2007-04-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Fun Light innehåller väl aspartam? Det kan vara direkt farligt för vissa personer, enligt min gamla Kemi B-bok.

Sant, dessa personer som inte kan metabolisera fenylalanin vet dock om det eftersom det påverkar dem rätt mycket i deras vardag, om inte så skulle de nog inte klarat sig genom barndomen. Dessutom är det vad jag vet bara runt 200 upptäckta fall i sverige sedan 80-talet.

Tillstådet kallas: fenylketonuri.

Hur som helst. Ja det kan vara vad som helst, kanske så mycket koncenterad saft gjorde att du mådde riktigt illa och kanske var det något annat. Tveksam att det var någon större fara, just att det var Fun Light behöver ju faktiskt inte ha med det att göra.
Citera
2007-04-24, 10:37
Medlem
aeons avatar
Jag skrev det omvänt, naturligtvis spädde jag det 1+9, dvs 1 del Ful Light och 9 delar vatten. Jag är inte helt bakom flötet
Citera
2007-04-24, 14:56
Medlem
Coolcittes avatar
Fun Light har svarat! Låg ett nytt mail i inboxen idag:

Tack för att du hörde av dig angående ditt e-mail om FUN Light Crystal.

Vi har en omfattande och noggrann kvalitetskontroll. Ingen vara får lämna
vår fabrik utan att vara bakteriologiskt och organoleptiskt godkänd.

Om du meddelar vilken bäst före datum som står på flaskan kommer vår
kvalitetstekniker
på fabriken där vi producerar FUN Light att undersöka våra journaler och
referensprover
från samma tillverkningstillfälle.

När vår utredning är avslutad kommer jag att ta kontakt med dig igen.

/ Jag kollad bäst-före datumet och det går ut femtonde augusti detta året. Så för gammal var inte "saften".
Citera
2007-04-24, 15:08
Medlem
Superbowls avatar
jag har druckit FUN Light Crystal nu i några veckor utan några som helst Problem.

det är hur gött som helst. bra alternativ till Saft.
Citera
2007-04-24, 15:45
Medlem
Ända sen jag fick reda på att Fun Light innehåller asparatam så håller jag mig borta från det och tänker fortsätta med det, det är ju inte särskilt gott ändå och sen finns det ju bättre alternativ också som tur är.
Citera
2007-04-24, 16:15
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Det är väl du som låter rätt puckad. Ska man kunna bli sjuk av Fun light, för att man tar några droppar för mycket. Idag provade jag skiten igen för att se om det fick samma effekt. Tog pyttelite, bara några droppar i vattnet. Blev jag sjuk? Svar:Ja. Precis samma symptom som vanligt. Så nu hoppas jag att dumarslerna på Fun light kan ta och svara på mitt mail.
Han kanske inte tål sötningsmedlet för det första din idiot. För det andra spelar det ingen roll hur mycket extra du tar i för om man inte följer instruktionerna är man helt jävla dum i huvudet.

Tips är väl att testa andra drycker med samma sötningsmedel och se hur du reagerar. Köp en till flaska och jämför om du mår dåligt av den.
Ah rättade spädde inte 9:1 så jävla korkad var han kanske inte
Citera
2007-04-24, 16:35
Medlem
Ajjes avatar
Fan vad skumt!

Exakt samma sak hände mig för ett par år sedan, fast då med en saft med en papegoja på och cola smak.

Kunde fan inte stå, var yr i flera timmar och hade ont i skallen.

Kanske det berodde på att man pressade sig fysiskt på nåt sätt för detta hände mig under en fotbollsträning.
Citera
2007-04-24, 20:34
Medlem
HerrSeriöss avatar
Drick aldrig light-drycker.
Citera
2007-04-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSeriös
Drick aldrig light-drycker.

Klart man kan. Problemet i detta fallet kan ju dock vara dålig omgång, överkänslighet mot något i det eller det klassiska astrologi-tänket som folk går igång på när det gäller light-produkter. "Eftersom jag blev sjuk så beror det på att aspartam är giftigt eller att Jupiter står framför neptunus."
Citera
2007-04-24, 22:36
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Han kanske inte tål sötningsmedlet för det första din idiot. För det andra spelar det ingen roll hur mycket extra du tar i för om man inte följer instruktionerna är man helt jävla dum i huvudet.

Tips är väl att testa andra drycker med samma sötningsmedel och se hur du reagerar. Köp en till flaska och jämför om du mår dåligt av den.
Ah rättade spädde inte 9:1 så jävla korkad var han kanske inte

För det första var det jag och ingen annan som startade tråden, och jag tål ju allt annat med sötningsmedel, och isåfall använder ju Fun light något väldigt exceptionellt sötningsmedel som ingen annan känner till.
För det andra så var det inte jag som skrev fel på att ha tagit 9:1 istället för 1:9 men det rättade den personen senare. Eftersom jag provade nästa dag med extremt lite Fun light och ändå blev dålig så kan du ju sluta klaga på att jag inte följer instruktionerna. Provade även idag, med precis rätt mängd. Samma sak hände. Du tillför ju inte något i tråden, så vad fan gör du här?
Citera
2007-04-24, 23:03
Medlem
cosmic_dancers avatar
du får meddela oss hur det utvecklar sig med fun light. Det låter ju onekligen som om de håller i något jox som du är känslig mot. Sötningmedel kan man väl utesluta då du nämner att du dricker cola light.

Jag provade ett litet glas crystal hos syrran och tyckte det smakde skumt, men det var kanske själva smaken. Får köpa mig en flaska och prova mer noggrant.
Citera
2007-04-25, 00:11
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Fun Light innehåller väl aspartam? Det kan vara direkt farligt för vissa personer, enligt min gamla Kemi B-bok.
Fun Light Crystal innehåller inget Aspartam alls.
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
cola light innehåller numer sukralos istället för aspartam.
Även Fun Light Crystal innehåller sukralos som sötningsmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Jag blev inte sjuk av den innan dom ersatte till sukralos. Så det är Fun light som häller nåt i sin bonkerdricka
Kanske är du allergisk mot något smakämne. Det är oftast bara enkla estrar, men ändå... Annars har Fun Light Crystal tämligen få ingredienser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in