Citat:
Ursprungligen postat av rasus
Men frågan är ju mer hk desto lägre varv vid höga hastigtheter? tex om jag hade haft en 1,8L så kanske varven hade legat på 3200 vid 115km/h istället för 3500 varv med en 1.6l som min gör? Eller hur funkar det? För en bil borde väl dra mer soppa ju större motorn är? Om de är av samma sort fast olika strlk? Hoppas ni har nåt svar och fattar vad jag yrar om
Mvh Forza Solen ute nu 21.6 grader i skuggan

Nej du har inte en bil med högre utväxling bara för att den har mer hästkrafter. Det finns en massa andra hänsyn att ta när man bestämmer vilken utväxling en bil ska ha:
- Vridmoment
- Sportbil/Limosin
- Motorkaraktär
Samt en massa annat som jag inte orkar räkna upp.
För att besvara din fråga om 1,6 respektive 1,8 liters Volkswagenmotorer så hade en tidigare arbetskollega först en Golf 1,8i och sedan en 1,6i. Han pendlade på landsväg ca 10 mil om dagen. Enligt honom drog bilen med mindre motor mer vid landsvägskörning (i det här fallet motorväg 120-130 km/h) än bilen med större motorn.
Vid stadskörning var den lilla motorn snålare. Förmodligen beror detta på att vindmotståndet gör att en liten motor får jobba hårdare vid högre farter och därmed drar mer bensin är en stor.