2007-04-25, 18:01
Medlem
Sälklubbarns avatar
Tänkte låta bli att skräpa ner i bilforumet genom att ta mina dumma nybörjarfrågor i en och samma tråd. Vi börjar med den här:

Neutrallägesfunderingar

Jag har kommit på mig själv med att använda neutralläget (manuell växellåda) i följande situationer, och undrar om det är bra. Hur gör ni?

1. När jag bromsar in med en bit kvar till ett rödljus. Så slipper jag växla ner först till trean, sen till tvåan o. s. v. Och om det slår om till grönt innan jag har stannat kan jag ju enklare lägga i valfri växel beroende på hastigheten.

2. När jag står och väntar vid ett rödljus etc. Så slipper jag hålla ner kopplingen, och så fort det blir grönt, så lägger jag bara in ettan. Så får vänsterfoten vila.

3. När jag parkerar. En kompis sade att man alltid ska ha en växel i när man har parkerat. Jag gissar att jag gör fel. Sliter jag på handbromsen i onödan, då?

4. I den branta nerförsbacken på Hallandsåsens nordsida. Visst kan man väl bara rulla ner och spara lite bensin?
Citera
2007-04-25, 19:34
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Tänkte låta bli att skräpa ner i bilforumet genom att ta mina dumma nybörjarfrågor i en och samma tråd. Vi börjar med den här:

Neutrallägesfunderingar

Jag har kommit på mig själv med att använda neutralläget (manuell växellåda) i följande situationer, och undrar om det är bra. Hur gör ni?

1. När jag bromsar in med en bit kvar till ett rödljus. Så slipper jag växla ner först till trean, sen till tvåan o. s. v. Och om det slår om till grönt innan jag har stannat kan jag ju enklare lägga i valfri växel beroende på hastigheten.

2. När jag står och väntar vid ett rödljus etc. Så slipper jag hålla ner kopplingen, och så fort det blir grönt, så lägger jag bara in ettan. Så får vänsterfoten vila.

3. När jag parkerar. En kompis sade att man alltid ska ha en växel i när man har parkerat. Jag gissar att jag gör fel. Sliter jag på handbromsen i onödan, då?

4. I den branta nerförsbacken på Hallandsåsens nordsida. Visst kan man väl bara rulla ner och spara lite bensin?

1: Det verkar som att du tror att man behöver växla ner i turordning, typ från femman till fyran till trean osv. Detta är inte nödvändigt. Rulla så långt som möjligt tills växeln blir för hög.

2: Detta är väl helt ok, så länge du hinner få ettan snabbt och smidigt när det slår om.

3: Du ska alltid ha en växel i när bilen är parkerad. Detta ger dig dubbla säkerheter - en handbromsvajer kan gå av, lutar det så är du körd.

4: Paradoxalt nog drar det mer bensin att du göra som du gör. Detta beror på att när du lägger i friläge så måste motorn hålla igång på tomgång med hjälp av bensin. Har du i en hög växel håller detta igång motorn och du sparar på så sätt bensin. Självklart är detta marginellt i båda fallen.
Citera
2007-04-25, 19:41
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
1: Det verkar som att du tror att man behöver växla ner i turordning, typ från femman till fyran till trean osv. Detta är inte nödvändigt. Rulla så långt som möjligt tills växeln blir för hög.

2: Detta är väl helt ok, så länge du hinner få ettan snabbt och smidigt när det slår om.

3: Du ska alltid ha en växel i när bilen är parkerad. Detta ger dig dubbla säkerheter - en handbromsvajer kan gå av, lutar det så är du körd.

4: Paradoxalt nog drar det mer bensin att du göra som du gör. Detta beror på att när du lägger i friläge så måste motorn hålla igång på tomgång med hjälp av bensin. Har du i en hög växel håller detta igång motorn och du sparar på så sätt bensin. Självklart är detta marginellt i båda fallen.
Tackar! Då har jag lärt mig nåt!

Ska tänka mig för nästa gång det lutar.
Citera
2007-04-25, 19:41
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:

Neutrallägesfunderingar

1. Jag växlar ner och låter motorn motorbromsa om det är långt kvar till ett rött rödljus, på så viss så slipper jag växla alls om det slår om för jag har ju redan en växel i.

2. Bara du kommer iväg tillräckligt snabbt så man sliper stå och vänta får du göra hur fan du vill.

3. Lägger alltid i växel, för säkerhets skull.

4. Som eiskall säger så sparar man faktiskt mer om man har en växel i, och man sparar bromsarna med. Spelar iof inte så stor roll om man kör personbil.
Citera
2007-04-25, 19:57
Medlem
Sälklubbarns avatar
Då tar vi nästa fråga:

Bensinförbrukning

5. Är det ett någorlunda direkt samband mellan varvtal och bensinförbrukning? Förbrukar man dubbelt så mycket bensin vid 4000 varv som vid 2000?

6. Om jag har AC:n på när jag är ute och kör, slukar den bensin då?

7. Varför drar stadskörning mer bensin än landsvägskörning? När jag ligger i 110 på motorvägen (kör naturligtvis aldrig fortare än så...), så är jag uppe på 3500 varv på 5:ans växel. Har ingen sjätte växel, vilket hade varit bra. I stan ligger jag oftast runt 2000 varv, eftersom jag då alltid kan välja en högre växel, exempelvis 4:an i 40 km/h.

8. Hur ska man köra för att hålla nere bensinförbrukningen så gott det går? Hög växel har jag förstått redan.
Citera
2007-04-25, 20:20
Medlem
Ratatoskens avatar
Citat:
Då tar vi nästa fråga:

Bensinförbrukning

7. Varför drar stadskörning mer bensin än landsvägskörning? När jag ligger i 110 på motorvägen (kör naturligtvis aldrig fortare än så...), så är jag uppe på 3500 varv på 5:ans växel. Har ingen sjätte växel, vilket hade varit bra. I stan ligger jag oftast runt 2000 varv, eftersom jag då alltid kan välja en högre växel, exempelvis 4:an i 40 km/h.

8. Hur ska man köra för att hålla nere bensinförbrukningen så gott det går? Hög växel har jag förstått redan.

6. Motorn drar mer bensin när AC:n är på eftersom den går tyngre då.
7. Bilen brar mer bensin vid stadskörning efter som du inte håller samma fart utan bromsar eller accelererar hela tiden.
8. Hög växel och motorbromsa så mycket som möjligt.
Citera
2007-04-25, 20:23
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Då tar vi nästa fråga:

Bensinförbrukning

5. Är det ett någorlunda direkt samband mellan varvtal och bensinförbrukning? Förbrukar man dubbelt så mycket bensin vid 4000 varv som vid 2000?

5. Ju höggre varvtal är mer bränsleberoende men då du dubblar varvben dubbls inte förbrukninngen, sen beror det ju på vad för typ av höga varvtal det är.
Säg att du drar ur varenda växel till varvstoppet så drar den ju mer än då du ligger i jämn hastighet på något högre varvtal. Gasens läge spelar in mer.

6. Slukar är väl fel ord att använda men den drar mer eftersom det blir högre belastning på motorn. (därför man ska stänga av AC i saband med omkörning)

7. Vid stadskörning är det mycke start och stopp vid korsningar/rödljus det drar upp förbrukningen. Då d kör landsväg ligger du ju i någgorlunda konstat hastighet och varvtal hela tiden.

8. Accelerera snabbt upp till rätt hastighet, ha inte i för hög växel utan känn hur motorn klarar belastningen. Hoppa över växlar, ex. gå från trean till femman. Håll koll på trafiken så du ser situationer "innan" de inträffar så du kan planera körningen. Alla onödiga inbromsningar/stopp är dålig ekonomikörning.
Citera
2007-04-25, 20:52
Medlem
Om du har elektrisk fläkt:
Se till att den går så snabbt som möjligt jämt, så hjälper den till att "suga fram" bilen lite.

Kör så nära framförvarande bil som möjligt, så du snyltar på dennes "baksug" som blir efter bilen.
Citera
2007-04-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
6. Slukar är väl fel ord att använda men den drar mer eftersom det blir högre belastning på motorn. (därför man ska stänga av AC i saband med omkörning)

Jag har fått lära mig att man aldrig skall stänga av AC'n då det sliter enormt på systemet när man sätter på det igen. Vet inte om det stämmer dock...
Citera
2007-04-25, 21:25
Medlem
Big_Bites avatar
Det har jag aldrig hört och tycker det låter konstigt faktiskt. Dock kan det säkert vara så då det gäller ECC.
Efersom AC:n bara genererar kyla så måste man ju få lov att stänga av den, men en ECC kan du ju ha igång jämnt eftersom den nite bara är gjord för kyla.

Ska inte säga att jag har rätt men det så mina tankar går iaf. Rätta mig gärna om jag har fel, alltid kul att lära sig något nytt
Citera
2007-04-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Det har jag aldrig hört och tycker det låter konstigt faktiskt. Dock kan det säkert vara så då det gäller ECC.
Efersom AC:n bara genererar kyla så måste man ju få lov att stänga av den, men en ECC kan du ju ha igång jämnt eftersom den nite bara är gjord för kyla.

Ska inte säga att jag har rätt men det så mina tankar går iaf. Rätta mig gärna om jag har fel, alltid kul att lära sig något nytt

Så kan det säkert vara. Jag menade dock ECC när jag skrev AC, alltså en modern klimatanläggning.

Är det nån som vet mer om detta så vore det intressant med lite mer kött på benen
Citera
2007-04-25, 21:32
Bannlyst
Citat:

Neutrallägesfunderingar

Glöm inte att inte stänga av motorn när du bara rullar, kan få oanade konsekvenser för en nybörjare när det kommer till att svänga eller bromsa t ex..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in