2007-08-11, 20:27
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Jo, det har jag faktiskt:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=743303&lid=is_search527895 &lpos=1&queryArt527895=hastighetsm%E4tare&doneSear ch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0

Edit:
En länk till ett längre repotage:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=742700&lid=is_search527895 &lpos=2&queryArt527895=hastighetsm%E4tare&doneSear ch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0
Volvo nämns inte ens..
Vart har du källor på att volvo ska visa mest fel?
Det är såklart en skröna, bara att du säger "Volvo är den bil som visar mest fel" pekar väldigt mycket på det. Volvo är som kanske bekant inte en bil, utan ett bilmärke där det ingår en massa olika modeller och i princip lika många sätt att mäta hastigheten på.
Citera
2007-08-11, 20:35
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
Jag har som sagt aldrig fått soppatorsk men jag tycker ändå att det är skumt att mätaren medvetet är skev.
Hastigheten har jag heller inga problem att hålla. Mätt med GPS håller min mazda 323 sig inom 5 km/h fel med både sommar och vinterdäck. Det tycker jag är en rimlig felvisning när man tänker in slitage och sånt.
Däremot hade en kompis en gammal seat leon som diffade nästan 15 km/h fel. Vi mätte aldrig exakt men den mätaren stod väldigt högt och han klarade sig genom besiktningen
Nu vet jag ju ingenting om din körstil, men det kanske är just det att mätaren visar tomt när det forfarande är soppa i som är anledningen till att du inte har fått soppatorsk. Om inte så är det säkert så för andra.
Du kan ju tänka dig irritationen om den visar att det är soppa kvar fast det är tomt, kan vara en anledning till att dom har en marginal.
Sen vet jag såklart inte nått om din kompis Seat, men kan det vara så att han har bytt däckdimmension? tex gått upp från 15"fälg till 16". Då blir det såklart fel.
Citera
2007-08-11, 21:02
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Volvo nämns inte ens..
Vart har du källor på att volvo ska visa mest fel?
Det är såklart en skröna, bara att du säger "Volvo är den bil som visar mest fel" pekar väldigt mycket på det. Volvo är som kanske bekant inte en bil, utan ett bilmärke där det ingår en massa olika modeller och i princip lika många sätt att mäta hastigheten på.
Nej, jag kommer ihåg repotaget som finns i mediaspelaren som av någon anledningen inte går att öppna. Står: Det finns ingen alternativ för denna fil eller något sånt. Modellen det handlade om var V70. Ska leta vidare på nätet och se om inte jag hittar en bättre artikel.

EDIT:
Jag hade fel, det var Volvo 240 som var värst. Dock är det ganska anmärkningsvärt att fyra volvo ligger väldigt långt ner i botten.

Här är länken:
www.vmälardalen.se/gladjematare/Rapport%202006-101_2.doc
Citera
2007-08-11, 21:40
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Nej, jag kommer ihåg repotaget som finns i mediaspelaren som av någon anledningen inte går att öppna. Står: Det finns ingen alternativ för denna fil eller något sånt. Modellen det handlade om var V70. Ska leta vidare på nätet och se om inte jag hittar en bättre artikel.

EDIT:
Jag hade fel, det var Volvo 240 som var värst. Dock är det ganska anmärkningsvärt att fyra volvo ligger väldigt långt ner i botten.

Här är länken:
www.vmälardalen.se/gladjematare/Rapport%202006-101_2.doc
Ta du och kolla årsmodellerna på den listan också, det är ju inte en seriös undersökning. Dom jämför en volvo 240 med helt nya bilar..
Citera
2007-08-11, 22:35
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Ta du och kolla årsmodellerna på den listan också, det är ju inte en seriös undersökning. Dom jämför en volvo 240 med helt nya bilar..
Jo, iofs men vad jag ville säga från början var att det kan slå ganska mycket fel på mätaren.
Citera
2007-08-16, 17:35
Medlem
Sälklubbarns avatar
23. Är det nån skillnad, typ väggreppsmässigt, att köra i vänsterfilen på motorvägen jämfört med högerfilen? Jag antar att högerfilen slits mest p. g. a. fler fordon, lastbilar och så, men gör det högerfilen bättre eller sämre? Och är nån av filerna bättre när det regnar eller är halt?

(Jo, jag vet att vänsterfältet är omkörningsfil...)

Tack förresten för jättebra svar på 22!
Citera
2007-08-16, 17:55
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
23. Är det nån skillnad, typ väggreppsmässigt, att köra i vänsterfilen på motorvägen jämfört med högerfilen? Jag antar att högerfilen slits mest p. g. a. fler fordon, lastbilar och så, men gör det högerfilen bättre eller sämre? Och är nån av filerna bättre när det regnar eller är halt?

(Jo, jag vet att vänsterfältet är omkörningsfil...)

Tack förresten för jättebra svar på 22!
Vänster är väl bättre eftersom där blir mer spårbildning i höger körfät som i sin tur gör det lättare för vattenplaning. Men på vintern är ju högerfilen bättre, där kör ju alla bilar och bildar snö och slaskfria spår.
Citera
2007-08-17, 16:23
Medlem
Sälklubbarns avatar
24. När man kör in i en liten stad på landet, så är det ju vanligt med en vit skylt, med stadens namn, som samtidigt betyder 50 km/h. Och när man lämnar staden, så är det en annan vit skylt med ett streck över. Men vad säger skylten med streck om hastigheten när man lämnar staden? Är den alltid 70, eller är den "vad den var innan man kom fram till stan och var tvungen att sakta ner till 50"?
Citera
2007-08-17, 16:26
Medlem
marimekkos avatar
70 om inget annat anges.
Citera
2007-08-17, 22:08
Medlem
Sälklubbarns avatar
25. Så fort det har regnat nu i sommar, så har jag fått problem med imma på rutorna. Trodde bara det hände på vintern. Kan imman bero på att jag använder min AC mycket?
Citera
2007-08-17, 23:00
Medlem
Test Ikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
25. Så fort det har regnat nu i sommar, så har jag fått problem med imma på rutorna. Trodde bara det hände på vintern. Kan imman bero på att jag använder min AC mycket?
Verkar osannolikt, AC kyler ju luften så vattnet fälls ut och rinner ner på marken och
den torrare kallare luften blåses in i kupén.
Notera vattenpölen under bilen, ofta på passagerarsidan vid framhjulet, det är från AC;n.
Man ser det ofta varma dagar på bilar som stannar till och sen kör iväg, att det är en vattensträng på vägen.
Citera
2007-08-20, 13:30
Medlem
Giffoxs avatar
Hm.. hur fungerar bromspedalen i regel på automatväxlade bilar? Kan den ha en viss kopplingsliknande funktion som låter en varva upp motorn till ett par tusen varv och sedan släppa för att (likt när man snabbt släpper kopplingspedalen) rusa iväg? Vill inte prova och riskera något när man kan fråga här istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in