2007-06-01, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Tack för tipset, jag skall göra det. Jag har även läst en del intressanta saker i Bibeln som verkar att stämma förvånansvärt bra. Jag har väldigt svårt att tro att allt det här skulle kommit "utan vidare", självklart finns det någon tanke bakom.

Allt vi någonsin gjort och kommer att göra hänger ihop som en enda lång kedja, och ingenting sker av "en slump" eftersom det hela tiden finns mängder med faktorer bakom som påverkar förloppet.

Till exempel, hade inte han tappat sin kam år 2000 före kristus, och snubblat på hennes fot, så hade de inte träffats, och jag hade inte funnits till och kunnat att skriva det här. Minsta lilla ändring, om så bara en sekund, så hade jag inte funnits till. Så allt hänger ihop, hela tiden.

Hade jag inte av "misstag" hittat Flashback på Google, så hade jag heller inte skrivit det här. Plus några miljoner faktorer till förstås.

Citera
2007-06-01, 20:33
Bannlyst
Intressant ämne att diskutera i alla fall. Jag har mest hållt mig i konspirationsforumet tidigare, men jag kommer nog titta in här lite då och då. Trevlig helg alla på tråden.

(dags att logga ut)

Citera
2007-06-01, 20:37
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
1.Ingenting blir någonsin till av en slump. Det finns alltid mängder med faktorer bakom varje liten händelse och skeende. Nämn EN sak som blir till utan bakomliggande faktorer............

Behöver det vara en slump om inte gud haft ett finger i spelet ?

Citat:
2.Att vi skulle vara de enda i universum vore rätt konstigt, ändå har vi inte träffat på några andra så här långt. Det borde finnas miljoner civilisationer som antingen låg långt före oss eller långt bakom oss, vi borde sett något.

Du underskattar universums storlek och du överskattar antalet planeter som har möjligthet att froda liv.

Citat:
3.Vi klarar inte av den här planeten själva, vi behöver nån som kan det.

eh, nej ? Ge mig ett bevis på det.

Citat:
4.Om vi inte vore skapade av någon/något så funnes det egentligen ingen mening med nåt, vi kunde lika gärna gå under imorgon. För VEM skulle det spela någon som helst roll?

Exakt. Vem har sagt att vi lever för ett syfte ? Men det är viljan att överleva , den instinkten som gör att människan finns kvar. Djur utan denna instinkt klarar sig självfallet inte.

Citat:
Dessutom är allt alldeles för avancerat för att bli till utan att någon hade tänkt ut det.

Hade det inte vart så här avancerat skulle det inte blivit till. Så det håller inte riktigt.
Citera
2007-06-01, 20:38
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Tja, läser man Bibeln så skall det ju bara vara temporärt. enligt Bibeln så var det ju nån slags stridsfråga om hurvida människan klarade sig själv eller inte, och därför är det tydligen som det är just nu, men inte så länge till, om man skall tro Bibeln i alla fall.

Jag personligen skulle dra en lättnadens suck om det verkligen förhåller sig på det viset, för jag har svårt att tro att saker verkligen skall fungera som de gör nu. Vi HAR kapacitet att göra mängder med bra saker, så varför gör vi så många dåliga?

Girighet?, egoism? osv

Troligen.

Men problemet med att det finns så många olika gudar och religioner då. Vad säger du om det? Finns en? finns alla? Ska kanske du hamna på en plats för din religion och en buddist på en plats för sin? osv osv?

Indirekt är det ju guds fel att det går åt skogen för oss. Det var ju guden som skapade människan, dess vetgirighet, egoism, stolthet, svartsjuka, möjligheten till att skapa vapen och bilar osv.

Mjo.. kanske det.. Om gud finns och vi lever i lycka så är det ju bra på ett vis. På ett annat dåligt för om det är gud som skapar vår lycka så som du menar så styr denne ju oss.. Det är en tanka jag inte gillar... att bli styrd...
Jag har inte funderat i den frågan precis. hurvida om jag skulle föredra att styras till lycka än att vara fri. Än.

Trevlig helg du med Xcore
Citera
2007-06-01, 20:42
Medlem
Howl!s avatar
[quote=BlackMetal]
eh, nej ? Ge mig ett bevis på det. [quote]

H*n har ju faktiskt en poäng. Det går ju inte bra för oss. Världen förpestas, rasism, krig, osv osv...

Men det är ju inget starkt bevis för att gud ska komma och rädda oss...
Citera
2007-06-01, 23:32
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
1. Våran och universums skapelse? Om en händelse sker ligger en annan bakom den och bakom den en annan osv osv. Kanske skapelsen är den enda händelsen som skedde av en slump och nu ligger till grund för alla andra händelser.

Det är en ganska grov logisk kullerbytta att anta att ALLT UTOM just det mest svårförklarliga skulle ha kommit till av "farbror slumpen"...

Om kausaliteten gäller för alla andra orsakssammanhang, varför skulle den då INTE gälla det mest avancerade av allt, nämligen Skapelsen av hela klabbet?

Sedan så är det OMÖJLIGT att en "slump" skulle kunna utgöra grunden till det strikt lagbundna konstruktiva Kosmos. Det går ju emot all logik i världen att primus motor skulle vara någon intelligensbefriad "icke-nisse"...
Citera
2007-06-02, 00:46
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det är en ganska grov logisk kullerbytta att anta att ALLT UTOM just det mest svårförklarliga skulle ha kommit till av "farbror slumpen"...

Om kausaliteten gäller för alla andra orsakssammanhang, varför skulle den då INTE gälla det mest avancerade av allt, nämligen Skapelsen av hela klabbet?

Sedan så är det OMÖJLIGT att en "slump" skulle kunna utgöra grunden till det strikt lagbundna konstruktiva Kosmos. Det går ju emot all logik i världen att primus motor skulle vara någon intelligensbefriad "icke-nisse"...

som excore sa
Citat:
allt utanför människans intelligens, anses som ologiskt, men vad säger att det verkligen ÄR ologiskt, för att vi inte förstår det?, än?
- Ha det i åtanke.

Vidare då..
Allting måste ha en början. Att universum skapas av en slump är en början. Ingen kullerbytta.

Sen hur det är vet varken du eller jag ett skvatt om. Så ordet "omöjligt" passar inte här.

Och för debattnivåns skull ta och lägg ner dina smilisar. Du tolkas bara som en idiotisk fanatiker.
Citera
2007-06-02, 02:02
Medlem
BlackMetals avatar
[quote=Howl!][quote=BlackMetal]
Citat:

H*n har ju faktiskt en poäng. Det går ju inte bra för oss. Världen förpestas, rasism, krig, osv osv...

Men det är ju inget starkt bevis för att gud ska komma och rädda oss...

jo förstår, men det är ju inte så att han hjälper oss isf. Bara sitter o hånflinar åt våra motgångar. Mer ett argument mot än för imo.
Citera
2007-06-02, 11:34
Medlem
[quote=BlackMetal][quote=Howl!]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

jo förstår, men det är ju inte så att han hjälper oss isf. Bara sitter o hånflinar åt våra motgångar. Mer ett argument mot än för imo.

Är det någon som har lagt någon tanke på att hela våran existens kan liknas vid en myrkoloni som bara är intressant att studera?

OM vi nu tvungen måste anta att våran existens har skapats av en mycket högre stående varelse i någon helt annan dimension så tror jag att våran existens bara är något slags experiment eller dokusåpa eller kalla det vad ni vill.

Och angående att människan är roten till allt ont och att vi förgiftar jorden är bara löjligt. Evolutionen har gjort oss till det vi är, det hade inte kunnat bli på något annat sätt. Vi ska vara stolta över vad vi har uppnåt med våran teknologi. Lägre stående raser måste anpassa sig till oss vare vi, dem eller någon annan vill det. Det är något som endast evolutionen kan avgöra. Den som är bäst på att anpassa sig överlever. Det är bara så det är.
Citera
2007-06-02, 11:41
Medlem
Howl!s avatar
[quote=BlackMetal][quote=Howl!]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Mm precis.. Jag tyckter det med.. Skrev det med..
Citera
2007-06-02, 11:46
Medlem
Howl!s avatar
[quote=Minimalt_Psykad][quote=BlackMetal]
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!

Är det någon som har lagt någon tanke på att hela våran existens kan liknas vid en myrkoloni som bara är intressant att studera?

OM vi nu tvungen måste anta att våran existens har skapats av en mycket högre stående varelse i någon helt annan dimension så tror jag att våran existens bara är något slags experiment eller dokusåpa eller kalla det vad ni vill.

Och angående att människan är roten till allt ont och att vi förgiftar jorden är bara löjligt. Evolutionen har gjort oss till det vi är, det hade inte kunnat bli på något annat sätt. Vi ska vara stolta över vad vi har uppnåt med våran teknologi. Lägre stående raser måste anpassa sig till oss vare vi, dem eller någon annan vill det. Det är något som endast evolutionen kan avgöra. Den som är bäst på att anpassa sig överlever. Det är bara så det är.

Om det är så att vi är en dokusåpa där gud inte blandar sig i så spelar ju dennes exisens ingen roll. Allt den troende får ut av att tro är att gud skapade oss men sen händer inget mer.

Åja. Visst har vi mycket att vara stolta över. Men lika mycket att inte vara stolta över. Och visst är det så att människan förgiftar jorden. Så inte är det vi som har anpassat oss bäst för att över leva.
Citera
2007-06-02, 12:40
Bannlyst
Citerar Black Metal

Citat:
Behöver det vara en slump om inte gud haft ett finger i spelet ?

Visst, ge mig gärna en trovärdig alternativ förklaring, jag lyssnar.

Citat:
Du underskattar universums storlek och du överskattar antalet planeter som har möjligthet att froda liv.

Tja, det vi lyckats att se hittills är miljarders miljarders planeter, och det är troligen ändå bara början, trots hjälpmedel som Hubble teleskåpet. Teoretiskt borde det kunna finnas mängder med civilisationer av något slag, långt före eller långt efter oss, men så här långt, inte ett tecken.

Citat:

Jadu, vad svarar jag på det? Titta bara på hur det ser ut. Krig, mord, våld. Vi förgiftar, utrotar, rubbar hela planetens ekosystem osv. Ingen vacker syn precis. Det räcker med att slå upp en dagstidning eller se hur snabbt glaciärerna smälter bort och vi har rena vårdagen mitt på Julafton. Något har gått väldigt snett, borde vi kunna vara överens om, hoppas jag?

Citat:
Exakt. Vem har sagt att vi lever för ett syfte ? Men det är viljan att överleva , den instinkten som gör att människan finns kvar. Djur utan denna instinkt klarar sig självfallet inte.

Till vilken nytta? Med andra ord, vad spelar det för roll vad du gör, eller kommer att göra? Förstod du bättre nu? Jag skall ta det lite tydligare ändå. Vad spelar det för roll om du sitter inne i 10 år på Kumla, eller tjänar stora slantar som "framgångsrik" artist? Om vi alla går under imorgon, skulle det överhuvudtaget spela någon roll? I så fall för vem? Tämligen meningslöst, eller hur? Jag är rätt övertygad om att det är "mer än så här".

Tänk.......

Vi utnyttjar inte ens det vi har, vi hinner inte innan livet är slut, när man väl har börjat att lära sig något, så tar tiden slut. För att ens börja utnyttja något av vår kapacitet så skulle vi behöva mycket längre tid, jag har svårt att föreställa mig att saker och ting verkligen skall vara så här, har inte du?

Citat:
Hade det inte vart så här avancerat skulle det inte blivit till. Så det håller inte riktigt.

Vad jag menar är, varför finns planeten jorden, varför finns vi? Ingenting kommer av en slump, det finns alltid tanke och verkan bakom allting. Ju mer man studerar hur saker fungerar, desto mer imponerande är det. Till och med planeten vi bor på lever och förändras ständigt. Jämför gärna jorden med vilken annan planet som helst som vi hittills sett, det finns inget som ens kommer i närheten funktionsmässigt, jorden är en fantastiskt planet som i oförstört skick fungerar perfekt. Och när jag ser den så tänker jag, snyggt jobb Gud.

Titta på vad som är naturligt dvs natur, djur, atmostfär. Tycker du att asfalstvägar, fabriker odyl passar in? Om inte, varför?

Jag skall besvara dig också Howl!

Citerar Howl

Citat:
Men problemet med att det finns så många olika gudar och religioner då. Vad säger du om det? Finns en? finns alla? Ska kanske du hamna på en plats för din religion och en buddist på en plats för sin? osv osv?

Jag måste tillägga att jag inte tillhör någon religion, däremot så tycker jag att Bieln verkar logisk i väldigt mycket. Hittills så har ingen gett mig en bättre förklaring till jordens och vår existens än Bibeln.

Citat:
Indirekt är det ju guds fel att det går åt skogen för oss. Det var ju guden som skapade människan, dess vetgirighet, egoism, stolthet, svartsjuka, möjligheten till att skapa vapen och bilar osv.

Jag skulle vilja säga så här.

Jag går efter vad Bibeln säger om saken.

Gud skapade oss med en fri vilja, dvs att vi inte är viljelösa robotar som bara kan göra en sak, då skulle ingenting bli någonting värt. Jag skall ta ett exempel.

Vi säger att jag BARA kan göra "goda saker". Du ber mig om hjälp med att laga ditt hus och du VET samtidigt att jag inte har något annat val än att hjälpa dig, dvs jag kan bara göra på ett sätt. Min hjälp blir då ingenting värt. Kunde jag däremot välja att inte hjälpa dig så vore det något värt att jag ställde upp och hjälpte dig eftersom jag skulle göra det av "egen fri vilja". så att Gud inte skapade människan på det viset är nog båda vi och han tacksamma för.

Citat:
Mjo.. kanske det.. Om gud finns och vi lever i lycka så är det ju bra på ett vis. På ett annat dåligt för om det är gud som skapar vår lycka så som du menar så styr denne ju oss.. Det är en tanka jag inte gillar... att bli styrd...
Jag har inte funderat i den frågan precis. hurvida om jag skulle föredra att styras till lycka än att vara fri. Än.

Styrd vill nog ingen vara, då blir ingenting något värt. Sen spelar det ingen roll om man inte har vetskap om motsatsen eller inte när man bara kan handla på ett sätt.

Citerar Minimalt Psykad

Citat:

Jodå, visst är vi själva orsaken till allt som händer, både positiva och negativa saker. Vi kan inte skylla våra handlingar på någon evolution eftersom vi har ett "fritt val". Så den ursäkten håller inte som ett förmildrande till allt vi ställt till på den här planeten. Vi KAN faktiskt välja att inte döda andra, ta hänsyn till jorden vi bor på, visa empati, vara snälla mot djur, hjälpa varandra, osv.

Jag avslutar med en tankegång. Motsatser/Balans

Allt har en motsats/balanser

Högt/Lågt
Ljust/Mörkt
Brett/Smalt

Osv

Man skulle lätt kunna tro att Godhet/Onska skulle vara en motsats/balans, nej det är det inte. Varför inte? Alla andra motsatser/balanser fungerar perfekt ihop och berikar varandra, de måste med andra ord finnas ihop och tar inte ut varandra. Godhet/Onska däremot tar ut varandra, onska kommer alltid försöka ta bort/ta ut godhet, därför kan de inte existera samtidigt och berika varandra. Möjligheten till onska måste måste däremot finnas, så vi har ett VAL. Så jag tror att den egentliga balansen till godhet heter "möjligheten till onska" ett fritt val.

Låter det som något som skulle kunna stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in