Citerar Black Metal
Citat:
Behöver det vara en slump om inte gud haft ett finger i spelet ?
Visst, ge mig gärna en trovärdig alternativ förklaring, jag lyssnar.
Citat:
Du underskattar universums storlek och du överskattar antalet planeter som har möjligthet att froda liv.
Tja, det vi lyckats att se hittills är miljarders miljarders planeter, och det är troligen ändå bara början, trots hjälpmedel som Hubble teleskåpet. Teoretiskt borde det kunna finnas mängder med civilisationer av något slag, långt före eller långt efter oss, men så här långt, inte ett tecken.
Citat:
eh, nej ? Ge mig ett bevis på det.
Jadu, vad svarar jag på det? Titta bara på hur det ser ut. Krig, mord, våld. Vi förgiftar, utrotar, rubbar hela planetens ekosystem osv. Ingen vacker syn precis. Det räcker med att slå upp en dagstidning eller se hur snabbt glaciärerna smälter bort och vi har rena vårdagen mitt på Julafton. Något har gått väldigt snett, borde vi kunna vara överens om, hoppas jag?
Citat:
Exakt. Vem har sagt att vi lever för ett syfte ? Men det är viljan att överleva , den instinkten som gör att människan finns kvar. Djur utan denna instinkt klarar sig självfallet inte.
Till vilken nytta? Med andra ord, vad spelar det för roll vad du gör, eller kommer att göra? Förstod du bättre nu? Jag skall ta det lite tydligare ändå. Vad spelar det för roll om du sitter inne i 10 år på Kumla, eller tjänar stora slantar som "framgångsrik" artist? Om vi alla går under imorgon, skulle det överhuvudtaget spela någon roll? I så fall för vem? Tämligen meningslöst, eller hur? Jag är rätt övertygad om att det är "mer än så här".
Tänk.......
Vi utnyttjar inte ens det vi har, vi hinner inte innan livet är slut, när man väl har börjat att lära sig något, så tar tiden slut. För att ens
börja utnyttja något av vår kapacitet så skulle vi behöva mycket längre tid, jag har svårt att föreställa mig att saker och ting verkligen skall vara så här, har inte du?
Citat:
Hade det inte vart så här avancerat skulle det inte blivit till. Så det håller inte riktigt.
Vad jag menar är, varför finns planeten jorden, varför finns vi? Ingenting kommer av en slump, det finns alltid tanke och verkan bakom allting. Ju mer man studerar hur saker fungerar, desto mer imponerande är det. Till och med planeten vi bor på lever och förändras ständigt. Jämför gärna jorden med vilken annan planet som helst som vi hittills sett, det finns inget som ens kommer i närheten funktionsmässigt, jorden är en fantastiskt planet som i oförstört skick fungerar perfekt. Och när jag ser den så tänker jag, snyggt jobb Gud.
Titta på vad som är naturligt dvs natur, djur, atmostfär. Tycker du att asfalstvägar, fabriker odyl passar in? Om inte, varför?
Jag skall besvara dig också Howl!
Citerar Howl
Citat:
Men problemet med att det finns så många olika gudar och religioner då. Vad säger du om det? Finns en? finns alla? Ska kanske du hamna på en plats för din religion och en buddist på en plats för sin? osv osv?
Jag måste tillägga att jag inte tillhör någon religion, däremot så tycker jag att Bieln verkar logisk i väldigt mycket. Hittills så har ingen gett mig en bättre förklaring till jordens och vår existens än Bibeln.
Citat:
Indirekt är det ju guds fel att det går åt skogen för oss. Det var ju guden som skapade människan, dess vetgirighet, egoism, stolthet, svartsjuka, möjligheten till att skapa vapen och bilar osv.
Jag skulle vilja säga så här.
Jag går efter vad Bibeln säger om saken.
Gud skapade oss med en fri vilja, dvs att vi inte är viljelösa robotar som bara kan göra en sak, då skulle ingenting bli någonting värt. Jag skall ta ett exempel.
Vi säger att jag BARA kan göra "goda saker". Du ber mig om hjälp med att laga ditt hus och du VET samtidigt att jag inte har något annat val än att hjälpa dig, dvs jag kan bara göra på ett sätt. Min hjälp blir då ingenting värt. Kunde jag däremot välja att inte hjälpa dig så vore det något värt att jag ställde upp och hjälpte dig eftersom jag skulle göra det av "egen fri vilja". så att Gud inte skapade människan på det viset är nog båda vi och han tacksamma för.
Citat:
Mjo.. kanske det.. Om gud finns och vi lever i lycka så är det ju bra på ett vis. På ett annat dåligt för om det är gud som skapar vår lycka så som du menar så styr denne ju oss.. Det är en tanka jag inte gillar... att bli styrd...
Jag har inte funderat i den frågan precis. hurvida om jag skulle föredra att styras till lycka än att vara fri. Än.
Styrd vill nog ingen vara, då blir ingenting något värt. Sen spelar det ingen roll om man inte har vetskap om motsatsen eller inte när man bara kan handla på ett sätt.
Citerar Minimalt Psykad
Citat:
Och angående att människan är roten till allt ont och att vi förgiftar jorden är bara löjligt. Evolutionen har gjort oss till det vi är, det hade inte kunnat bli på något annat sätt. Vi ska vara stolta över vad vi har uppnåt med våran teknologi. Lägre stående raser måste anpassa sig till oss vare vi, dem eller någon annan vill det. Det är något som endast evolutionen kan avgöra. Den som är bäst på att anpassa sig överlever. Det är bara så det är.
Jodå, visst är vi själva orsaken till allt som händer, både positiva och negativa saker. Vi kan inte skylla våra handlingar på någon evolution eftersom vi har ett "fritt val". Så den ursäkten håller inte som ett förmildrande till allt vi ställt till på den här planeten. Vi KAN faktiskt välja att inte döda andra, ta hänsyn till jorden vi bor på, visa empati, vara snälla mot djur, hjälpa varandra, osv.
Jag avslutar med en tankegång. Motsatser/Balans
Allt har en motsats/balanser
Högt/Lågt
Ljust/Mörkt
Brett/Smalt
Osv
Man skulle lätt kunna tro att Godhet/Onska skulle vara en motsats/balans, nej det är det inte. Varför inte? Alla andra motsatser/balanser fungerar perfekt ihop och berikar varandra, de måste med andra ord finnas ihop och tar inte ut varandra. Godhet/Onska däremot tar ut varandra, onska kommer alltid försöka ta bort/ta ut godhet, därför kan de inte existera samtidigt och berika varandra. Möjligheten till onska måste måste däremot finnas, så vi har ett VAL. Så jag tror att den egentliga balansen till godhet heter "möjligheten till onska" ett fritt val.
Låter det som något som skulle kunna stämma?