2019-01-07, 15:04
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det som framförallt är intressant är möjligheten till t ex alla stora inomhusturnéer som det inte finns någon möjlighet att husera i staden nu, dvs typ arrangemang som lätt skulle dra uppåt 20k... Scandinavium duger inte för dessa, sedan hade det ju även boostat besöksnärings svagare period, vintern. Det är ju även därför Liseberg väljer att bygga ut sin verksamhet. Mindre arrangemang finns det ändå en del alternativ för, typ Frihamnen, Eriksberg, nya mässhallen i Mölndal etc.

Hotellbeläggningen under högsäsongen(sommaren) är nära nog maxad. Den genomsnittliga beläggningen var uppenbarligen 85% i Juli i år, och då får man nog räkna med att det i princip var så gott som fullt under vissa dagar, men det finns ju väldigt många ny hotellrum i pipen, bland annat då Lisebergs.

De största.

RevPAR = Revenue per available room.

Heden borde inte vara helig, men det finns väl idioter för allt, men det är troligt att vi måste vänta ytterliga år innan polletten skall trilla ner och folk börjar inse att man inte kan låta en stad stagnera i sin utveckling. P-huset vid Skeppsbron är byggnadstekniskt mycket mer komplicerat, det handlar ju om att bygga ett p-hus under älven i praktiken, och yup, det är svindyrt.

Precis, nuvarande Scandinavium duger inte för sådana konserter/evenemang. Man kan ju tycka att stadens hockeyarena inte är väsentligt i snacket om fotbollsarenor men här i staden är det sannerligen så att det är otroligt viktigt för en eventuellt kommande fotbollsarena vad som sker med Scandinavium varvid ämnet är viktigt även här.
Det borde exempelvis inte vara omöjligt att ha nån tennisturnering inne i ett Scandinavium (vem har glömt Davis Cup där?) och med mässan intill där mindre turneringsmatcher kan gå.

Jag gillar Heden när det händer grejer där, men senast idag gick jag över denna vindpinade del av staden, det var väl 5 personer som åkte skridskor och i övrigt endast ett blåshål.
Planerna och dess beläggning borde man kunna ersätta på annan plats isf ty beläggningsproblematiken finns ju där.
I takt med att Serneke går in hos oss som sponsor än mer så bör ju alternativa arenor undersökas än mer, men det kommer dröja bra många år innan man får se en ny arena. Har vi en 2030 blir man ju förvånad...
Jo,jag vet om svårigheterna med p-huset vid Stenpiren men sådant måste man ha koll på innan man börjar så man inte hamnar där man hamnat nu...
Citera
2019-01-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Precis, nuvarande Scandinavium duger inte för sådana konserter/evenemang. Man kan ju tycka att stadens hockeyarena inte är väsentligt i snacket om fotbollsarenor men här i staden är det sannerligen så att det är otroligt viktigt för en eventuellt kommande fotbollsarena vad som sker med Scandinavium varvid ämnet är viktigt även här.
Det borde exempelvis inte vara omöjligt att ha nån tennisturnering inne i ett Scandinavium (vem har glömt Davis Cup där?) och med mässan intill där mindre turneringsmatcher kan gå.

Jag gillar Heden när det händer grejer där, men senast idag gick jag över denna vindpinade del av staden, det var väl 5 personer som åkte skridskor och i övrigt endast ett blåshål.
Planerna och dess beläggning borde man kunna ersätta på annan plats isf ty beläggningsproblematiken finns ju där.
I takt med att Serneke går in hos oss som sponsor än mer så bör ju alternativa arenor undersökas än mer, men det kommer dröja bra många år innan man får se en ny arena. Har vi en 2030 blir man ju förvånad...
Jo,jag vet om svårigheterna med p-huset vid Stenpiren men sådant måste man ha koll på innan man börjar så man inte hamnar där man hamnat nu...

Det finns ju inget som hindrar Heden från att vara en viktig allmän plats om man använder ytan mer effektivt, enbart markparkeringen och Hotell Heden beslagtar iaf 4 hektar av stadens mark mitt i staden. Dennis "IQ Fiskmås" Andersson tycker... för att citera pundhuvudet...

"utan om den unika miljö Heden är. Tar man bort den unikheten tar man bort fundamenten till varför Göteborg har världens största ungdomsturnering. Det är inte aktuellt att spela fotboll på bakgården till ett 30 våningar högt höghus."

Att ytorna för fotboll, sport och evenemang utökades med 15% av Hedens totala yta i det inriktningsförslag Stadsbyggnadskontoret presenterade för några år sedan var oväsentligt för honom, eller så är han så pantad så att han inte fattade det.
Citera
2019-01-08, 13:20
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Det finns ju inget som hindrar Heden från att vara en viktig allmän plats om man använder ytan mer effektivt, enbart markparkeringen och Hotell Heden beslagtar iaf 4 hektar av stadens mark mitt i staden. Dennis "IQ Fiskmås" Andersson tycker... för att citera pundhuvudet...

"utan om den unika miljö Heden är. Tar man bort den unikheten tar man bort fundamenten till varför Göteborg har världens största ungdomsturnering. Det är inte aktuellt att spela fotboll på bakgården till ett 30 våningar högt höghus."

Att ytorna för fotboll, sport och evenemang utökades med 15% av Hedens totala yta i det inriktningsförslag Stadsbyggnadskontoret presenterade för några år sedan var oväsentligt för honom, eller så är han så pantad så att han inte fattade det.

Som sagt, jag kan tycka att man kan bygga en arena på Heden där Gothia har sin SKF arena. Så jag ser inte Heden som något heligt. Ska man ändå inte använda platsen till något mer än idag kan man lika gärna ta bort bandybanan under några få vintermånader och ha en arena där varvid man gör sig av med Ullevi och GU.

Beträffande Gothia är det ju inte att planerna blir kvar som Gothia tycker är problemet utan tydligen var dom ska ha sina andra ytor (som matmarknaden och intersporttältet typ...).
Finns ju redan rätt många planer där Gothia spelas som ligger precis i eller intill bostadsområden så det i sig är ju ett klantigt argument.
Sälj Ullevis och GUs tomter, bygg en arena på Heden 1-2, bevara Heden 36, ner med parkeringsplatserna under planytan, bygg bostäder etc på parkeringsytan samt Lisebergsytan och man kan ju även behålla en mindre "evenemangsyta" för Gothia/Partille Cup etc när parkeringarna försvinner.
Citera
2019-01-09, 18:47
Medlem
Citat:
Som sagt, jag kan tycka att man kan bygga en arena på Heden där Gothia har sin SKF arena. Så jag ser inte Heden som något heligt. Ska man ändå inte använda platsen till något mer än idag kan man lika gärna ta bort bandybanan under några få vintermånader och ha en arena där varvid man gör sig av med Ullevi och GU.

Beträffande Gothia är det ju inte att planerna blir kvar som Gothia tycker är problemet utan tydligen var dom ska ha sina andra ytor (som matmarknaden och intersporttältet typ...).
Finns ju redan rätt många planer där Gothia spelas som ligger precis i eller intill bostadsområden så det i sig är ju ett klantigt argument.
Sälj Ullevis och GUs tomter, bygg en arena på Heden 1-2, bevara Heden 36, ner med parkeringsplatserna under planytan, bygg bostäder etc på parkeringsytan samt Lisebergsytan och man kan ju även behålla en mindre "evenemangsyta" för Gothia/Partille Cup etc när parkeringarna försvinner.
Då gör man bara om samma misstag. Det finns inte plats för en modern fotbolls arena i centrala Göteborg. Det är bättre att göra som tyskarna gjort och bygga ordentliga arenor utanför stan. Beträffande Heden och andra centrala grönytor så handlar det om att bebygga dessa och att då bygga högt och ha kvar mindre grönytor för rekreation. Man har inte plats med stora fotbollsplaner centralt i en stad. Det är ekonomiskt osunt när dessa ytor kan användas på ett samhällsekonomiskt mycket mer lönsamt sätt.
Citera
2019-01-09, 20:53
Medlem
Plastgräs på Friends, är det här första steget mot undergången?
Helt rätt att försäsongs- och cupmatcher även tidigare har spelats på plast, men slutar det här?

https://www.aikfotboll.se/nyheter/aik-fotboll-forlagger-forsasongstraning-pa-friends-arena
Citera
2019-01-09, 21:27
Medlem
Känns som SvFF m.fl går och väntar på nästa generation konstgräs, gissningsvis något som innehåller naturligt gräs, men som klarar mer stryk än en Desso Grassmaster.
Citera
2019-01-10, 00:48
Medlem
Citat:

En arena på Heden skulle ju dock inte göra så mycket för att få stället att bli mer levande och befolkat, det skulle skapa några få större människoflöden i veckan under säsong men annars vara rätt ödsligt och då skapa en praktiskt taget folktom plats mitt i centrala staden.

Ärendet kommer för övrigt upp i kommunstyrelsen nu den 16e. "Arbetssätt och initial finansiering för projekt "Stadsutveckling Valhallagatan/evenemangsområdet"

V har en motion om att placera ett centralbad(nytt Valhalla) på Heden, inget jag förespråkar, men det hade troligtvis gett ett större människoflöde än en arena, badet har uppenbarligen ca 500k besökare per år, räknar man högt typ 30k besökare till arenan varje vecka under säsongen blir det 450k besökare. Kan man integrera arenan eller för den delen badhuset med andra verksamheter skulle det kanske kunna funka.

Det sämsta som jag personligen tror skulle kunna hända i evenemangsområdet är att man låter Unibail-Rodamco-Westfield exploatera området, det hade antagligen skapat stora flöden... fram tills det är dags att stänga för kvällen, och då hade det blivit helt ödsligt igen, ingen night time economy, ingen som rör sig i området, ingen som bor i området, ja folktomt.

Citat:
Företaget skissar på ett köpcentrum på 80 000 kvadratmeter

– Vi bedömer att det är den kanske intressantaste platsen i hela Europa, av alla de vi tittar på. Det här är unikt: att bygga någonting mitt i staden. I anslutning till Liseberg med sina satsningar, Mässan som också håller på att växa, nya arenor, Bergakungen och Ullevi

– Nya Scandinavium ska inte ha en närbutik som närmaste granne. Det funkar inte. Det vi vill lägga till är en destination som drar 13 till 15 miljoner besökare
Citera
2019-01-10, 08:27
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Plastgräs på Friends, är det här första steget mot undergången?
Helt rätt att försäsongs- och cupmatcher även tidigare har spelats på plast, men slutar det här?

https://www.aikfotboll.se/nyheter/aik-fotboll-forlagger-forsasongstraning-pa-friends-arena

Nu lär ju landslaget sätta sig på tvären mot plastaskit som konstant underlag på Friends (förutom AIK då) men det är ju lite farligt att släppa på sådant här. Nu godkänner man en plastmatta under en period och då är det extremt lätt att argumentet "Men ni spelade & tränade ju på plast under vintern, varför inte köra på det hela säsongen" kommer.
Som så mycket annat är det ofta farligt att ge lillfingret får då tar många ofta hela kroppen...

Citat:
En arena på Heden skulle ju dock inte göra så mycket för att få stället att bli mer levande och befolkat, det skulle skapa några få större människoflöden i veckan under säsong men annars vara rätt ödsligt och då skapa en praktiskt taget folktom plats mitt i centrala staden.

Grejen är ju att det inte är optimalt såklart men jag har otroligt svårt att se att man kommer göra nåt med Heden som innebär att det inte är ett fotbollsplanscentrum under årets varma halva under överskådlig framtid ändå och då får man göra det bästa av det läget.
En arena där vore därför klart ett alternativ. Problemet är väl att få dit en fotbollsplan så det inte blir plastaskit men det borde fixas med hybridvariant och då får man väl spela mindre där än vad man numera gör på Heden 2/SKF Arena.

På det sättet frigörs GU:s och Ullevis tomter för byggnation varvid vi kommit en bit på vägen iaf.
Det är trögrott i den här staden men detta vore som sagt iaf en bit på vägen.
Citera
2019-01-10, 12:11
Medlem
Citat:

Ärendet kommer för övrigt upp i kommunstyrelsen nu den 16e. "Arbetssätt och initial finansiering för projekt "Stadsutveckling Valhallagatan/evenemangsområdet"

V har en motion om att placera ett centralbad(nytt Valhalla) på Heden, inget jag förespråkar, men det hade troligtvis gett ett större människoflöde än en arena, badet har uppenbarligen ca 500k besökare per år, räknar man högt typ 30k besökare till arenan varje vecka under säsongen blir det 450k besökare. Kan man integrera arenan eller för den delen badhuset med andra verksamheter skulle det kanske kunna funka.

Det sämsta som jag personligen tror skulle kunna hända i evenemangsområdet är att man låter Unibail-Rodamco-Westfield exploatera området, det hade antagligen skapat stora flöden... fram tills det är dags att stänga för kvällen, och då hade det blivit helt ödsligt igen, ingen night time economy, ingen som rör sig i området, ingen som bor i området, ja folktomt.
Låter ju som en alldeles lysande idé att bygga ett köpcentrum som alltså ska bli större än Nordstan, och sedan också bygga den mitt i smeten vid en arena så att man maximerar en redan kaotisk trafikplanering som då blir fullständigt ohållbar på helgdagar. Fan vilka genier vi har i stan! Kan man hoppas på tunnelbana om tusen år eller kör man fortfarande spårvagn tror ni? Man blir ju förbannad på idiotin.
Citera
2019-01-11, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskarOskarius
Låter ju som en alldeles lysande idé att bygga ett köpcentrum som alltså ska bli större än Nordstan, och sedan också bygga den mitt i smeten vid en arena så att man maximerar en redan kaotisk trafikplanering som då blir fullständigt ohållbar på helgdagar. Fan vilka genier vi har i stan! Kan man hoppas på tunnelbana om tusen år eller kör man fortfarande spårvagn tror ni? Man blir ju förbannad på idiotin.

Det är ett initiativ från Unibail-Rodamco-Westfield, så det är alldeles för tidigt att säga vad som kommer hända, men det är ju inte en vågad gissning att det blir en hel del handels m2 i anslutning till "Nya Scandinavium".

Citat:
Unibail-Rodamco är ett fransk-nederländskt fastighetsbolag med huvudkontor i Paris som fokuserar på investeringar i kommersiella fastigheter. Företaget bildades i juni 2007 genom en fusion av franska Unibail och nederländska Rodamco Europe. I december 2017 meddelade Unibail-Rodamco att bolaget köper upp Westfield Corporation, som äger 32 köpcenter i USA och Storbritannien, för cirka 25 miljarder dollar.

Personligen tycker jag konsortiumet med Balder, Castellum, HSB, Platzer, Riksbyggen, Skanska, Stena Fastigheter, Wallenstam, Semrén Månsson, White, Wingårdhs och Sweco är inne på rätt spår.

Citat:
Ett stadsutvecklingsförslag för alla göteborgare:

En toppmodern och flexibel arena – möjlig att driva utan driftunderskott
Tre multisportshallar för breddidrotten
En ny Lisebergshall – 3000-4000 platser
Ersättningsarena för Valhalla IP – på Heden
Förslag till placering av Valhallabadet
Exploateringskostnaderna för utvecklingen av Evenemangsområdet ingår
Rivningskostnaderna för befintliga anläggningar ingår
Finansiering av ett nytt Valhallabad
5000 bostäder
5000 arbetsplatser
500 hotellrum
Stort handelscentrum

Citat:
I Plats för Göteborgs förslag omsätts mark som idag inte utnyttjas optimalt och möjliggör byggnation av bostäder som så väl behövs och kan på det sättet finansiera en ny arena. Det är en riskminimering för kommunen där Plats för Göteborg möjliggör att stadsutveckla ett område som idag ligger centralt men som inte används optimalt då det inte är aktiviteter.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-01-11 kl. 01:29.
Citera
2019-01-17, 14:20
Medlem
emileflournoys avatar
Någon som hört något om vad som händer i Jönköping, blir det någon ny fotbollsarena?
Citera
2019-01-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Någon som hört något om vad som händer i Jönköping, blir det någon ny fotbollsarena?

Det senaste som politikerna håller på att utreda är att bygga nytt uppe på Elmia. Men en lösning verkar vara rätt långt borta. Stadsparksvallen har fått dispens den här säsongen också men man lever på årsbeslut just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in