2009-05-22, 09:54
Medlem
Cubase Studio 4 bättre än Cubase SX3?

Hej, är det någon som skulle kunna förklara om Cubase Studio 4 är bättre än Cubas SX3?
Studio 4 är ju nyare, men å andra sidan så är SX3 fullversionen av Cubase och inte en "nedbantad" version som Studio 4:an...
Vilken bör man välja?
Citera
2009-05-22, 10:12
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaexelverkan
Hej, är det någon som skulle kunna förklara om Cubase Studio 4 är bättre än Cubas SX3?
Studio 4 är ju nyare, men å andra sidan så är SX3 fullversionen av Cubase och inte en "nedbantad" version som Studio 4:an...
Vilken bör man välja?
Studio 4 är framförallt mer användarvänlig än SX3. Dessutom är den väl mer kompatibel med tilläggspaket osv.
Citera
2009-05-22, 11:53
Medlem
Bartman777s avatar
vad är det för tilläggspaket man kan använda i studio 4, som man inte kan använda i SX3?

jag använder nämligen SX3 och tycker det funkar super, men man tänkte ju som sagt att studio 4 är nyare, så kanske nått man skulle satsa på?
fast jag saknar inget i SX3 dock, så jag vet inte... fler för- och nackdelar vore fint
Citera
2009-07-12, 15:07
Medlem
Slynglings avatar
jag har precis kommit över ett ex av cubase s 4.. jag kör med sx3 nu och hade tänkt byta..
går det att fortsätta jobba med projekt man börjat på i sx3, i CS4???
Citera
2009-07-12, 21:29
Medlem
Den stora skillnaden är väl att 4:an har stöd för VST3 standarden. Utöver det och ett annorlunda utseende tror jag inte man märker så stor skillnad. Cubase är bakåtkompatibelt vilket innebär att du kan öppna ett SX3 projekt i 4:an.
Citera
2009-07-12, 22:10
Medlem
Hade du tänkt köra piratversion (vilket är ganska troligt) så behåll SX3 och skit i 4:an.
Citera
2009-10-12, 18:38
Medlem
Gridiots avatar
Hej, jag lånar denna tråd för att ställa en egen fråga.

Hur ändrar man inspelningsinställningarna i cubase? jag skulle vilja öka hur många khz man recordar med, står på fjuttiga 44.1 khz men jag kan inte hitta någon panel för detta.
Citera
2009-10-12, 19:18
Medlem
snattacks avatar
Du har antagligen råkat slå på att den skall spara "tagningar". Dessa finns längst ner till vänster på Transporten (Record Settings eller nått).
Citera
2009-10-12, 19:18
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Hej, jag lånar denna tråd för att ställa en egen fråga.

Hur ändrar man inspelningsinställningarna i cubase? jag skulle vilja öka hur många khz man recordar med, står på fjuttiga 44.1 khz men jag kan inte hitta någon panel för detta.

Edit -> Project Settings
Citera
2009-10-12, 21:01
Medlem
Gridiots avatar
Tack det funkade.Men nu kommer jag med ännu en nybörjarfråga.

Det är så att när jag spelar in i en stereo kanal så blir det bara ljud på vänster "sida". Det är inte mina lurar det är fel på och det funkar att spela in stereo med andra program. Man kan även se att det bara spelas in ljud på den övre av de två linjer som representerar ljudvågorna. Jag antar att det är någon setting som är fel.

det är cubase sx3 som jag använder.
Citera
2009-10-12, 22:56
Medlem
Citat:

Det är så att när jag spelar in i en stereo kanal så blir det bara ljud på vänster "sida". Det är inte mina lurar det är fel på och det funkar att spela in stereo med andra program. Man kan även se att det bara spelas in ljud på den övre av de två linjer som representerar ljudvågorna. Jag antar att det är någon setting som är fel.

Du har förmodligen mappat dina ingångar fel. Detta fixar du under Devices -> VST Connections.
Citera
2010-03-22, 23:12
Medlem
Citat:

vad är de du spelar in i stereo?
du får ju mycke fetare ljud om du t.ex kör gitarren på en mono kanal å sen spelar in samma komp igen å sen panorerar dom två spåren till höger å en till vänster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in