2007-04-26, 13:45
Medlem
Ny Fråga! :)

Tjo o tjim.
Har en rätt så svag bil 90 HK. (Passat variant -96) Har stört mig på varvtalen Tex när jag ska svänga in/av på en väg i stadstrafik så måste jag ha 3:an i för annars tycker jag att motorn varvar för mkt på 2:an i typ hmm vad kan det gå i 30km/h eller 20km/h kanske det är tom, Men skitsamma vid svänga av/köra in på vägen "normal" hastighet. Och på motorvägen ligger varvtalet på 3500 i 115km/h. Sen när jag växlar upp från 2:ans växel vid 4500 till 3:ans så hamnar varvtalet på 3500. Det sjunker 1000varv. Känns lite onödigt. Men dock så är bilen jävligt bensinsnål.

Men frågan är ju mer hk desto lägre varv vid höga hastigtheter? tex om jag hade haft en 1,8L så kanske varven hade legat på 3200 vid 115km/h istället för 3500 varv med en 1.6l som min gör? Eller hur funkar det? För en bil borde väl dra mer soppa ju större motorn är? Om de är av samma sort fast olika strlk? Hoppas ni har nåt svar och fattar vad jag yrar om

Mvh Forza Solen ute nu 21.6 grader i skuggan
Citera
2007-04-26, 13:46
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det låter väldigt onödigt enligt mig. Trafikskolor lär ut mycket bra, men även en hel del som inte är praktiskt. Om alla körde precis som trafikskolorna lär ut skulle inte trafiken flyta speciellt bra. Blanda dock inte ihop detta med att köra snabbt eller dumdristiskt.
Är helt på din sida men jag kör ändå "körskole parkering".
Fick lära mig att om vägen har ett namn så ska man stanna trotts att man inte kommer någonstanns men jag och många med mig tillämpar utfartsreglen vid dessa tillfällen.
Hoppas du fattar vad jag menade nu.( )
Citera
2007-04-26, 14:48
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasus
Men frågan är ju mer hk desto lägre varv vid höga hastigtheter? tex om jag hade haft en 1,8L så kanske varven hade legat på 3200 vid 115km/h istället för 3500 varv med en 1.6l som min gör? Eller hur funkar det? För en bil borde väl dra mer soppa ju större motorn är? Om de är av samma sort fast olika strlk? Hoppas ni har nåt svar och fattar vad jag yrar om

Mvh Forza Solen ute nu 21.6 grader i skuggan

Nej du har inte en bil med högre utväxling bara för att den har mer hästkrafter. Det finns en massa andra hänsyn att ta när man bestämmer vilken utväxling en bil ska ha:
  • Vridmoment
  • Sportbil/Limosin
  • Motorkaraktär
Samt en massa annat som jag inte orkar räkna upp.

För att besvara din fråga om 1,6 respektive 1,8 liters Volkswagenmotorer så hade en tidigare arbetskollega först en Golf 1,8i och sedan en 1,6i. Han pendlade på landsväg ca 10 mil om dagen. Enligt honom drog bilen med mindre motor mer vid landsvägskörning (i det här fallet motorväg 120-130 km/h) än bilen med större motorn.

Vid stadskörning var den lilla motorn snålare. Förmodligen beror detta på att vindmotståndet gör att en liten motor får jobba hårdare vid högre farter och därmed drar mer bensin är en stor.
Citera
2007-04-26, 17:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
En chippad bil drar mindre i 110(oftast) än en som är orginal, därför att motorn inte belastas lika mycket vid den hastigheten(varvtal osv) ungefär samma fungerar en vanlig motor 1.6 mot en 1.8. Den på 1.6 drar vanligtvis mindre men i högre hastigheter så drar en 1.6 förmodligen mer än en 1.8 i samma hastighet. Men det skiljer ju lite på årsmodeller osv
Sen att man "inte ska ha" växeln i vid parkering fattar jag inte alls, varför?
Är nån rädd att man ska bli påkörd i hög hastighet så växellådan pajar eller
Citera
2007-04-26, 18:48
Medlem
Tack för svaren Fan vad motorer ska vara komplicerade
Citera
2007-04-26, 18:59
Bannlyst
Kom på varför körskolorna lär ut att man ska ha friläge i vid parkering. Det är utifall man lånar ut bilen till en senil som inte trycker ner kopplingen när han vrider på nyckeln.. så enkelt var det, behövdes bara komma på först..
Citera
2007-04-26, 18:59
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyEr0n
Kör så nära framförvarande bil som möjligt, så du snyltar på dennes "baksug" som blir efter bilen.
tjänar man verkligen nåt i längden när böterna är betalda...
Citera
2007-04-26, 23:22
Medlem
Sälklubbarns avatar
Vi kör vidare...

Bensinmätaren

9. Hur noggrann brukar bensinmätaren på instrumentbrädan vara? Kan man ta tankstorleken delat med antal streck och räkna ut förbrukningen genom att kolla hur långt man kört mellan två streck? Jag tycker inte det stämmer så bra. Är det tänkt att mätaren ska vara proportionell hela vägen? Jag kan tänka mig att det är lite marginal på det röda i botten för säkerhets skull. Det stämmer rätt illa när jag tankar också. Om jag tankar när bensinmätaren står på halv tank, så borde jag kunna få i en halv tank också, men så mycket brukar det aldrig få plats.

10. Ibland visar bensinmätaren lite mer än den gjorde för en stund sen. Är det bensinen som skvalpar runt i tanken och lurar mätaren då?

11. Jag vet ju att vissa bilar har bensinförbrukningsdisplay, men för oss som inte har det, finns det nån mojäng man kan använda för att mäta förbrukningen? Eller finns det nåt bra knep som jag inte har tänkt på.
Citera
2007-04-26, 23:28
Medlem
tjaboooos avatar
9.
lita ALDRIG på mätaren, kan va allt från 100% till 0% och allt däremellan, rekommenderar att du skaffar dej en bensindunk ifall du vill ta reda på hur lågt nålen sjunker innan du får gå.

10.
kan bli så ja när bilen lutar åt nåt håll.

11.
tanka fullt och nollställ trippmätaren, kör runt och när det börjar närma sej tomt tankar du fullt igen och slår ut mängen bensin du får i på antalet mil trippmätaren visar.
Citera
2007-04-27, 09:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn

11. Jag vet ju att vissa bilar har bensinförbrukningsdisplay, men för oss som inte har det, finns det nån mojäng man kan använda för att mäta förbrukningen? Eller finns det nåt bra knep som jag inte har tänkt på.

Det finns säkert något man kan montera in men det är säkert rätt krångligt.. Annars kan du ju tanka fullt köra kanske 3 mil i stadskörning tankar fullt igen och kolla hur många liter du får i och räkna ut hur mkt den drar i stadskörning.
dvs 3 mil och du får i 3 liter igen så drar den 1liter milen
sen kan man göra samma vid landsväg och få ut ett värde där sen kan man ju räkna ut ett snitt mellan landsväg och stadskörning. Kanske lite halvjobbig men om du får ut ett snittvärde så har du ju lite koll på läget iallafall hur mkt den drar vid blandad körning dvs både landsväg och stadskörning och om du har kört mer landsväg så drar du bara av lite och har du kört mer stadskörning på tanken så lägger du på lite! =)
Citera
2007-04-27, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det finns säkert något man kan montera in men det är säkert rätt krångligt.. Annars kan du ju tanka fullt köra kanske 3 mil i stadskörning tankar fullt igen och kolla hur många liter du får i och räkna ut hur mkt den drar i stadskörning.
dvs 3 mil och du får i 3 liter igen så drar den 1liter milen
sen kan man göra samma vid landsväg och få ut ett värde där sen kan man ju räkna ut ett snitt mellan landsväg och stadskörning. Kanske lite halvjobbig men om du får ut ett snittvärde så har du ju lite koll på läget iallafall hur mkt den drar vid blandad körning dvs både landsväg och stadskörning och om du har kört mer landsväg så drar du bara av lite och har du kört mer stadskörning på tanken så lägger du på lite! =)
3 mil är för lite, då måste man kunna mäta exakta bränslemängden och inte fylla lika högt i röret bara (ett tips, när du tankat fullt så gunga bilen upp och ner och prova fyll i mer, den mängden du får i kan göra stora skillnader på en tremilatripp.)

Tanka fullt samtidigt som du lägger en 10-litersdunk i bilen, kör till det tar stopp, slå i dunken, åk och tanka fullt, kolla hur långt du åkt och dividera med den sista tankningen plus de tio litrarna du hade i dunken. På så sätt får du en bra bild av hur mycket bilen drar när du med ditt vanliga körsätt kör upp en tank.
Citera
2007-04-27, 10:24
Medlem
phreakdentas avatar
12. Slits kopplingen av att vara nedtryckt eller gör den det bara i dragläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in