2007-04-25, 21:38
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Glöm inte att inte stänga av motorn när du bara rullar, kan få oanade konsekvenser för en nybörjare när det kommer till att svänga eller bromsa t ex..

Lite OT.
Hörde om en övningskörare som körde ner för hallandsåsen och handledaren(privat ö-k) skulle då visa att det går att stänga av bilen. Han gör detta, men drar samtidigt ur nyckeln vilket självklart leder till att rattlåset går i
Dock körde de bara av utan större skador och utan att ha kört på någon annan som tur var.
Vet dock inte sanningshalten i detta.
Citera
2007-04-25, 22:56
Medlem
Hardtails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Lite OT.
Hörde om en övningskörare som körde ner för hallandsåsen och handledaren(privat ö-k) skulle då visa att det går att stänga av bilen. Han gör detta, men drar samtidigt ur nyckeln vilket självklart leder till att rattlåset går i
Dock körde de bara av utan större skador och utan att ha kört på någon annan som tur var.
Vet dock inte sanningshalten i detta.

Tror inte att det är speciellt sant.. Har man kört bil såpass länge att man får vara handledare så vet man nog att man inte bör dra ut nyckeln vid körning.

Har en polare som berättade en liknande historia om hur de låg på motorvägen i x antal hundra km/h och en polare som sitter i främre passagerarsätet har panik och hyperventilerar, varpå han vrider om nyckeln och drar ut den, men att föraren hann få tillbaka nyckeln innan det hände nånting riktigt jävligt.. Han sa dock att det var han själv som varit med om det, och han är en norrlänning (som drar sig för att ljuga) men jag vet fortfarande inte hur stor sanningshalt det låg i det hela.
Citera
2007-04-25, 22:59
Medlem
Big_Bites avatar
Säg inte det, räcker med fem års körkortsinnehav för att blli handledare....finns massa 23-åringar som inte e tillräckligt klyftiga :s
Citera
2007-04-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyEr0n
Om du har elektrisk fläkt:
Se till att den går så snabbt som möjligt jämt, så hjälper den till att "suga fram" bilen lite.
Hahahahaha, du skämtar?
Citera
2007-04-25, 23:41
Medlem
Citat:
Säg inte det, räcker med fem års körkortsinnehav för att blli handledare....finns massa 23-åringar som inte e tillräckligt klyftiga :s
Du måste vara 24 år för att få vara handledare. Du måste, som du skriver, ha haft körkort för den behörigheten i 5 år.
Citera
2007-04-26, 00:35
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
Har en polare som berättade en liknande historia om hur de låg på motorvägen i x antal hundra km/h och en polare som sitter i främre passagerarsätet har panik och hyperventilerar, varpå han vrider om nyckeln och drar ut den, men att föraren hann få tillbaka nyckeln innan det hände nånting riktigt jävligt.. Han sa dock att det var han själv som varit med om det, och han är en norrlänning (som drar sig för att ljuga) men jag vet fortfarande inte hur stor sanningshalt det låg i det hela.
En norrländsk kollega berättade i stort sett precis samma sak häromdagen, faktiskt. Det låter dock ganska otroligt.
Citera
2007-04-26, 06:17
Bannlyst
Kan tala om att det finns massor med körkortslösa som för "skojs skull" drar ur nyckeln under drift(som passagerare åt nån med nytaget kort typ..), samma humor som när man lägger ur växeln utan att det märks. De flesta drar bara nyckeln en gång..
Citera
2007-04-26, 08:20
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
3. När jag parkerar. En kompis sade att man alltid ska ha en växel i när man har parkerat. Jag gissar att jag gör fel. Sliter jag på handbromsen i onödan, då?

Ursäkta att jag är lite sen att svara på frågan men jag vill komnpletera svaren lite:
Växellådan ska vara i friläge och handbromsen ska vara dragen. Nu kommer massa och babblar om att växel ska vara i etc men så är det inte sålänge det inte är backe.
Citera
2007-04-26, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Ursäkta att jag är lite sen att svara på frågan men jag vill komnpletera svaren lite:
Växellådan ska vara i friläge och handbromsen ska vara dragen. Nu kommer massa och babblar om att växel ska vara i etc men så är det inte sålänge det inte är backe.
Av vilken anledning ska den vara i friläge? det kan väl inte ha någon som helst betydelse, jag har då aldrig suttit och fipplat i friläget som en gammal pensionär när jag parkerat, alltid ettan i vid motoravstängning vare sig det är i backe, plant eller hängande.. Att handbromsen rekommenderas att ha åtdragen är mest pga den blir dålig av att inte användas.
Citera
2007-04-26, 12:49
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Av vilken anledning ska den vara i friläge? det kan väl inte ha någon som helst betydelse, jag har då aldrig suttit och fipplat i friläget som en gammal pensionär när jag parkerat, alltid ettan i vid motoravstängning vare sig det är i backe, plant eller hängande.. Att handbromsen rekommenderas att ha åtdragen är mest pga den blir dålig av att inte användas.
Vet ej men jag tror att det finns en anledning till att 700 trafikskolor lär ut friläge. Min teori är att om den blir påkör fram/bakifrån så skadar man inte växellådan, om det är därför vet jag inte.
Citera
2007-04-26, 12:54
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Det har jag aldrig hört och tycker det låter konstigt faktiskt. Dock kan det säkert vara så då det gäller ECC.
Efersom AC:n bara genererar kyla så måste man ju få lov att stänga av den, men en ECC kan du ju ha igång jämnt eftersom den nite bara är gjord för kyla.

Ska inte säga att jag har rätt men det så mina tankar går iaf. Rätta mig gärna om jag har fel, alltid kul att lära sig något nytt

När man säger att man ska stänga av AC´n eller ECC´n så menar man egentligen att man ska stänga av AC-kompressorn, å en sådan har nämligen alla, vare sig det rör sig om en AC eller ECC...
Å andra sidan så drar bilen så mycket mindre då, så de e rätt meningslöst,, stänga av AC´n i statstrafik måste va de dummaste ja hört, de e ju då man behöver den bäst
Citera
2007-04-26, 13:24
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Vet ej men jag tror att det finns en anledning till att 700 trafikskolor lär ut friläge. Min teori är att om den blir påkör fram/bakifrån så skadar man inte växellådan, om det är därför vet jag inte.

Det låter väldigt onödigt enligt mig. Trafikskolor lär ut mycket bra, men även en hel del som inte är praktiskt. Om alla körde precis som trafikskolorna lär ut skulle inte trafiken flyta speciellt bra. Blanda dock inte ihop detta med att köra snabbt eller dumdristiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in