2007-08-11, 10:47
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Test Ikel
Däcktillverkaren, vill att däcken ska prestera bra, föreslår högre tryck.
Va mer än jag läste inatt...ett par däckstillverkare rekommenderade att man skulle köra med det tryck biltillverkaren hade specifierat.

Det är inte så att du tänker på lågprofildäck ?
Citera
2007-08-11, 10:54
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Test Ikel
Tja, det finns två intressenter här:
Biltillverkaren, vill att du ska åka bekvämt, föreslår lägre tryck.
Däcktillverkaren, vill att däcken ska prestera bra, föreslår högre tryck.
Det har nog inte den som bestämmde lufttrycket i VW Passat Bluemotion läst iallafall.

Har läst många recensioner på den och varenda av dom säger samm sak: Släpp ut lite ur däcken så ökar komforten genast.
Citera
2007-08-11, 12:23
Medlem
rückblendes avatar
det handlar om en kompromiss mellan flera saker.
Mindre luft:
högre bensinförbrukning
högre komfort
mindre "grepp" mot vägen

Mer luft:
mindre bensinförbrukning
mindre komfort
mer grepp mot vägen

Biltillverkaren måste ju säga ett specifikt tryck, inte för att det är det ända rätta trycket utan att dom helt enkelt måste säga nått.
Samma sak med däcktillverkaren.

Personligen skulle jag aldrig lägga mig under 2,5bar på 15".. å då pratar vi hyffsat normala däck
Citera
2007-08-11, 12:48
Medlem
Tacoritzs avatar
Varför visar hastighetsmätaren högre hastighet än man egentligen kör och varför visar bränslemätaren mindre bränsle än man har i tanken?

Ok, om mätaren visar 95 när man kör i 90 håller man sig teoretiskt närmare den lagliga hastigheten men det som händer är att man kompenserar. "Nej men mätaren visar 15 km/h för mycket så jag kan ligga i nästan 70 här". Sen kommer någon som inte vet hur mycket den visar fel och kör i 35 km/h på 50-väg. Alla blir förbannade för att alla andra kör för fort eller för långsamt och det blir en massa olyckor.
Samma sak med bränslemätaren. "Äh jag kan köra x antal mil med nålen i botten" slurk kabom tjonk. Sen står man i i nån jävla förort och ser dum ut.

Varför ska man behöva gissa sig till såna här saker? Det är fan nästan 40 år sedan vi satte en flagga på månen (klyscha) men vi har fortfarande inte kommit på hur man kan mäta vätskemängd eller hastighet på ett bra sätt.
Citera
2007-08-11, 13:26
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
Varför visar hastighetsmätaren högre hastighet än man egentligen kör och varför visar bränslemätaren mindre bränsle än man har i tanken?

Ok, om mätaren visar 95 när man kör i 90 håller man sig teoretiskt närmare den lagliga hastigheten men det som händer är att man kompenserar. "Nej men mätaren visar 15 km/h för mycket så jag kan ligga i nästan 70 här". Sen kommer någon som inte vet hur mycket den visar fel och kör i 35 km/h på 50-väg. Alla blir förbannade för att alla andra kör för fort eller för långsamt och det blir en massa olyckor.
Samma sak med bränslemätaren. "Äh jag kan köra x antal mil med nålen i botten" slurk kabom tjonk. Sen står man i i nån jävla förort och ser dum ut.

Varför ska man behöva gissa sig till såna här saker? Det är fan nästan 40 år sedan vi satte en flagga på månen (klyscha) men vi har fortfarande inte kommit på hur man kan mäta vätskemängd eller hastighet på ett bra sätt.
ehm, vilket dumt inlägg.
Har du problem med att du får soppatorsk ofta eller?
Du beskriver problem i den verkliga världen som inte finns. Dom har lagt lite marginaler för att man ska vara på den säkra sidan
Citera
2007-08-11, 13:40
Medlem
Tacoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
ehm, vilket dumt inlägg.
Har du problem med att du får soppatorsk ofta eller?
Du beskriver problem i den verkligen världen som inte finns. Dom har lagt lite marginaler för att man ska vara på den säkra sidan

Det är just det som är det idiotiska.
Varför är optimistiska mätare bättre än realistiska?
Hur säkert är det att medvetet installera mätare som visar fel?
Om jag kör i 90 vill jag att min mätare ska visa det, om jag bara har några droppar bensin kvar vill jag att min mätare ska visa det.
Jag är inte dum i huvudet, om bränslemätaren börjar närma sig det röda strecket är det dags att fylla på. Jag behöver inte någon idiot som "lagt in lite marginaler för att man ska vara på den säkra sidan". Det är bara dumt och onödigt och jag lovar att det är många fler som fått torsk för att "mätaren visar fel, vi har några mil kvar" än som bara varit ouppmärksamma och inte sett att nålen bottnat.
För övrigt har jag aldrig fått bensinstopp men jag har alltid med mig en dunk ifall olyckan skulle vara framme.
Citera
2007-08-11, 14:00
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Om jag kör i 90 vill jag att min mätare ska visa det, om jag bara har några droppar bensin kvar vill jag att min mätare ska visa det.
Jag är inte dum i huvudet, om bränslemätaren börjar närma sig det röda strecket är det dags att fylla på. Jag behöver inte någon idiot som "lagt in lite marginaler för att man ska vara på den säkra sidan". Det är bara dumt och onödigt och jag lovar att det är många fler som fått torsk för att "mätaren visar fel, vi har några mil kvar" än som bara varit ouppmärksamma och inte sett att nålen bottnat.
För övrigt har jag aldrig fått bensinstopp men jag har alltid med mig en dunk ifall olyckan skulle vara framme.
Men alltså, det är omöjligt att installera ett hastighetsmätar-system som visar rätt på alla bilar pga det är så mycket som påverkar. därför har dom marginaler. Tänk om det vore så att mätaren va kallibrerad rätt vid tillverkning, och under speciellta omständigheter visade för lite och det händer en olycka...
Jag tänker inte argumentera mot dig, du frågade varför dom gör som dom gör och jag svarade på det, så du behöver inte undra mer över det.
Citera
2007-08-11, 14:33
Medlem
Spectacolors avatar
Citat:

Du kan ju skaffa en GPS om du har så stora problem med hastigheten eller så mäter du upp och ställer in den själv. ELLER! Så gör du som oss andra och kör med mätarn på 50 om det är 50. Vi snackar inte om 15km/h skillnad utan snarare 5km/h.
Och bränslemätarn får du väl tanka när den är tom du är väl inte så dum så du åker och tänker "Äsch, jag kan ta nästa mack eftersom det är 2 liter i tanken trots mätarn visar tom"? :O
Citera
2007-08-11, 14:42
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectacolor
Du kan ju skaffa en GPS om du har så stora problem med hastigheten eller så mäter du upp och ställer in den själv. ELLER! Så gör du som oss andra och kör med mätarn på 50 om det är 50. Vi snackar inte om 15km/h skillnad utan snarare 5km/h.
Det får max slå fel på 10km/h fel på hastighetsmätaren. Volvo är den bil som det slå mest fel på.
Citera
2007-08-11, 14:43
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Det får max slå fel på 10km/h fel på hastighetsmätaren. Volvo är den bil som det slå mest fel på.
jag bara antar att du inte har några källor på det
Citera
2007-08-11, 14:44
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
jag bara antar att du inte har några källor på det
Jo, det har jag faktiskt:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=743303&lid=is_search527895 &lpos=1&queryArt527895=hastighetsm%E4tare&doneSear ch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0

Edit:
En länk till ett längre repotage:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=742700&lid=is_search527895 &lpos=2&queryArt527895=hastighetsm%E4tare&doneSear ch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0
Citera
2007-08-11, 14:48
Medlem
Tacoritzs avatar
Jag har som sagt aldrig fått soppatorsk men jag tycker ändå att det är skumt att mätaren medvetet är skev.
Hastigheten har jag heller inga problem att hålla. Mätt med GPS håller min mazda 323 sig inom 5 km/h fel med både sommar och vinterdäck. Det tycker jag är en rimlig felvisning när man tänker in slitage och sånt.
Däremot hade en kompis en gammal seat leon som diffade nästan 15 km/h fel. Vi mätte aldrig exakt men den mätaren stod väldigt högt och han klarade sig genom besiktningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in