2007-04-23, 17:29
Medlem
Jag tänkte jag skulle testa att göra lite internt demomaterial med en Cubase SX3 jag ...hmm...kommit över. Crack asså...

Jag funderar på det här med VST-instrument och behöver lite tips. Grundförutsättningarna är inte så lysande, jag har ett skitljudkort men det låter i alla fall. Jag har ett skapligt midi-piano, anslagskänsligt, full klaviatur m.m. så det går att använda som "interface". Jag är i grund och botten basist, kan spela gitarr och klaviatur men inte bra, dock så det duger att visa andra musiker vad jag vill åstadkomma.

Nåja, jag satte mig och lattjade runt lite med Cubase, och tankade ner några VST:er. Trummor, slagverk och bas var inga större problem att fixa till, piano gick hyfsat, men gitarr?? Jag äger ingen gitarr för tillfället, så jag tänkte att
man kunde tanka ner nån VST-plugg med gitarrljud. Behöver "alla" typer av gitarr, från distade metall-mattor till akustiskt plink, typ. Går det att få till en hyfsat realistisk gitarr utan att använda en riktig? Från keyboard alltså? Det är ett lurigt instrument, för det har mycket slagverkskaraktär. Långa distade ackord låter skapligt, men att försöka fejka en skrotig rytmgitarr eller annat, det är skitsvårt. Någon som lyckats?
Det behöver inte vara tiptop, det är som sagt interna demo.
Jag sög hem en VST-plugg som kallades "Pling", den suger. Demo
n på "Slayer2" låter kanon, men den kostar en slant.

Tips mottages tacksamt.
Citera
2007-04-23, 17:40
Medlem
puckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Jag tänkte jag skulle testa att göra lite internt demomaterial med en Cubase SX3 jag ...hmm...kommit över. Crack asså...

Jag funderar på det här med VST-instrument och behöver lite tips. Grundförutsättningarna är inte så lysande, jag har ett skitljudkort men det låter i alla fall. Jag har ett skapligt midi-piano, anslagskänsligt, full klaviatur m.m. så det går att använda som "interface". Jag är i grund och botten basist, kan spela gitarr och klaviatur men inte bra, dock så det duger att visa andra musiker vad jag vill åstadkomma.

Nåja, jag satte mig och lattjade runt lite med Cubase, och tankade ner några VST:er. Trummor, slagverk och bas var inga större problem att fixa till, piano gick hyfsat, men gitarr?? Jag äger ingen gitarr för tillfället, så jag tänkte att
man kunde tanka ner nån VST-plugg med gitarrljud. Behöver "alla" typer av gitarr, från distade metall-mattor till akustiskt plink, typ. Går det att få till en hyfsat realistisk gitarr utan att använda en riktig? Från keyboard alltså? Det är ett lurigt instrument, för det har mycket slagverkskaraktär. Långa distade ackord låter skapligt, men att försöka fejka en skrotig rytmgitarr eller annat, det är skitsvårt. Någon som lyckats?
Det behöver inte vara tiptop, det är som sagt interna demo.
Jag sög hem en VST-plugg som kallades "Pling", den suger. Demo
n på "Slayer2" låter kanon, men den kostar en slant.

Tips mottages tacksamt.

Du får nog satsa på samplebaserade vsti's då.
Gå in på http://www.kvraudio.com/ och luska lite,
brukar gå hitta det mesta i vst-väg där.
Citera
2007-04-23, 20:46
Medlem
erik_ande_85s avatar
steinberg har ju släppt en som heter virtual guitarist, inte så asbra kanske, men lär duga till interna demos.

jag har använt den några gånger, men lägger den gärna ganska långt bak i mixen där man inte hör så stor skillnad på riktig och midi.

går nog att få tag på på samma ställe där du fick cubase.
Citera
2007-04-23, 21:54
Medlem
HATs avatar
För akustisk gitarr så låter MusicLabs RealGuitar 2 förvånande bra för en gitarr-VSTi.

Jag skulle också vilja påstå att Slayer 2 inte låter så där jättebra, men om du tycker att den gör det så kommer du knappast bli besviken på RealGuitar.
Citera
2007-04-25, 17:05
Medlem
Man får tacka för tipsen. Real Guitar 2 får nog bli det jag testar.
Jag kör bara låtarna för bandet, så kör vi med riktiga instrument i alla fall sen.
Citera
2007-08-17, 22:18
Medlem
BraeKs avatar
Cubase SX3 ljud i micken men ingen signal i cubase?

Jag har ett PreSonus Inspire 1394 och jag har en
AKG Perception 100 Kondensator Mick.
Jag hör när jag pratar i micken men jag får ingen signal i cubase sx3.

Hjälp!!!
Citera
2007-08-19, 13:06
Medlem
Alfons Åbergs avatar
Kan vara så att du måste välja rätt ljudkort. Hade också de där problemet tidigare, men kommer dock inte ihåg hur jag fixade det.
Citera
2007-10-13, 15:18
Medlem
von skithåls avatar
Cubase hackar!

Jag håller på med en låt i cubase och har väl nästan 10 audio stereo spår klara. Då har skiten börjat hacka och haka sig! Vad är det för fel? Är det att låten börjar bli stor och att jag har för lite minne i burken? Eller är det nått annat fel? Och hur tar man bort Ljudspår som är raderade?.. För dom försvinner väl inte ifrån datorn bara för att man trycker på ljudspåret med suddet i cubase?
Citera
2007-10-13, 21:22
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von skithål
Jag håller på med en låt i cubase och har väl nästan 10 audio stereo spår klara. Då har skiten börjat hacka och haka sig! Vad är det för fel? Är det att låten börjar bli stor och att jag har för lite minne i burken? Eller är det nått annat fel? Och hur tar man bort Ljudspår som är raderade?.. För dom försvinner väl inte ifrån datorn bara för att man trycker på ljudspåret med suddet i cubase?
Vad står din CPU-mätare på? Du kan se den genom att trycka på F12. Jag skulle rekommendera minst 2 Gb RAM.

Med ljudspår menar du dina inspelade wav-filer? Du kan få upp dom genom att kolla din "pool". Där ser du vilka du har och kan deleta dom där. Jag tror det finns en funktion som automatiskt tar bort oanvända filer också. Alternativet är att ta bort dom manuellt i mappen.
Citera
2007-10-13, 22:16
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Vad står din CPU-mätare på? Du kan se den genom att trycka på F12. Jag skulle rekommendera minst 2 Gb RAM.

Med ljudspår menar du dina inspelade wav-filer? Du kan få upp dom genom att kolla din "pool". Där ser du vilka du har och kan deleta dom där. Jag tror det finns en funktion som automatiskt tar bort oanvända filer också. Alternativet är att ta bort dom manuellt i mappen.
Det är ju inte direkt så att mätaren står på 100. 2Gb ganska mycket för ram?
Citera
2007-10-15, 19:02
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von skithål
Det är ju inte direkt så att mätaren står på 100. 2Gb ganska mycket för ram?
Kan inte riktigt svara på varför det hackar, tyvärr. Vad det gäller RAM skulle jag faktiskt rekommendera 2 Gb för en "musikdator". I större projekt och du kanske använder lite VSTi kan det hjälpa.

Här står lite från Steinberg själva: http://www.steinberg.net/547+M52087573ab0.html
Citera
2007-10-16, 02:59
Medlem
Utan att ha några konkreta belägg misstänker jag att ditt problem är orsakat av brist på CPU-kraft snarare än för lite minne. Det finns många pluggar som drar en jäkla massa processorkraft. Använder du många mjukvarueffekter i ditt projekt?

Du kan även testa med att förlänga latencyn en smula och se om det löser ditt problem för stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in