Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Då tar vi nästa fråga:
Bensinförbrukning
5. Är det ett någorlunda direkt samband mellan varvtal och bensinförbrukning? Förbrukar man dubbelt så mycket bensin vid 4000 varv som vid 2000?
6. Om jag har AC:n på när jag är ute och kör, slukar den bensin då?
7. Varför drar stadskörning mer bensin än landsvägskörning? När jag ligger i 110 på motorvägen (kör naturligtvis aldrig fortare än så...), så är jag uppe på 3500 varv på 5:ans växel. Har ingen sjätte växel, vilket hade varit bra. I stan ligger jag oftast runt 2000 varv, eftersom jag då alltid kan välja en högre växel, exempelvis 4:an i 40 km/h.
8. Hur ska man köra för att hålla nere bensinförbrukningen så gott det går? Hög växel har jag förstått redan.
5. Ju höggre varvtal är mer bränsleberoende men då du dubblar varvben dubbls inte förbrukninngen, sen beror det ju på vad för typ av höga varvtal det är.
Säg att du drar ur varenda växel till varvstoppet så drar den ju mer än då du ligger i jämn hastighet på något högre varvtal. Gasens läge spelar in mer.
6. Slukar är väl fel ord att använda men den drar mer eftersom det blir högre belastning på motorn. (därför man ska stänga av AC i saband med omkörning

)
7. Vid stadskörning är det mycke start och stopp vid korsningar/rödljus det drar upp förbrukningen. Då d kör landsväg ligger du ju i någgorlunda konstat hastighet och varvtal hela tiden.
8. Accelerera snabbt upp till rätt hastighet, ha inte i för hög växel utan känn hur motorn klarar belastningen. Hoppa över växlar, ex. gå från trean till femman. Håll koll på trafiken så du ser situationer "innan" de inträffar så du kan planera körningen. Alla onödiga inbromsningar/stopp är dålig ekonomikörning.