Jag kan berätta lite smått om hur jag gör från början när jag ska spela in en rapsong
Efter beatet är inne i Cubase brukar jag testa rappa på ett spår med ungefär den röstnivå som jag kommer att lägga versen med.
Därefter mixar jag spåret direkt genom att först höja upp ljudet och kompressa det lite. Det funkar galant för mig med bara "Dynamics > Compressor" och höja lite där. Pillar främst bara på två saker. Makeup-gain och den andra grejen som kontrollerar den övre ljudlinjen (orkar inte kolla vad det heter för tillfället, så lat är jag)

Därefter fixar jag EQ. Ifall jag har ett ganska soft beat och inte något med hög volym och höga basar så stoppar jag högsta EQ på typ 1,8 till höger, nästhögsta: ca 2 till vänster, nästlägsta: ca 2 till vänster. Den riktiga basen behöver jag inte pilla på så mycket, om nu inte versen låter basig. Men EQ leker du ju dig fram med själv!
Ifall beatet är ganska långsamt så lägger jag på lite "Double-Delay" på procentsatsen 1-4. Ju bättre det passar ju mer brassar du på!
Därefter kopierar jag bara dessa settings och tar på nästa spår eller bara kopierar hela tracket. Jag brukar ha två spår för rappen som jag switchar mellan då jag spelar in (om du nu inte tänker kicka hela versen in one-take). Men jag dubblerar alltså inte raptracksen för att öka ljudet och dynamiken.
När jag spelar in refränger och bryggor så brukar jag ha två (eller fler) olika spår som jag panar åt olika håll för att få en surroundkänsla. Jag sänker ner de olika spåren lite så det inte blir världens maxade surround.
Det är iaf vad jag kunde tipsa om
http://www.speedyshare.com/973458655.html Där är det jag spelat in för någon vecka sedan!
Hoppas jag hjälpte dig lite iaf!