2007-04-27, 10:28
Medlem
tjaboooos avatar
12.
med nertryckt koppling blir det väl tryck på uttrampningslagret(?) som sliter men kopplingen i sej ska ju inte slitas om den är helt nertryckt och rätt justerad.
Citera
2007-04-27, 11:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
3 mil är för lite, då måste man kunna mäta exakta bränslemängden och inte fylla lika högt i röret bara (ett tips, när du tankat fullt så gunga bilen upp och ner och prova fyll i mer, den mängden du får i kan göra stora skillnader på en tremilatripp.)

Tanka fullt samtidigt som du lägger en 10-litersdunk i bilen, kör till det tar stopp, slå i dunken, åk och tanka fullt, kolla hur långt du åkt och dividera med den sista tankningen plus de tio litrarna du hade i dunken. På så sätt får du en bra bild av hur mycket bilen drar när du med ditt vanliga körsätt kör upp en tank.

Jo jag vet =) kanske tog i lite i underskott men 10-15 liter räcker för att få en hyfsad uppskattning iallfall.. Det är ju inte så att det kommer stämma exakt men några liter hit och dit får man räkna bort.
Det är ju lite halvjobbigt att köra upp typ 80 liter om man har en större bil och kör man inte så mkt som måste man räkna bort kallstarter osv
lite jobbigt att komma ihåg vad man har gjort och hur man kört
men du har rätt att ska man vara väldigt exakt så ska man köra helt tomt..
dock inte på en dieselbil,
Citera
2007-04-27, 11:33
Medlem
willedenstores avatar
Hmmf.. Hur vore det med en klistrad tråd där man kan ställa lite nybörjarfrågor?
Jag har en hel del på lagret som jag inte riktigt vågat skapa nya trådar för. De är helt enkelt för lätta..
Samtidigt har jag ingen att fråga IRL. Flyttade ganska nyligen till göteborgsområdet och har inte lärt känna någon bilkunnig.

Vore GRYMT med en separat tråd för nybörjarfrågor
Citera
2007-04-27, 11:44
Medlem
asa_odems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Kom på varför körskolorna lär ut att man ska ha friläge i vid parkering. Det är utifall man lånar ut bilen till en senil som inte trycker ner kopplingen när han vrider på nyckeln.. så enkelt var det, behövdes bara komma på först..

Hahaha... känner mig träffad.
Fast det var i morsans bil, och hon drar alltid i friläge, jag gör alldrig det. Så, summa summarum, jag satte mig i hennes bil, drog igång bilen och skuttade fram någon meter.
Citera
2007-04-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willedenstore
Hmmf.. Hur vore det med en klistrad tråd där man kan ställa lite nybörjarfrågor?
Jag har en hel del på lagret som jag inte riktigt vågat skapa nya trådar för. De är helt enkelt för lätta..
Samtidigt har jag ingen att fråga IRL. Flyttade ganska nyligen till göteborgsområdet och har inte lärt känna någon bilkunnig.

Vore GRYMT med en separat tråd för nybörjarfrågor

Det där med klistrad tråd och om trådskaparen och admin godkänner ändra topic till typ "Flashbackarnas dumma bilfrågor" eller liknade vore kanon
Citera
2007-04-27, 12:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Det har jag aldrig hört och tycker det låter konstigt faktiskt. Dock kan det säkert vara så då det gäller ECC.
Efersom AC:n bara genererar kyla så måste man ju få lov att stänga av den, men en ECC kan du ju ha igång jämnt eftersom den nite bara är gjord för kyla.

Ska inte säga att jag har rätt men det så mina tankar går iaf. Rätta mig gärna om jag har fel, alltid kul att lära sig något nytt

Ja, en ECC/ACC slår bara på ACn om det behövs för att uppnå inställd temperatur. Normal användningssätt både med ECC/ACC och bara AC är att AC används för att kyla luften som sedan blandas med värme från värmepaketet så att man uppnår en lagom temperatur.

Det innebär alltså att på bilar som har AC så SKALL man reglera temperaturen med temperaturrelaget, och inte stänga av ACn när man tycker det börjar bli för kallt och sen slå på igen efter en stund när det blir för varmt och fuktigt..

Ett del bilar med ECC/ACC har bara automatisk temperaturinställning och man får själv manuellt slå på ACn om man vill ha kylning av luften.

(ECC och ACC är samma sak, men heter olika hos olika biltillverkare, ECC brukar stå för Environmental Climate Control medan ACC står för Automatic Climate Control)
Citera
2007-04-27, 12:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Vet ej men jag tror att det finns en anledning till att 700 trafikskolor lär ut friläge. Min teori är att om den blir påkör fram/bakifrån så skadar man inte växellådan, om det är därför vet jag inte.

Till mej sa de att det är för att bilen inte skall köra på något ifall man glömt att trycka ner kopplingen.. (Med växeln i neutral-läge så behöver du inte trycka ner kopplingen, annat än på de bilar som har en start-spärr aktiv om du inte trampar ner kopplingen)
Citera
2007-04-27, 13:06
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyEr0n
Om du har elektrisk fläkt:
Se till att den går så snabbt som möjligt jämt, så hjälper den till att "suga fram" bilen lite.

Kör så nära framförvarande bil som möjligt, så du snyltar på dennes "baksug" som blir efter bilen.

För att hamna i ett baksug måste man ligga riktigt nära och då löper man stor risk att

1 få böter

2 orsaka en olycka

Så om syftet är att spara pengar är detta ett uselt tips.
Citera
2007-04-27, 13:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Till mej sa de att det är för att bilen inte skall köra på något ifall man glömt att trycka ner kopplingen.. (Med växeln i neutral-läge så behöver du inte trycka ner kopplingen, annat än på de bilar som har en start-spärr aktiv om du inte trampar ner kopplingen)

Det kan ju också vara för att man ska kunna flytta bilen, dvs brandkår och annat om det skulle behövas. Annars ser jag ingen poäng med det hela.. kan man inte hålla koll på att man har en växel i när man startar så ska man inte köra heller!
Faan det verkar ju livsfarligt att ha sånna bakom vid trafiklysen
Citera
2007-04-27, 13:13
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
5. Ju höggre varvtal är mer bränsleberoende men då du dubblar varvben dubbls inte förbrukninngen, sen beror det ju på vad för typ av höga varvtal det är.
Säg att du drar ur varenda växel till varvstoppet så drar den ju mer än då du ligger i jämn hastighet på något högre varvtal. Gasens läge spelar in mer.

6. Slukar är väl fel ord att använda men den drar mer eftersom det blir högre belastning på motorn. (därför man ska stänga av AC i saband med omkörning)

7. Vid stadskörning är det mycke start och stopp vid korsningar/rödljus det drar upp förbrukningen. Då d kör landsväg ligger du ju i någgorlunda konstat hastighet och varvtal hela tiden.

8. Accelerera snabbt upp till rätt hastighet, ha inte i för hög växel utan känn hur motorn klarar belastningen. Hoppa över växlar, ex. gå från trean till femman. Håll koll på trafiken så du ser situationer "innan" de inträffar så du kan planera körningen. Alla onödiga inbromsningar/stopp är dålig ekonomikörning.

5. Vad menar du med att gasens läge spelar in? 4000 varv är 4000 varv. Motorn minns inte om den låg i 4000 varv eller 3000 varv 10 sekunder tidigare.

6. Att hålla på att stänga på och av ACn under körning var ett sällsynt dumt förslag. Om du inte fixar omkörningen utan AC får du nog ligga kvar bakom husvagnen i 70...

7. Den oerhört enkla anledningen till att motorn drar mindre per mil i landsvägskörning är att du kör mycket fortare. Bensinförbrukningen per körd timme är dock klart högre i landsvägskörning, förutsatt att man inte kör extremt ryckigt i stadstrafik.
Citera
2007-04-27, 13:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
För att hamna i ett baksug måste man ligga riktigt nära och då löper man stor risk att

1 få böter

2 orsaka en olycka

Så om syftet är att spara pengar är detta ett uselt tips.

Man kan vinna betydligt mer genom att ligga i högerfilen eller längre till höger på vägen. Då slipper man luftstötarna från mötande fordon.. Åtminstone är detta märkbart när man kör öppen bil.
Citera
2007-04-27, 13:46
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Okey, då vet jag. Jag vet vad jag fick lära mig men inte riktigt varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in