2007-04-27, 11:51
Medlem
Kivans avatar
Finns Gud star han naturligtvis over all logik och alla naturlagar, pa ett satt manniskor inte kan begripa.
Citera
2007-04-27, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Finns Gud star han naturligtvis over all logik och alla naturlagar, pa ett satt manniskor inte kan begripa.
Exakt. Men just detta har de flesta ateister problem att förstå
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Alltså det där med en oändlig tung sten är egentligen bara symboliskt menat. Tänk gärna på det innan ni yttrar era argument.
Kass symbolik om du frågar mig.

Vi kan ponera att han inte skulle klara av att lyfta denna sten eller skapa den; vad är det som säger att han inte skulle vara allsmäktig jämfört med människor? Han kan ju fortfarande skapa ett universum och dela på havet och allt det där.
Citera
2007-04-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan

Det vi inte kan förstå och det som ligger bortom våran logik kan aldrig stå som diskusion och bör avfärdas! Varför ska man ens tro eller be till en varelse som vi enligt dig aldrig ens skulle kunna förstå med våran logik? Vad är poängen med det?
Citera
2007-04-27, 11:57
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Det vi inte kan förstå och det som ligger bortom våran logik kan aldrig stå som diskusion och bör avfärdas! Varför ska man ens tro eller be till en varelse som vi enligt dig aldrig ens skulle kunna förstå med våran logik? Vad är poängen med det?
För att människan inte lever av logik allena?
Citera
2007-04-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Exakt. Men just detta har de flesta ateister problem att förstå Kass symbolik om du frågar mig.

Vi kan ponera att han inte skulle klara av att lyfta denna sten eller skapa den; vad är det som säger att han inte skulle vara allsmäktig jämfört med människor? Han kan ju fortfarande skapa ett universum och dela på havet och allt det där.

Allsmäktig är precis vad det låter som. En allsmäktig gud KAN göra precis ALLT. Om den inte KAN göra allt är den inte allsmäktig och därmed ingen gud utan en helt vanlig dödlig varelse.

Jag ska omformulera min fråga då. Kan den guden som du tror på skapa något slags vapen som kan döda denne? Jag vill ha ett enkelt "Ja" eller "Nej" på den frågan.
Citera
2007-04-27, 12:16
Bannlyst
Citat:
Allsmäktig är precis vad det låter som. En allsmäktig gud KAN göra precis ALLT. Om den inte KAN göra allt är den inte allsmäktig och därmed ingen gud utan en helt vanlig dödlig varelse.
Är väl skitsamma om han kan lyfta en sten eller inte? Kan han skapa ett universum, räcker det för att jag ska se honom som allsmäktig
Citat:
Jag ska omformulera min fråga då. Kan den guden som du tror på skapa något slags vapen som kan döda denne? Jag vill ha ett enkelt "Ja" eller "Nej" på den frågan.
Hur fan ska jag veta det? Jag är inte allvetande.
Citera
2007-04-27, 12:44
Medlem
Citat:
Är väl skitsamma om han kan lyfta en sten eller inte? Kan han skapa ett universum, räcker det för att jag ska se honom som allsmäktig
Du kan ju för fanken inte ANSE att någon är allsmäktig. Antingen är man det eller inte och i ordet allsmäktig lägger iaf jag betydelsen "kan göra allt".

Wikipedia:
Citat:
Allsmäktighet, omnipotens, syftar på makt som är gränslös eller outtömlig. Monoteistiska religioner brukar i regel endast tillskriva Gud denna egenskap.
Citera
2007-04-27, 12:47
Medlem
Jrgens avatar
Om Gud vore allsmäktig, så skulle han ju givetvis även kunna avskaffa sin allsmakt genom att, t.ex., skapa en sten så tung att han inte kan lyfta den. Men då återstår givetvis frågan om man verkligen är allsmäktig om man inte kan ge upp sin allsmakt för att sedan ta tillbaka den.
Citera
2007-04-27, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erref mecul
Du kan ju för fanken inte ANSE att någon är allsmäktig. Antingen är man det eller inte och i ordet allsmäktig lägger iaf jag betydelsen "kan göra allt".
Om man utgår från den här paradoxen, är det omöjligt att vara allsmäktig.

Så antingen resonerar man från att Gud finns, och att han då givetvis, måste vara allsmäktig, eller att han inte finns, eftersom han inte kan vara allsmäktig, alternativt att han finns, men inte är allsmäktig, dock fortfarande Gud i den bemärkelsen att han har skapat världen och är mäktigare än någon människa.

Det är dock irrelevant för mig om Gud kan lyfta en sten.
Citera
2007-04-27, 13:33
Medlem
Antinomoss avatar
"Vad som kan sägas kan sägas klart och vad man inte kan tala om därom måste man tiga."

-Wittgenstein
Citera
2007-04-27, 14:33
Medlem
Citat:
Det är dock irrelevant för mig om Gud kan lyfta en sten.

Du verkar har hakat upp dig på det där med stenen :P snälla se detta symboliskt.

Citat:
Om man utgår från den här paradoxen, är det omöjligt att vara allsmäktig.

Ja du har nu förstått poängen med tråden. Enligt paradoxen är det omöjligt att vara allsmäktig. Och man kan inte kringgå denna paradox. Det är därför jag är så intresserad av den.

Men annars så verkar det ju som att du tror att gud inte är allsmäktig. Jag kan inte hålla med dig om att man kan definera ordet "Gud" som en varelse som inte behöver vara allsmäktig isf får man nog komma på ett nytt ord för det, om det inte redan finns. Men fakta kvarstår ju att ALLA religioner ser sin(a) gud(ar) som allsmäktig(a). Rätta mig om jag har fel!

Citat:
Hur fan ska jag veta det? Jag är inte allvetande.

Naturligtvis kan du inte svara på den frågan. För den frågan har ju inget svar. Därför det kallas en paradox Jag försökte bara starta en tankegång med denna fråga.
Citera
2007-04-27, 14:58
Bannlyst
Citat:
Enligt paradoxen är det omöjligt att vara allsmäktig. Och man kan inte kringgå denna paradox.
Personligen anser jag att inget är omöjligt.
Citat:
Naturligtvis kan du inte svara på den frågan. För den frågan har ju inget svar. Därför det kallas en paradox Jag försökte bara starta en tankegång med denna fråga.
Det intressanta med en paradox är att det är en motsägelse som icke desto mindre, kan vara sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in