2007-05-15, 01:36
Medlem
erikgottfrids avatar
Jag vet inte riktigt längre vad som gäller med Handbroms/Växel längre. Råkade hitta min gammla körkortsbok när jag städade och där står det att man ska ha växel i samtidigt som man använder handbromsen i parkeringsläge. Jag tänkte att detta kan inte stämma och drog iväg till biblioteket och lånade hem den nya körkortsboken och vad hittar jag om inte en text med följande citat.
Citat:
Ta för vana att lägga i en låg växel och dra åt parkeringsbromsen när du parkera din bil. Detta är inte bara för att bilen ska bli kvar där du ställt den, utan också för att parkeringsbromsen kan börja kärva, om den aldrig används.

Vad i helvete är det som gäller? Körskolan lär ut en sak och boken säger något annat.
Citera
2007-05-15, 08:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Jag vet inte riktigt längre vad som gäller med Handbroms/Växel längre. Råkade hitta min gammla körkortsbok när jag städade och där står det att man ska ha växel i samtidigt som man använder handbromsen i parkeringsläge. Jag tänkte att detta kan inte stämma och drog iväg till biblioteket och lånade hem den nya körkortsboken och vad hittar jag om inte en text med följande citat.

Vad i helvete är det som gäller? Körskolan lär ut en sak och boken säger något annat.

Det handlar om hängslen och livrem. Om du har för vana att alltid lägga i ettan eller backen och samtidugt drar åt handbromsen är sannolikheten att du glömmer båda liten. Därmed slipper du hitta bilen på ett annat ställen än du parkerat den.

När det gäller handbromsen ska den användas med jämna mellanrum för att motionera den. Om man aldrig använder den kommer de rörliga delarna att kärva fast, vilket leder till att den slutar fungera.

Samma problematik gäller vanligtvis bakbromsarna på bilen också. Många människor kör kanske bara landsväg och bromsar ganska löst när man väl bromsar. Då får bakbromsarna jobba för lite och det gör att skivorna rostar och oken kärvar ihop.
Citera
2007-06-29, 18:02
Medlem
Sälklubbarns avatar
19. Såg i bilens servicebok att bilen ska in på service efter 4500 mil. Betyder det att jag måste vänta tills den har gått 4500 mil, eller att det skall vara gjort innan den har gått 4500 mil? Eller har man ett intervall runt 4500 mil som det är okay att fixa servicen på? Och hur brett är det intervallet i så fall?
Citera
2007-06-29, 18:23
Medlem
Test Ikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
19. Såg i bilens servicebok att bilen ska in på service efter 4500 mil. Betyder det att jag måste vänta tills den har gått 4500 mil, eller att det skall vara gjort innan den har gått 4500 mil? Eller har man ett intervall runt 4500 mil som det är okay att fixa servicen på? Och hur brett är det intervallet i så fall?
När den gått 4500 mil bokar du tid på verkstad
och får den servad inom ett par hundra mil från intervallet.
Är det lång väntetid kanske du måste boka lite i förväg, ring och kolla.
Citera
2007-06-30, 13:54
Medlem
Centurions avatar
Dum fråga nr 20:

Är spekulant på en Golf GTI Turbo, men har aldrig kört turbo förut och vet inte riktigt vad jag har att vänta. Har provkört en kort sväng, men blev inte så imponerad av effekten (150 hk). Det var visserligen en mycket kort sväng, och mestadels i låg hastighet. Bra drag, men inte så mycket mer än i farsans Mazda 6 på tvålitersmotor.

När märker man av turboeffekten? Är det i ett visst, högre, varvtal, eller är det bara att motorn ger mer kraft redan från början?

Finns det egentligen någon praktisk vits med att köpa GTI Turbo, mer än att det borgar för lite roligare bilkörning, eller borde man spara sina slantar och satsa på en 1.6l ? (Tänker på försäkringen också... )
Citera
2007-06-30, 14:11
Medlem
Test Ikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion
Dum fråga nr 20:

Är spekulant på en Golf GTI Turbo, men har aldrig kört turbo förut och vet inte riktigt vad jag har att vänta. Har provkört en kort sväng, men blev inte så imponerad av effekten (150 hk). Det var visserligen en mycket kort sväng, och mestadels i låg hastighet. Bra drag, men inte så mycket mer än i farsans Mazda 6 på tvålitersmotor.

När märker man av turboeffekten? Är det i ett visst, högre, varvtal, eller är det bara att motorn ger mer kraft redan från början?

Finns det egentligen någon praktisk vits med att köpa GTI Turbo, mer än att det borgar för lite roligare bilkörning, eller borde man spara sina slantar och satsa på en 1.6l ? (Tänker på försäkringen också... )
Ställer du frågan på det viset så ska du inte köpa GTI.
Köp en billigare maskin och glid.
Citera
2007-07-01, 21:50
Medlem
Sälklubbarns avatar
21. Hur mycket kostar det, på ett ungefär, att lämna in bilen på service. Och hur lång tid tar det?
Citera
2007-07-01, 21:57
Medlem
tjaboooos avatar
hur omfattande service är det tal om och märkesverkstad eller pysen på hörnet ?
Citera
2007-07-01, 22:01
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hur omfattande service är det tal om och märkesverkstad eller pysen på hörnet ?
Bilias 4500-milaservice.
Citera
2007-08-10, 23:53
Medlem
Sälklubbarns avatar
22. Vad händer om man har för mycket luft i däcken? Såg nånstans att mina ska ha 1,9 psi, men dom hade 2,5 eller nåt sånt. Är det farligt med för mycket luft? Eller är det viktiga att man har över 1,9 och inte under?
Citera
2007-08-10, 23:58
Medlem
tjaboooos avatar
Har du för mycket luft eller för lite luft får du sämre vägegenskaper, i värsta fall kan du kränga däcket av fälgen men då ska det mycket till.

Har du för mycket luft så slits också däcket onormalt snabbt i den mittersta delen av slitbanan samt att kontaktytan mot vägbanan minskar.
Dock minskar rullmotståndet så ger en bränslebesparing men inte värd dom problem det medför.

För lite luft så slits dom yttre sidorna av slitbanan onormalt snabbt samt att däcket kränger vid kurvtagning.
Livslängden på däckstommen minskar mycket snabbt med för lågt lufttryck.
Dock ökar kontaktytan med lägre lufttryck och används vid offroadkörning för att få bättre fäste vid löst underlag typ sand.

Saxat från bridgestone.

Lågt lufttryck är en säkerhetsrisk

Resultaten pekar på att många bilister inte känner till att trycket i ett däck minskar naturligt och gradvis med tiden, på samma sätt som i en ballong, och att det kan vara riskabelt att köra med fel lufttryck. Väghållningen försämras betydligt i takt med att lufttrycket minskar. Ett lågt lufttryck inverkar också extremt negativt på däckens hållbarhet, beroende på en hård belastning på däckets skuldra och värmeutveckling genom böjning av däckssidan. De 12 procent av bilisterna som hade mycket för lågt lufttryck riskerar att få däckexplosion beroende på dessa faktorer.

Däckslitaget ökar betydligt

Effekten av ett för lågt tryck på däckslitaget är inte mindre dramatisk: Ett personbilsdäcks livslängd halveras om trycket faller från 2,2 till 1,0 bar. Mot bakgrund av dessa 2006 års kontroller beräknar man vid Bridgestones europeiska tekniska center TCE att de nästan 40 procent av bilförarna i riskzonen förlorar 19,3 procent av däckens livslängd – i genomsnitt 9 700 km eller nio månaders däckanvändning (baserat på en genomsnittlig livslängd på 50 000 km och en årlig körsträcka på 13 600 km). På ytterligare 54 procent av bilarna förloras 5,2 procent av däckens livslängd – i genomsnitt 2 500 km eller två månaders däckanvändning. När mätdata för dessa två grupper summeras står det klart att 24,5 procent av däckslitaget i Europa beror på för lågt lufttryck.

Klicka på ringtryck och studera flashfilmen, missa inte pilarna i underkanten där du kan bläddra till olika sidor, om du klickar på "däcktryck och slitage" strax ovanför pilarna så kommer det fram en bild som tydligt visar slitaget som kommer av felaktigt ringtryck.
http://www.euromaster.se/produkter/dack/dack-information.htm#
Citera
2007-08-11, 10:06
Medlem
Test Ikels avatar
Tja, det finns två intressenter här:
Biltillverkaren, vill att du ska åka bekvämt, föreslår lägre tryck.
Däcktillverkaren, vill att däcken ska prestera bra, föreslår högre tryck.

Eller nåt sånt.

Det är du själv som bestämmer vilket däcktryck som är rätt, men 1,8 är nog lägsta gräns
och 3,0 är nog högsta gräns.
Prova dig fram och börja från 2,2kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in