2007-10-16, 09:43
Medlem
soundsofsciences avatar
ifall jag var du skulle jag kolla upp om det blir bättre om du höjer bufferhastigheten i cubase.. om du har latency inställningarna för lågt satta så hinner inte dator med att processa filerna innan de spelas upp..

åååååhh vad det är skönt å ha en MAC PRO med logic 8... jag slipper sånt..
Citera
2007-10-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsofscience
ifall jag var du skulle jag kolla upp om det blir bättre om du höjer bufferhastigheten i cubase.. om du har latency inställningarna för lågt satta så hinner inte dator med att processa filerna innan de spelas upp..

åååååhh vad det är skönt å ha en MAC PRO med logic 8... jag slipper sånt..

Hur ändrar man latency-inställningarna?
Citera
2007-10-25, 12:36
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von skithål
Jag håller på med en låt i cubase och har väl nästan 10 audio stereo spår klara. Då har skiten börjat hacka och haka sig! Vad är det för fel? Är det att låten börjar bli stor och att jag har för lite minne i burken? Eller är det nått annat fel? Och hur tar man bort Ljudspår som är raderade?.. För dom försvinner väl inte ifrån datorn bara för att man trycker på ljudspåret med suddet i cubase?
Din CPU är inte tillräckligt snabb, eller så har du väldigt optimistiska inställningar på ljudkortet. Gå in i Device Setup och kolla under VST Audiobay och ASIO-inställningar för kortet. Ställ upp buffer size och liknande.
Citera
2008-07-11, 23:22
Medlem
djues avatar
Cubase inställning HJÄLP! (Folk som är bra på cubase)

Jag vet inte om det är en inställning eller om hela cubase är konstigt.

Hur som helst så tror jag att jag kom åt någon hotkey. När jag skulle köra ctrl + a så slant jag. spelade in och då märkte jag det konstiga

När man spelar in så klipper cubase automatiskt (efter man har recordat klart) och lämnar efter sig vad man skulle kunna kalla "Spök track" alltså det syns i fältet men man kan inte klicka på det eller något annat. ungefär som när program hänger sig och man öppnar ett annat så e bilden av det förra programet kvar..

http://img229.imageshack.us/my.php?image=namnlskq9.png
Citera
2008-07-11, 23:31
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djue
Du var mig en rolig typ...

Mm, han har spridit "glädje" på andra ställen på flashback också.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig

EDIT: eller, du kan ju prova att trycka på knappar nära A och se om någon av de löser problemet.
Citera
2008-07-11, 23:37
Medlem
djues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

EDIT: eller, du kan ju prova att trycka på knappar nära A och se om någon av de löser problemet.

har redan testat det =/
Citera
2008-07-12, 12:01
Medlem
TB-303s avatar
Vet inte, men kolla vad de olika "hot keys" gör, t.ex allt med ctrl.
Citera
2009-04-18, 17:05
Medlem
Behöver hjälp att Mixa rap i Cubase!! m.m.!!

Har spelat in min rap (vocals) i cubase sx3 på ett beat nu.
Skulle behöva lite tips på hur ni brukar mixa eran Rap i Cubase.
Finner rösten det svåraste att mixa då den blir så låg å tam.
Har lite olika frågor:

1. Hur mixar ni eran Rap i Cubase? Hur ser eran "chain" ut och vilka pluggar använder ni av?
Hur ser era kompressor settings vanligtvis ut för Rap?
Länka gärna till någon ni spelat in om ni kommer med tipps!
2. Hur får jag fram mina VST pluggar som VST? Just nu i effekt listan får jag bara fram DirectX pluggar!
3.Inspelningstips när ni lägger era Hooks/Verser/Refränger ,
förberedelse innan osv. Kör ni med en kompressor i kanalen innan ni spelar in t.ex? v
4.Kör ni endast 1 mono spår med rösten eller dubblar ni Tracket??

ust nu kör jag med Waves C1 o Waves Q10 och det blir inte speciellt bra.
Skulle va tacksam som f*n om någon tog sig tid att svara på dessa frågor.
Mvh!!
Citera
2009-04-18, 18:23
Medlem
Tre är svarets avatar
Jag kan berätta lite smått om hur jag gör från början när jag ska spela in en rapsong

Efter beatet är inne i Cubase brukar jag testa rappa på ett spår med ungefär den röstnivå som jag kommer att lägga versen med.

Därefter mixar jag spåret direkt genom att först höja upp ljudet och kompressa det lite. Det funkar galant för mig med bara "Dynamics > Compressor" och höja lite där. Pillar främst bara på två saker. Makeup-gain och den andra grejen som kontrollerar den övre ljudlinjen (orkar inte kolla vad det heter för tillfället, så lat är jag)
Därefter fixar jag EQ. Ifall jag har ett ganska soft beat och inte något med hög volym och höga basar så stoppar jag högsta EQ på typ 1,8 till höger, nästhögsta: ca 2 till vänster, nästlägsta: ca 2 till vänster. Den riktiga basen behöver jag inte pilla på så mycket, om nu inte versen låter basig. Men EQ leker du ju dig fram med själv!

Ifall beatet är ganska långsamt så lägger jag på lite "Double-Delay" på procentsatsen 1-4. Ju bättre det passar ju mer brassar du på!

Därefter kopierar jag bara dessa settings och tar på nästa spår eller bara kopierar hela tracket. Jag brukar ha två spår för rappen som jag switchar mellan då jag spelar in (om du nu inte tänker kicka hela versen in one-take). Men jag dubblerar alltså inte raptracksen för att öka ljudet och dynamiken.

När jag spelar in refränger och bryggor så brukar jag ha två (eller fler) olika spår som jag panar åt olika håll för att få en surroundkänsla. Jag sänker ner de olika spåren lite så det inte blir världens maxade surround.

Det är iaf vad jag kunde tipsa om

http://www.speedyshare.com/973458655.html Där är det jag spelat in för någon vecka sedan!

Hoppas jag hjälpte dig lite iaf!
Citera
2009-04-18, 19:30
Medlem
Tack för svar. Snappade upp några saker jag har användning av. Tyckte låten lät bra.
Citera
2009-05-13, 04:11
Medlem
Rickaards avatar
samma

....problem för mig
Citera
2009-05-13, 18:33
Medlem
Har ni gått in i devices-menyn och sen device setup, för att välja rätt ljudkort och drivrutin? Om inte, gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in