2007-08-20, 15:49
Medlem
tjaboooos avatar
Mej veterligen funkar bromspedalen likadant på en automatväxlad bil som en manuell, det går att bromsa och trycka ner gaspedalen men vad bilen tycker om det låter jag va osagt men det resulterar till att oljan blir varmare så bör göras med måtta för att slippa överhettning.

En del busschaufförer använder bromsmetoden för att få upp motorn lite i varv för att komma iväg snabbare vid rödljus till exempel men även vid start i uppförsbackar för att inte fordonet ska börja rulla bakåt innan motorn kommit igång.
Citera
2007-08-20, 15:52
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Hm.. hur fungerar bromspedalen i regel på automatväxlade bilar? Kan den ha en viss kopplingsliknande funktion som låter en varva upp motorn till ett par tusen varv och sedan släppa för att (likt när man snabbt släpper kopplingspedalen) rusa iväg? Vill inte prova och riskera något när man kan fråga här istället

På äldre bilar går det alldeles utmärkt, men en del (eller möjligen alla?) nyare bilar har en inbyggd funktion som gör att gaspådraget stryps när du bromsar.
På min Audi går det alltså inte att köra bilen med full gas om jag samtidigt bromsar.
Bilen lägger bara av då...
Citera
2007-08-20, 16:08
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
På min Audi går det alltså inte att köra bilen med full gas om jag samtidigt bromsar.
Bilen lägger bara av då...
Provat handbromsen ?
Citera
2007-08-20, 16:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Provat handbromsen ?

Nej, faktiskt inte... Jag ska göra det idag så får vi se om den också har någon kontakt inbyggd! Återkommer med en rapport ikväll eller imorgon.
Citera
2007-08-20, 19:35
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Sådär, nu är handbromstestet utfört. Det går bra att ha gasen i botten och handbromsen åtdragen.
Citera
2007-08-21, 11:32
Medlem
Giffoxs avatar
Provade det nu igår och det gick faktiskt. Däremot vågade jag inte varva mer än lite över 2000 varv eftersom det bara verkade som att bromsen bara precis bromsade och inget annat, kan ju inte vara bra att tvinga bilen att driva framåt när det tar stopp helt enkelt. Gäller btw en SAAB 95 aero
Citera
2007-09-02, 11:57
Medlem
Ny Fråga:

Hej.
När jag står stillastående eller kör iväg i sakta så känns det som om hjulen hoppar när jag har rätt så mkt rattutslag men ej fullt. Och det kära ljudet låter som om nåt behöver smörjas. Så jag kollade servooljenivån, och den var lite över "min" nivån. Men då så såg jag svarta prickar på sidorna i behållaren som gick att ta bort lätt med mätstickan. Vad är det för prickar? Och vad kan det vara som gör att bilen tjuter och skakar till i ratten när nivån var lite över "min" nivån?

Mvh
Citera
2007-09-02, 20:54
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasus
Men då så såg jag svarta prickar på sidorna i behållaren som gick att ta bort lätt med mätstickan. Vad är det för prickar?
Kör ner fingret fånga några prickar och gnid mellan 2 fingrar och titta, blänker dom är det metall.

Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
kan ju inte vara bra att tvinga bilen att driva framåt när det tar stopp helt enkelt.
Står man i uppförsbacke med släp till exempel så tar inte bilen nån skada om man gasar lite så man får "dragläge" och sen släpper bromsen.
Citera
2007-09-02, 21:22
Medlem
Sälklubbarns avatar
26. Är det sant att Sverige inte driver in fortkörningsböter som tyskar, danskar och norrmän får i Sverige? Att norrmän kör som fan i Bohuslän är ju känt, och jag tycker danskarna svinar på rätt bra på motorvägarna här nere i Skåne. Är det i praktiken fritt fram för dom att köra så fort dom vill här i Sverige?
Citera
2007-09-02, 21:30
Medlem
Spectacolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
26. Är det sant att Sverige inte driver in fortkörningsböter som tyskar, danskar och norrmän får i Sverige? Att norrmän kör som fan i Bohuslän är ju känt, och jag tycker danskarna svinar på rätt bra på motorvägarna här nere i Skåne. Är det i praktiken fritt fram för dom att köra så fort dom vill här i Sverige?

De får självklart böter precis som alla andra. Dock tror jag att våra böter är mycket lägre än i deras länder så de kanske tänker "skit samma". Men jag är inte säker. Svenskarna brukar ju ha låga böter. Syns särskilt tydligt bland lastbilschaufförer från utlandet.
Citera
2007-09-02, 22:16
Bannlyst
tjolahopp..
jag har en fråga... de va så att jag var nere i tyskland o körde lite på autobahn.. jag körde alldelles för fort och helt plötsligt blev jag flashad av en kamera.

jag körde 230 på en 120 väg...

kommer det att komma hem en böter då eller va kommer att hända tro?
Citera
2007-09-02, 22:36
Medlem
Giffoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectacolor
De får självklart böter precis som alla andra. Dock tror jag att våra böter är mycket lägre än i deras länder så de kanske tänker "skit samma". Men jag är inte säker. Svenskarna brukar ju ha låga böter. Syns särskilt tydligt bland lastbilschaufförer från utlandet.
De får böter men Vägverket driver i regel inte in skulder från utlandet som många andra europeiska länder gör. Så när dansken väl åkt hem kan han oftast strunta i att betala boten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in