2007-04-25, 00:15
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
För det första var det jag och ingen annan som startade tråden, och jag tål ju allt annat med sötningsmedel, och isåfall använder ju Fun light något väldigt exceptionellt sötningsmedel som ingen annan känner till.
För det andra så var det inte jag som skrev fel på att ha tagit 9:1 istället för 1:9 men det rättade den personen senare. Eftersom jag provade nästa dag med extremt lite Fun light och ändå blev dålig så kan du ju sluta klaga på att jag inte följer instruktionerna. Provade även idag, med precis rätt mängd. Samma sak hände. Du tillför ju inte något i tråden, så vad fan gör du här?

Du borde hänvisa dem till den här tråden. Intressant att det är fler som upplever uttorkning och berusningssymtom (under ansträngning) vid drickande av sockerfri saft. För mig var det inget "astrologiskt" då jag under tidigare nämnda lopp grabbade en mugg saft (efter ungefär 15 kilometers löpning i stark sommarvärme), i tron att det var sportdryck, vid en vätskekontroll och gick därefter i däck ett par minuter senare, tyckte det smakade märkligt men fick först efteråt bekräftat att det var något sockerfritt jag hällt i mig.
Citera
2007-04-25, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Du borde hänvisa dem till den här tråden. Intressant att det är fler som upplever uttorkning och berusningssymtom (under ansträngning) vid drickande av sockerfri saft. För mig var det inget "astrologiskt" då jag under tidigare nämnda lopp grabbade en mugg saft (efter ungefär 15 kilometers löpning i stark sommarvärme), i tron att det var sportdryck, vid en vätskekontroll och gick därefter i däck ett par minuter senare, tyckte det smakade märkligt men fick först efteråt bekräftat att det var något sockerfritt jag hällt i mig.

Ja jävlar, du däckade efter 15 kilometers löpning i stark värme. Det måste vara den enda muggen saft som innehåller ämnen som är så rigoröst testade att det är sjukt och har funnits på marknaden i årtal.
Citera
2007-04-25, 01:09
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Ja jävlar, du däckade efter 15 kilometers löpning i stark värme. Det måste vara den enda muggen saft som innehåller ämnen som är så rigoröst testade att det är sjukt och har funnits på marknaden i årtal.

15 k är bara ett träningspass för mig och detta har varken hänt förr eller senare, drickan var helt klart orsaken.

Tjänar du pengar på sockerfria produkter?
Citera
2007-04-25, 09:04
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:

Haha kan inte låta bli att undra vad det är för päron som står och sträcker ut sockerfri syntetdricka under ett löp lopp =) *asgarvar*
Citera
2007-04-25, 09:55
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Haha kan inte låta bli att undra vad det är för päron som står och sträcker ut sockerfri syntetdricka under ett löp lopp =) *asgarvar*

Jo, resonemanget går väl i stil med löpare=hälsofreaks, dietgrejer=hälsofreakkäk Tilläggas att socker är (vad vissa skulle anse en kopiöst) stor del av mitt näringsintag - men till skillnad från dem som skadas av sådant så förbränner jag det i mitt vardagsliv.
Citera
2007-04-25, 18:20
Medlem
Citat:
15 k är bara ett träningspass för mig och detta har varken hänt förr eller senare, drickan var helt klart orsaken.

Tjänar du pengar på sockerfria produkter?

Nej, däremot så gillar jag logik och vetenskap. I detta fallet så finns det mycket myter om sötningsmedel (som är väldigt olika) och de detta leder ofta till att folk drar felaktiga slutsatser. Det är inte omöjligt att det enbart var drickan som orsakade att du inte klarade det, det kan varit smakämnen eller till och med en överreaktion på den lilla mängd sötningsmedel som du fick i dig.

Men som en liten anekdot så kan jag berätta att en gång när jag drack ett glas minimjölk (ny mjölk, inte gammal och smakade fint) så 30 sekunder senare så sprang jag i panik och spydde. Jag är säkert inte ensam i Sverige om att råkat ut för detta. Men kan man dra en faktiskt slutsats av detta, är mjölk farligt?

Jag skulle väl säga, förmodligen inte. Rent generellt så är minimjölk en väldigt testad produkt och väldigt använd i Sverige. Om nu det skulle ligga något i det så skulle det märkas i studier och bland klagomål. Så jag drog slutsatsen att antingen så var det något lustigt med just det paketet eller så reagerade min kropp på något annat jag inte vet.

Varför kan inte folk göra samma sak med light-produkter. Mår man illa så testar man igen under andra tillfällen. Man testar andra produkter men med samma sötningsmedel. Man säger inte, asså en gång spydde jag för att värsta dödssaker de lägger i.
Citera
2007-04-25, 19:12
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Innehåll: vatten, surhetsreglerande medel (E330), naturlig fruktarom, konserveringsmedel (E202), sötningsmedel (sukralos och acesulfam K)
(Naturlig fruktarom skulle jag gärna vilja veta vad det är)

Varför vill någon alls stoppa i sig skiten? Är bara kemisk skit utblandat i vatten, drick en loka/ramlösa istället så får ni lite nyttiga salter i er istället + att ni slipper alla vidriga sötningsmedel.
Eller ännu bättre, drick hemgjord riktig saft med socker istället och ta trappen istället för hissen upp till lägenheten + att man får i sig massa trevliga extra vitaminer och kalcium mm.
Citat:
Mår man illa så testar man igen under andra tillfällen.
Han testade igen 2 dagar senare med exakt samma resultat. Samt flera andra som upplevt liknande obehag.
Citera
2007-04-25, 19:24
Medlem
Citat:
Innehåll: vatten, surhetsreglerande medel (E330), naturlig fruktarom, konserveringsmedel (E202), sötningsmedel (sukralos och acesulfam K)
(Naturlig fruktarom skulle jag gärna vilja veta vad det är)

Varför vill någon alls stoppa i sig skiten? Är bara kemisk skit utblandat i vatten, drick en loka/ramlösa istället så får ni lite nyttiga salter i er istället + att ni slipper alla vidriga sötningsmedel.
Eller ännu bättre, drick hemgjord riktig saft med socker istället och ta trappen istället för hissen upp till lägenheten + att man får i sig massa trevliga extra vitaminer och kalcium mm.

Han testade igen 2 dagar senare med exakt samma resultat. Samt flera andra som upplevt liknande obehag.

Mysticism.

Varför i skulle t.ex. en Loka vara bättre? Vilka salter innehåller den, varför är de nyttiga och hur stort behov har du av det? Du har garanterat inte en aning om detta. Hur väger du t.ex. in fruktosets påverkan på blodfetterna när du säger att hemgjord saft är nyttigare? Vad grundar du din fobi av kemiska saker på?

Jag säger inte att det är omöjligt att "kemiska" ämnen har och kommer i framtiden visa sig dåliga för konsumenter, men att applicera någon idiotisk folktro på det hela är ju bara dumt.
Citera
2007-04-25, 19:50
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Helt enkelt ett antagande att det livsvikta sockret som vi inte klarar oss utan är bättre än laboratorieframkallande sötningsmedel som kroppen inte klarar att ta upp. Som dessutom smakar fruktansvärt.
Kroppen behöver salt och mineraler och överkonsumerar man inte salt i annan mat etc så är det ett bra sätt att inta dom på. Vanligt rent vatten är väll möjligen det bästa men kanske inte lika gott.
Citera
2007-04-25, 20:07
Medlem
Citat:
Helt enkelt ett antagande att det livsvikta sockret som vi inte klarar oss utan är bättre än laboratorieframkallande sötningsmedel som kroppen inte klarar att ta upp. Som dessutom smakar fruktansvärt.
Kroppen behöver salt och mineraler och överkonsumerar man inte salt i annan mat etc så är det ett bra sätt att inta dom på. Vanligt rent vatten är väll möjligen det bästa men kanske inte lika gott.

Raffinerat socker är knappast livsviktigt. Att glukos kallas blodsocker gör att det blir en del missuppfattningar, det är inte samma sak som vanligt socker. Så gott som alla kolhydrater bryts ned till glukos. Vanligt socker består av 50/50 fruktos och glukos. Sedan inte ens kolhydrater är ju livsviktiga, protein och fett är det. Men inte kolhydrat.

Vad menar du med kroppen inte klarar ta upp? Vissa sötningsmedel bryts ned (aspartam) medan sukralos går igenom i detta fallet, vilket kan ses som en fördel.

Vanligt bordsalt får vi i oss för mycket generellt och brist är ju väldigt sällsynt men förklara gärna vilka mineraler exakt som du får i dig från din Loka som är nyttiga. För du har väl inte svalt någon reklam rakt av?

Men vem som helst får äta vad de vill, men bara ni inte anser att ni baserar era åsikter på objektiva fakta utan inser att det är vad som "känns" rätt är det som gäller för er.
Citera
2007-04-25, 21:34
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Kalium och natrium är fint att få i sig då de båda reglerar vätskebalansen, syreförsörjning, skapande utav protein och omvandladet utav socker till energi.
Kalcium är bra speciellt för oss som inte dricker mjölk eller mejeriprodukter då de annars är bästa sätt att hitta de. Det medverkar till att leda impulser i nervsystemet, reglerar musklernas och därigenom också hjärtats kontraktion och medverkar vid blodkoaguleringen.

Tydligen bryts aspartam ned precis som du säger, hade jag ingen aning om. Förutom några aminosyror så omvandlas det till slut till Formaldehyd i kroppen vilket är allergi och cancer framkallande. Tydligen mycket små mängder dock.

Fun ligt använder inte aspartam dock utan suckralos och acesulfam K varav de senare hittar jag inte mycket info om. Suckralos tillverkas av vanligt socker genom en process som ersätter delar av sockermolekylen med klor.

Där fick man svar på vad "naturliga aromämnen" är åxå, intressant.

Slutsattsen är att det inte är skadligt för oss då antar jag men jag kan verkligen inte förstå varför någon vill dricka det framför ex kranvatten eller i prinsip vad som hellst annat. Det smakar fruktansvärt och man får den där torra läbbiga smaken i hela munnen + ett sug att dricka mer då man bara blir törstigare och törstigare.
Antar mitt igentliga förakt inte ligger på light produkterna utan alla dessa "feta" människor som tror de slipper röra sig bara de dricker light produkter, går på mc donalds svålar i sig 2-3 menyer och dricker light dricka till det (som om det är det igentliga problemet) sen skakar de av sig allt personligt ansvar och pekar på den nya "fettmagenen" de har hittat som helt plötsligt alla har.
Är väll deras liv antar jag men de har alla anhöriga som får dras med skiten när sjukdommarna kommer och de måste ha hjälp till allt, för att inte tala om de som drar ner ungarna i skiten med, 6-9 åringar som inte kan se sina egna fötter för deras päron inte kan bjuda på balanserad kost.

Aah renande känsla att gnälla lite Flame away!
Citera
2007-04-26, 15:28
Medlem
Coolcittes avatar
Fun Light slingrar sig som väntat.... Fick e-mail idag:

Hej igen.
Vi har kontrollerat våra refernsprover och gått igenom våra journaler
på den datum som du lämnat och det finns inga anmärkningar på
produkten. Det är kanske någon arom i denna dryck som du reagerar
med att bli tjock i halsen och inte mådde bra.

Har du frågor angående detta är du välkommen att höra av dig igen.

Jag ska skriva något genomtänkt tillbaka senare, just nu hinner jag inte....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in