2013-03-20, 07:15
Medlem
Chew1907s avatar
Lite nytt från oss. Det viktigaste är väl
Citat:
Politikerna i kommunstyrelsen har nu gett klartecken till både upprustning och hyresmodell. Nästa vecka får fullmäktige sista ordet i frågan, men inget tyder på något annat än ett ja även där.

http://hd.se/sport/2013/03/20/nya-hyran-pa-olympia-en/
Citera
2013-03-23, 01:37
Medlem
P.Gs avatar
Avlade precis premiärbesök på Friends och stämmer in i tvivlet; något är helt klart tokigt med aukustiken. Självklart kan inte ljudet på en allsvensk match jämföras med en landskamp, men irländarna (som jag satt bakom) tycktes hålla igång rätt bra. Men allt ljud tycks förvandlas till ett dovt sorl, till skillnad mot Råttis där aukustiken trots allt är rätt skarp. Några andra åsikter?
Citera
2013-03-23, 10:51
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Avlade precis premiärbesök på Friends och stämmer in i tvivlet; något är helt klart tokigt med aukustiken. Självklart kan inte ljudet på en allsvensk match jämföras med en landskamp, men irländarna (som jag satt bakom) tycktes hålla igång rätt bra. Men allt ljud tycks förvandlas till ett dovt sorl, till skillnad mot Råttis där aukustiken trots allt är rätt skarp. Några andra åsikter?

Rapport på rapport säger samma sak. Min enda erfarenhet, bandyfinalen, bekräftar allt detta. Något är skevt med akustiken på Friends. Jag tror inte AIK kommer få en annan uppfattning hur mycket de än pratar om att övre etaget kommer att vara avskärmat och därför skapa e annan ljudbild.
Citera
2013-03-23, 12:20
Medlem
pihlbaoges avatar
Friends Arena börjar kännas mer och mer som ett väldigt stort och dyrt Gamla Ullevi.

Då menar jag att det är en arena som någon bestämt att man ska ha utan att faktiskt tänka igenom det allt för mycket och sedan bara byggt skiten. Problem som en 2:åring skulle kunna lista ut att man skulle kunna få har man helt ignorerat under utvecklingsprocessen.

Gamla Ullevi klarar t ex inte av supportrar som hoppas i takt, trots att det har varit ett fenomen i flera år innan arenan byggdes.

Friends Arena klarar tydligen inte av att ventilera ut rök från bengaler, trots att framför allt AIK (laget som ska spela på Friends) är flitiga användare av bengaler. Friends Arena släpper inte in tillräckligt med ljus för att planen ska klara sig, trots att man har kunnat se och lära av hundratals andra liknande arenor världen runt. Friends Arena har kass akustik, trots att det varit en av de viktigaste frågorna för laget som kommer spela flest matcher på Arenan (AIK) Friends Arena har (hittills) haft problem med infrastrukturen, trots att man byggt en arena som ska ta 50 000 personer så har man inte sett till att 50 000 kan ta sig till arenan samtidigt. (Det säger de ju dock att ska ordnas när kringliggande byggnation är klar om ca 2 år.)
Citera
2013-03-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Friends Arena börjar kännas mer och mer som ett väldigt stort och dyrt Gamla Ullevi.

Då menar jag att det är en arena som någon bestämt att man ska ha utan att faktiskt tänka igenom det allt för mycket och sedan bara byggt skiten. Problem som en 2:åring skulle kunna lista ut att man skulle kunna få har man helt ignorerat under utvecklingsprocessen.

Gamla Ullevi klarar t ex inte av supportrar som hoppas i takt, trots att det har varit ett fenomen i flera år innan arenan byggdes.

Friends Arena klarar tydligen inte av att ventilera ut rök från bengaler, trots att framför allt AIK (laget som ska spela på Friends) är flitiga användare av bengaler. Friends Arena släpper inte in tillräckligt med ljus för att planen ska klara sig, trots att man har kunnat se och lära av hundratals andra liknande arenor världen runt. Friends Arena har kass akustik, trots att det varit en av de viktigaste frågorna för laget som kommer spela flest matcher på Arenan (AIK) Friends Arena har (hittills) haft problem med infrastrukturen, trots att man byggt en arena som ska ta 50 000 personer så har man inte sett till att 50 000 kan ta sig till arenan samtidigt. (Det säger de ju dock att ska ordnas när kringliggande byggnation är klar om ca 2 år.)

Håller med om mycket ovan, men det går bevisligen att låta mycket på arenan. Englands fans gjorde det OK och Irlands fans igår lät väl ändå ganska bra när de väl kom igång? Problemet är väl att det mest varit landslag utan klack samt hammarby som haft "klack" på arenan innan, så själva stämningen har väl aldrig på riktigt testats. Det kan konstateras på riktigt om akustiken är bättre/sämre än Råsunda när AIK spelar mot djurgården i maj.
Citera
2013-03-23, 13:58
Medlem
csts avatar
Var också på friends igår och det var nog sista gången jag var på landskamp, vad är det för fel på alla dyngfulla bonnläppar som inte kan ett skvatt om fotboll?

Stämmer väl in i det som andra har sagt, men framförallt kändes allting jävligt halvfärdigt, det står provisoriska kravallstängsel lite här och var för att leda publiken rätt och ingenting känns speciellt färdigt. Kommunikationerna de har tänkt sig kommer ju aldrig någonsin att räcka till och hur fan ska de leda publiken i samband med derbymatchen i vår för att det inte ska smälla?

Jag tycker inte att upplevelsen var speciellt bra heller, på en modern arena ska det kännas som om man är på planen, men den känslan infann sig inte alls. (Hade plats i en kurva).

Jag blir mer och mer övertygad om att detta är Lagrells skrytbygge över sin egen förträfflighet.
Citera
2013-03-23, 14:34
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge

Instämmer i vad du och andra skriver. Har besökt den färdiga Friends två gånger nu, först Argentinamatchen och så bandyfinalen. Att akustiken var kass insåg jag först efter bandyn, någon direkt klack fanns inte det första besöket.

Till byggarnas försvar vill jag dock tillägga att de inte trodde på att riktigt gräs skulle fungera med tanke på hur taket är byggt, det beslutet är SvFF:s eget. (Var på studiebesök under byggtiden och pratade med PEAB:s projektledare om detta.) Dessutom så är arenan en multiarena, alltså inte byggt enbart för fotboll. Akustiken verkar mer anpassad för konserter än fotbollsklackar helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Var också på friends igår och det var nog sista gången jag var på landskamp, vad är det för fel på alla dyngfulla bonnläppar som inte kan ett skvatt om fotboll?

Instämmer också med dig, känns inte som jag kommer att gå på någon landskamp där de närmaste åren. För dåliga kommunikationer och för dålig akustik för min smak.
Citera
2013-03-23, 15:59
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Problemet är väl att det mest varit landslag utan klack samt hammarby som haft "klack" på arenan innan, så själva stämningen har väl aldrig på riktigt testats. Det kan konstateras på riktigt om akustiken är bättre/sämre än Råsunda när AIK spelar mot djurgården i maj.

Bajen fyllde sin klacksektion och vi är kända för att ha en bra klack. Lägg undan rivaliteten som du har gentemot oss (jag antar att du är AIK'are). Bajen har alltid bra tryck - hemma, borta, derbyn och andra matcher. Söderstadion är idealisk för att få bra akustik och Råsunda fungerade också bra.

Visst kommer det vara drag när AIK möter Djurgården men kommer det vara i närheten av vad de gamla arenorna kunde prestera i att återge ljudet? Jag är tveksam. Och hur ofta kommer AIK kunna fylla arenan ens i närheten av hur många som såg bandyfinalen? Jag tror inte att det är lättare att skapa bra tryck när antalet åskådare är färre. Men det kanske är dumt att bråka om detta nu. Vänta tills ni har lirat ett halvår på Friends så får vi se vad ni tycker.

Arenan är som sagt fräsch men akustiken är dålig. Ventilationen ska vi inte tala om. Jag vill påstår att bengalröken aldrig riktigt försvann under hela bandyfinalen tex.
Citera
2013-03-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Bajen fyllde sin klacksektion och vi är kända för att ha en bra klack. Lägg undan rivaliteten som du har gentemot oss (jag antar att du är AIK'are). Bajen har alltid bra tryck - hemma, borta, derbyn och andra matcher. Söderstadion är idealisk för att få bra akustik och Råsunda fungerade också bra.

Visst kommer det vara drag när AIK möter Djurgården men kommer det vara i närheten av vad de gamla arenorna kunde prestera i att återge ljudet? Jag är tveksam. Och hur ofta kommer AIK kunna fylla arenan ens i närheten av hur många som såg bandyfinalen? Jag tror inte att det är lättare att skapa bra tryck när antalet åskådare är färre. Men det kanske är dumt att bråka om detta nu. Vänta tills ni har lirat ett halvår på Friends så får vi se vad ni tycker.

Arenan är som sagt fräsch men akustiken är dålig. Ventilationen ska vi inte tala om. Jag vill påstår att bengalröken aldrig riktigt försvann under hela bandyfinalen tex.

Fast enligt mig var inte stämningen på bandyfinalen så jättebra. Klacken var väldigt utblandad då det var dom enda rimligt prissatta biljetterna som fanns och därför blev stämningen lidande. När alla tog i var stämningen däremot galen, t.ex under Just i idag är jag stark, Från Södermalm och Öka takten sista kvarten.

Men precis som du skriver skulle jag oroa mig för hur fläktsystemet fungerar om jag var gnagare, det fungerade bedrövligt under bandyfinalen och då var det ändå en rätt liten bränning.

En annan sak som slog mig efter att ha sett tv-sändningen från finalen var hur lite man hörde den andra sidan när man var där. På tv så trummar ju Sandvikens supportrar på utav bara helvete, men det hörde man inte alls på vår kortsida. Nu kan det ju iofs ha varit mickarna som spelar mig ett spratt, men det där trummandet borde man ha hört mer av på plats.

Sen andades verkligen arena budgetbygge, och inte ett skönt dynamiskt budgetbygge, utan bara ett tråkigt budgetbygge.
Senast redigerad av mojojojojojo 2013-03-23 kl. 19:52.
Citera
2013-03-23, 22:34
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Fast enligt mig var inte stämningen på bandyfinalen så jättebra. Klacken var väldigt utblandad då det var dom enda rimligt prissatta biljetterna som fanns och därför blev stämningen lidande. När alla tog i var stämningen däremot galen, t.ex under Just i idag är jag stark, Från Södermalm och Öka takten sista kvarten.

Förvisso men det tror jag har att göra med att arenan är så pass stor. Om man alltid kan fylla kortsidan med en klack kanske man lär sig att samordna bättre. Jag stod högt upp och mot högerkanten och det hände flera gånger att vi kom i otakt med de på andra sidan klacken varpå sången dog ut. Fler capos och, i Bajens fall, fler trummor som står utspridda kanske är att föredra när avstånden är så mycket större än vi är vana vid.

Tror f.ö. att tv-sändningen hade mickat bortaklacken ganska bra medan Bajensidan absolut inte hade samma privilegium.
Citera
2013-03-24, 14:28
Medlem
P.Gs avatar
Har inte aik Friends-premiär idag? Ser framemot rapport.
Citera
2013-03-24, 16:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Har inte aik Friends-premiär idag? Ser framemot rapport.
Vart faktiskt ganska positivt överraskad av Nationalarenan i sej. Trots att det bara var cirka 4.600 på plats vart ett par ramsor bra. Bajarnas snack om akustiken verkar så här långt va en stor överdrift för om 4.600 kan göra ifrån sej såhär bra kan man ju bara tänka sej vad runt 45.000 kan. Mycket utrymme mellan trappraderna och sikten var bra.. Övrigt positivt var ventilationen, toaletterna, kioskerna (hyfsat bra korv, snabb kö och accepterar bankomatkort) och ljudet från stereorna, inte för att det sistnämnda har stor betydelse nånstans men ett plus i alla fall. Dom som inte är jätteinsatta kommer trivas här med alla bekvämligheter.

Däremot så är det ingen Råsundakänsla kring det hela, man kommer nog inte kunna känna sej hemma där när alla möjliga saker arrangeras och det inte bara är "vårt". Känns mer som att man checkat in på ett lyxhotell under obestämd tid medan hemmet är någon annanstans.

Runt omkring var däremot åt helvete, allt är bara halvfärdigt och man är tvungen att gå runt en halvcirkel för att komma dit man ska. Sen kan man fantisera om hur det kommer bli vid derbyn eller övriga högriskmatcher för utanför är det nästan oundvikligt att drabba samman.
Senast redigerad av ZlatanMania 2013-03-24 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in