2007-04-27, 14:06
Medlem
marimekkos avatar
Man kan inte säga att man ska ha friläge när man parkerar, det blir himla jobbigt om man t.ex. kör en SAAB. Vet man med sig att man är lite korkad på morgonen och glömmer kopplingen när man ska köra iväg till jobbet, okej kör på friläge då.

Tankmätare ljuger. På ett antal bilar går tankmätaren ner under nedersta strecket men det finns fortfarande bensin kvar till några kilometer. Men om du kör så snålt så ha med en reservdunk
Citera
2007-04-27, 16:24
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
5. Vad menar du med att gasens läge spelar in? 4000 varv är 4000 varv. Motorn minns inte om den låg i 4000 varv eller 3000 varv 10 sekunder tidigare.

6. Att hålla på att stänga på och av ACn under körning var ett sällsynt dumt förslag. Om du inte fixar omkörningen utan AC får du nog ligga kvar bakom husvagnen i 70...

7. Den oerhört enkla anledningen till att motorn drar mindre per mil i landsvägskörning är att du kör mycket fortare. Bensinförbrukningen per körd timme är dock klart högre i landsvägskörning, förutsatt att man inte kör extremt ryckigt i stadstrafik.

5. Tänk om, tänk rätt! Gaspedalen reglerarhur mycket bränsle som släpps fram. Vid olika belastning krävs olika mycket gaspådrag för att uppnå samma varvtal.

6. Korrekt

7. Se fråga 5. Bränsleförbrukningen per mil stiger vanligtvis med ökad hastighet. Detta kan variera lite vid lägre hastigheter beroende på vilken växel man kan köra bilen på. De som tävlar i att köra bränslesnålt kör ganska sakta. Om vi bortser från det så innebär högra hastighet högre luftmotstånd. Det leder ofelbart till högre förbrukning.

Anledningen till att en bil drar mindre bränsle vid landsvägskörning jämfört med stadskörning är helt enkelt att du kan hålla en jämnare hastighet och därmed slipper ständiga accelerationer som har en väldigt negativ inverkan på bränsleförbrukningen.
Citera
2007-04-28, 21:41
Medlem
Sälklubbarns avatar
Batterifrågor m. m.

13. Är det så att batteriet alltid är full-laddat när man har motorn igång, och att det alltid laddas upp fullt när man startar bilen?

14. Visst är det så att batteriet långsamt töms när man inte har motorn igång, men har en massa andra saker på som stereo, fläkt, lyse etc?

15. Vad sliter mest på batteriet när man inte har motorn igång? Lyset? AC:n?

16. Ungefär hur lång tid tar det innan batteriet är slut om man glömmer lyset på?

17. Varför finns det tre hack när man vrider om startnyckeln? Det verkar som I slår på lite ström (stereo, fläkt etc.) och II slår på ännu mer ström (intstrumentbrädan, fönsterhissarna etc.), och III startar bilen, förstås. Men vad är det egentligen som händer när man vrider till läge I respektive II? Varför har man två på-med-strömmen-lägen?
Citera
2007-04-28, 21:47
Medlem
Sälklubbarns avatar
En till:

Min konstiga ratt

18. När jag har kört en stund, så knirrar/knakar det i ratten när jag gör små rattrörelser. Stora rörelser också, tror jag. Allt fungerar bra i övrigt, men ljudet låter lite oroväckande, och jag känner ju det hela i händerna. Knirrandet dyker upp först efter en stunds körning, inte med en gång.

Nån som vet vad det kan vara?
Citera
2007-04-28, 21:50
Medlem
tjaboooos avatar
13.
är batteriet fräsht och laddningen fungerar och man inte bara kör korta turer ska batteriet va rätt så laddat.

14.
självklart.

15.
finns det ens bilar med eldriven ac ?
annars är det väl lyset, sen drar det rätt bra med ström om man har en massa högtalare och slutsteg.

16.
beror på hur kraftfullt batteriet är, hur mycket energi det innehåller samt den energi lyset drar.

17.
läge 1 aktiverar enklare ting som radio.
läge 2 aktiverar tändning och bränslepumpar
läge 3 aktiverar startmotorn.
Citera
2007-04-28, 21:58
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
16. Ungefär hur lång tid tar det innan batteriet är slut om man glömmer lyset på?
ett batteri på 12v 55 amperetimmar kan belastas med 660w under en hel timme - 0.66kwh, 2st 55w framlampor kan då lysa i 6 timmar innan batteriet är tomt i en perfekt situation.

ge mej värden på baklampor och eventuellt annan elektrisk utrustning som är igång så kan jag räkna lite till.

sen bör man också ha i åtanke att ju kallare ett bilbatteri är ju mindre energi kan det avge.
Citera
2007-04-29, 12:06
Medlem
marimekkos avatar
Får flika in med en fråga själv ang. batterier.

Vad är det egentligen som drar massa ström när bilen är avstängd? T.ex. hade vi en Honda Civic Type R (fin bil) som stod ute på parkeringen i 2 veckor. Och när vi sedan fick order på den så var den stendöd. Inga lampor hade varit på, den hade varit låst och det enda som bör dra ström är väl då datorn som gör... vad den nu kan tänkas göra, små kollar då och då kanske? Stöldskydd vet jag inte om den hade men gissningsvis hade den det.

Eller laddar batterier ur sig själva så snabbt?
Citera
2007-04-29, 12:11
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
nej, 2 veckor är åt helsike för kort tid.

som med allt elektriskt kan saker gå sönder och då förbruka onormalt mycket ström även när bilen är avstängd.
Citera
2007-04-29, 12:59
Medlem
Hardtails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
12. Slits kopplingen av att vara nedtryckt eller gör den det bara i dragläget?

Märkte att du bara fått ett luddigt svar på den frågan..

12. Om din koppling är rätt inställd så ska lamellerna vara helt utan kontakt och således inte heller slitas någonting när du drar in kopplingspedalen helt.
Citera
2007-04-29, 14:53
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Får flika in med en fråga själv ang. batterier.

Vad är det egentligen som drar massa ström när bilen är avstängd? T.ex. hade vi en Honda Civic Type R (fin bil) som stod ute på parkeringen i 2 veckor. Och när vi sedan fick order på den så var den stendöd. Inga lampor hade varit på, den hade varit låst och det enda som bör dra ström är väl då datorn som gör... vad den nu kan tänkas göra, små kollar då och då kanske? Stöldskydd vet jag inte om den hade men gissningsvis hade den det.

Kanske en lite väl chansartad gissning från min sida, men kolla om lampan till bagagerummet släcks när du stänger bakluckan. Jag hade det problemet med en bil och det tog ett tag innan jag hittade det. Pinnen som ska tryckas in då man stänger luckan hade gått av vilket gjorde att lampan alltid lyste.
Citera
2007-04-30, 12:53
Medlem
phreakdentas avatar
18. Om man har en bil med turbo, stämmer det att den mår bra av att motorn får stå på tomgång en liten stund innan man stänger av den?
Citera
2007-04-30, 13:49
Medlem
Pytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
18. Om man har en bil med turbo, stämmer det att den mår bra av att motorn får stå på tomgång en liten stund innan man stänger av den?

Ja. Har du gasat på en del så blir turbon väldigt varm. Stänger man bara av motorn direkt när man stannat så upphör oljesmörjning och kylvatten i turbon. Det gör att den olja som ligger kvar i sina kanaler i turbon blir så varmt så att det "koksar", dvs går över i fast form. Ungefär som en blodpropp. För mycket koks i kanalerna och det blir stopp = ingen smörjning av turbon = turboras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in