Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Det har jag aldrig hört och tycker det låter konstigt faktiskt. Dock kan det säkert vara så då det gäller ECC.
Efersom AC:n bara genererar kyla så måste man ju få lov att stänga av den, men en ECC kan du ju ha igång jämnt eftersom den nite bara är gjord för kyla.
Ska inte säga att jag har rätt men det så mina tankar går iaf. Rätta mig gärna om jag har fel, alltid kul att lära sig något nytt

Ja, en ECC/ACC slår bara på ACn om det behövs för att uppnå inställd temperatur. Normal användningssätt både med ECC/ACC och bara AC är att AC används för att kyla luften som sedan blandas med värme från värmepaketet så att man uppnår en lagom temperatur.
Det innebär alltså att på bilar som har AC så SKALL man reglera temperaturen med temperaturrelaget, och inte stänga av ACn när man tycker det börjar bli för kallt och sen slå på igen efter en stund när det blir för varmt och fuktigt..
Ett del bilar med ECC/ACC har bara automatisk temperaturinställning och man får själv manuellt slå på ACn om man vill ha kylning av luften.
(ECC och ACC är samma sak, men heter olika hos olika biltillverkare, ECC brukar stå för Environmental Climate Control medan ACC står för Automatic Climate Control)