2007-10-20, 23:37
Medlem
tjaboooos avatar
Jojo skillnad finns de men har man exempelvis en 740, datsun, saab 900, nissan, toyota eller annan "standardbil" så märker man ingensomhelst skillnad på biltema-olja och dyr olja, speciellt inte om man tittar på hur dom flesta kör sina bilar.
Är först när man talar trimmade motorer och sportbilar typ porsche m5 och dylikt som de är vettigt att köpa en dyrare olja men då är också motorn specifierad för det.

Grundoljan skiljer sej inte nämnvärt mellan billig och dyr utan är dm tillsatser som finns i oljan men efter vad jag läst börjar dom ta slut runt ~700-800mil.
En nackdel med dyr olja är att en del överskattar oljans förmåga att smörja och skjuter på oljebyten.
Citera
2007-10-21, 04:48
Medlem
Lite oroliga frågor:
Hur mycket pallar en bil (i det här fallet en Golf V 1.6) när det gäller bus och lek, var ikväll ute och sladdade runt lite på en grusplan och körde över ett mindre "hopp" (egentligen ett grovt fartgupp vid ett vägarbete).

Inbildar mig nu att bilen går skumt typ kränger på ett helt annat sätt i svängar m.m.

Tycker en bil borde klara det här utan problem, någon som kan bekräfta det?
Citera
2007-11-21, 16:25
Medlem
Sälklubbarns avatar
29. Hur fort får följande fordon köra på motorvägen?
(a) Bil med husvagn.
(b) Bil med släp.
(c) Buss.
(d) Långtradare.
Citera
2007-11-21, 16:26
Medlem
Sälklubbarns avatar
30. Sliter man på motorn eller växellådan om man startar på tvåans växel (med extra mycket gas)?
Citera
2007-11-21, 16:29
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
29. Hur fort får följande fordon köra på motorvägen?
(a) Bil med husvagn.
(b) Bil med släp.
(c) Buss.
(d) Långtradare.

a. 80
b. 80
c. 90
d. 80

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2368/88020_hastighetstabla_utg_8_.pdf
Citera
2007-11-21, 16:48
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
30. Sliter man på motorn eller växellådan om man startar på tvåans växel (med extra mycket gas)?
Nej, men på kopplingen.

/T
Citera
2007-11-22, 14:53
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
a. 80
b. 80
c. 90
d. 80

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2368/88020_hastighetstabla_utg_8_.pdf
Tackar!

Hur fort kör fordonen då?
(a) Bil med husvagn: 90
(b) Bil med släp: 80
(c) Buss: 100
(d) Långtradare: 100
Släpvagnar brukar vara det långsammaste på motorvägen tycker jag. Men buss och långtradare ligger väl oftast i 100.

Förresten, om det står 100 på en klisterlapp bakpå en långtradare/lastbil, betyder det att det är vad nån (vem?) rekommenderar som högsta hastighet för långtradaren?
Citera
2007-11-22, 14:56
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nej, men på kopplingen.

/T
Aha! Då ska jag sluta med det. Inte för att jag gör det så ofta...

31. Är det nån skillnad för motorn att köra i 3000 varv på tvåans växel och 3000 varv på femmans växel? Jag tycker det borde vara detsamma, d. v. s. att motorn inte vet vad som händer i växellådan, men det kanske finns nån annan liten grej som är annorlunda?
Citera
2007-11-22, 15:15
Medlem
tjaboooos avatar
Krävs mer kraft för att dra bilen på femman jämnfört med 3:an men en modern bil klarar de utan större problem under normala omständigheter.
Citera
2007-11-22, 15:19
Medlem
Spectacolors avatar
Citat:
Tackar!

Hur fort kör fordonen då?
(a) Bil med husvagn: 90
(b) Bil med släp: 80
(c) Buss: 100
(d) Långtradare: 100
Släpvagnar brukar vara det långsammaste på motorvägen tycker jag. Men buss och långtradare ligger väl oftast i 100.

Förresten, om det står 100 på en klisterlapp bakpå en långtradare/lastbil, betyder det att det är vad nån (vem?) rekommenderar som högsta hastighet för långtradaren?

En tung lastbil får endast köra 80 (90 på motorväg/motortrafikled). Den får aldrig köra 100 och de flesta svenska lastbilar är spärrade på 85-90.

Vet inte vad det är för klistermärke du pratar om?
Citera
2007-11-22, 15:23
Medlem
Spectacolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitr2ox
Lite oroliga frågor:
Hur mycket pallar en bil (i det här fallet en Golf V 1.6) när det gäller bus och lek, var ikväll ute och sladdade runt lite på en grusplan och körde över ett mindre "hopp" (egentligen ett grovt fartgupp vid ett vägarbete).

Inbildar mig nu att bilen går skumt typ kränger på ett helt annat sätt i svängar m.m.

Tycker en bil borde klara det här utan problem, någon som kan bekräfta det?

Hjulinställningen kan vara rätt skör om du slår i på fel sätt. Dvs att hjuen är snea på fel sätt. Men borde kunna klara sig rätt bra faktiskt. Du kan ju köra ett tag och sen kolla slitaget på däcken
Citera
2007-11-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
och han är en norrlänning (som drar sig för att ljuga) men jag vet fortfarande inte hur stor sanningshalt det låg i det hela.

Och vad är det med att han var norrlänning då? Ljuger vi ofta / mycket eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in