta lilla avvikelse påverkar slutresultatet oavsett var det sker i kedjan.

Så att jorden blev till av en "slump", köper jag inte.
Citera
2007-06-02, 19:13
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Min egen definition av ordet slump lyder så här...........

Slump = Människans ursäkt för oförmågan att kunna beräkna alla bakomliggande faktorer.

Typ........

Det var en slump att tärningen visar 5

Faktum är att det inte var någon slump alls. Hade vi kunnat beräkna den exakta vinkeln på kastet, den exakta kraften, tärningen material/vinkel/tyngd, eventuell obalans i konstruktionen, underlagets material/friktion, vinkel, eventuellt luftmotstånd, osv så hade vi redan kunnat att sagt.......

- Okey, det blir en femma på det kastet.

Lika lite slump är allt annat som händer eftersom allt är en enda lång kedja av händelser där minsta lilla avvikelse påverkar slutresultatet oavsett var det sker i kedjan.

Så att jorden blev till av en "slump", köper jag inte.

Okej, den blev inte till av någon slump.
Den blev till av inga bakomliggande faktorer alls.

Är detta off topic nu?- skapade gud univerum eller ej. En gud kan ju finnas utan att denne skapade jorden menar jag.. jaja vi kör på
Citera
2007-06-02, 19:24
Bannlyst
Citat:
Okej, den blev inte till av någon slump.
Den blev till av inga bakomliggande faktorer alls.

Är detta off topic nu?- skapade gud univerum eller ej. En gud kan ju finnas utan att denne skapade jorden menar jag.. jaja vi kör på

Vi kan vara överens om en sak?

Först, det finns inget utan bakomliggande faktorer eftersom allt är en enda kedja av ihopkopplade händelser, hur långt tillbaka som helst. Inget "bara kommer" eller "bara händer", någonsin.

Om planeten jorden är skapad av någon/något så är den/det mycket mäktig och kraftfull?

En Gud?

Det är jag personligen ganska säker på faktiskt.

Då plötsligt hittar jag lite logik i saker och ting, tills någon ger mig en bättre förklaring förstås. Är det någon som kan tänka sig att presentera något trovärdigt alternativ som skulle kunna stämma bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in