2015-03-04, 08:22
Medlem
15Februaris avatar
Det finns inget krav från UEFAs eller FIFAs håll på att nybyggda arenor ska ha ett visst avstånd mellan läktare och plan.

Det finns krav om man ämnar söka en Europa- eller Champions League-final eller ett EM/VM.
Men då krävs i samma veva en viss kapacitet på arenan, med vissa faciliteter etc.

Med andra ord så är det helt meningslöst att bygga så långt mellan läktare och planen.
Man får spela gruppspel såväl som slutspel i EL/CL på en arena som har så litet avstånd som Stamford Bridge i London. Det krävs heller inte någon dispens för det.
Citera
2015-03-04, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Det finns inget krav från UEFAs eller FIFAs håll på att nybyggda arenor ska ha ett visst avstånd mellan läktare och plan.

Det finns krav om man ämnar söka en Europa- eller Champions League-final eller ett EM/VM.
Men då krävs i samma veva en viss kapacitet på arenan, med vissa faciliteter etc.

Med andra ord så är det helt meningslöst att bygga så långt mellan läktare och planen.
Man får spela gruppspel såväl som slutspel i EL/CL på en arena som har så litet avstånd som Stamford Bridge i London. Det krävs heller inte någon dispens för det.

Isf är det fullkomligt idiotiskt om Heif ändå förbereder för att detta skall kunna hända någon gång i framtiden, med tanke på att tusentals Heif matcher blir lidande innan det blir verklighet (om någonsin...).

De som bygger arenor är pajaser för dom envisas med att inte utgå ifrån en design som skapar den absoluta stämningen på fotbollsmatcher (vilket är huvudsyftet med arenorna)
Citera
2015-03-23, 20:49
Medlem
Varför envisas man med att ha live web-kameran på baksidan av arenorna?
Det kan ju inte vara så svårt att sätta upp den mittemot, både gefle och helsingborg har detta fenomen.
En uppdatering av olympia i dag FRAMIFRÅN.
http://www.bakgatan.se/v3/2015/03/23/bilder-2015-03-23/
Citera
2015-03-26, 15:59
Medlem
Joni93s avatar
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=1zf4ohu&s=8#.VRQbmPmG_hg

Ny bild på Södra, Olympia. Kommer bli bra detta.
Citera
2015-03-26, 16:24
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joni93
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=1zf4ohu&s=8#.VRQbmPmG_hg

Ny bild på Södra, Olympia. Kommer bli bra detta.

Ser bra ut! Kommer ni få lov att ha banderoller där nere?
Citera
2015-03-29, 09:54
Medlem
svulles avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article20543194.ab

Kan vara tillfälligheter, men jag tyckte dels att mattan var bättre i slutet av förra säsongen, och dessutom har varit bättre de gånger man skådat den i år. Förhoppningsvis är detta något man nu kan få ro på och lägga åt sidan. Nu återstår givetvis kommunikationer och akustikproblemen, men man har i bästa fall sopat undan ett stort aber.
Citera
2015-03-29, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article20543194.ab

Kan vara tillfälligheter, men jag tyckte dels att mattan var bättre i slutet av förra säsongen, och dessutom har varit bättre de gånger man skådat den i år. Förhoppningsvis är detta något man nu kan få ro på och lägga åt sidan. Nu återstår givetvis kommunikationer och akustikproblemen, men man har i bästa fall sopat undan ett stort aber.
Svensk sportjournalik när den är som bäst. Ett par fattiga rader om matchen, lite fler rader om gräset och en fläskig rubrik på det.
Citera
2015-03-31, 14:42
Medlem
IFK Göteborg har nu sålt ca 11 000 platser till premiären mot Åtvidaberg något som vissa menar är för lite. Oavsett så är det många som hävdar att Gamla Ullevi är ett av de större problemen vilket jag håller med om. Gamla Ullevi har egentligen två fördelar den har 1. numer en bra gräsmatta och 2. den är bättre än Gamla Gamla Ullevi. Hur står den sig jämfört med övriga arenor i Allsvenskan?

Är det en genomgående dålig arena (troligtvis) eller passar den bara oss väldigt dåligt?
Citera
2015-03-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyad
IFK Göteborg har nu sålt ca 11 000 platser till premiären mot Åtvidaberg något som vissa menar är för lite. Oavsett så är det många som hävdar att Gamla Ullevi är ett av de större problemen vilket jag håller med om. Gamla Ullevi har egentligen två fördelar den har 1. numer en bra gräsmatta och 2. den är bättre än Gamla Gamla Ullevi. Hur står den sig jämfört med övriga arenor i Allsvenskan?

Är det en genomgående dålig arena (troligtvis) eller passar den bara oss väldigt dåligt?
Gamla Gamla Ullevi var en fantastisk arena. Mattan ansågs av många vara Sveriges bästa och då spelade ändå tre lag där, Östra Stå var en grym läktare att skapa bra tryck på då taket hjälpte till en hel del. Nuvarande Gamla är i min mening rätt dålig, varför byggde man skiten i två etage när det hade kunnat bli så mycket bättre med ett etage eller som på Borås Arena med två etage på långsidorna och ett etage på kortsidorna?
Citera
2015-04-01, 01:41
Medlem
15Februaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyad

Egentligen så förstår jag dock inte vad ni gnäller på.
Absolut, visst hade det varit bättre att bygga Gamla Ullevi i ett etage, men ni sitter och skyller på saker på riktiga ickeproblem.

• Gamla Ullevi har riktigt bra akustik.
• Arenan i fråga är tight och synkningen mellan etagen är heller inte något problem.
• Ni har en fullgod gräsmatta.
• Arenan är inte till synes lik ett rymdskepp.
• Arenan är inte överdimensionerad(kanske lite stor för er i dagsläget med tanke på hur dåliga ni är på att dra publik, men ni tycks ju sälja ut arenan i fråga då och då.)

Usla bortförklaringar. Speciellt i relation till vilket jävla helvete vi har.

Jag skulle säga att Nya Parken i Norrköping är den bästa arenan i Sverige.
Bra lutning på läktarna, sinnessjukt bra akustik under taket. Däremot en fullkomligt labil hemmapublik vilket gör att detta sällan sätts på prov.

Det är klart att Malmös arena är schysst, om än inte perfekt. Då syftar jag på att avståndet mellan Malmös ståplatsläktare och taket är väldigt långt. I Övrigt, väldigt bra. Är det någon från Malmö som vet vad ni har för lutning på er klackläktare, räknat i grader(räcker med höjden och bredden på läktarstegen för att räkna ut.).

Om jag fick ranka topp 5 så skulle jag förmodligen ranka på följande vis ur ett supporterperspektiv(underlag på planen ej med i beräkningen).
1. Idrottsparken i Norrköping
2. Swedbank Stadion (Malmö)
3. Borås Arena
4. Gamla Ullevi
5. Tele2 Arena

Sist kommer naturligtvis Friends Arena. Arenan ifråga saknar motstycke. Det är helt bisarrt hur man kan misslyckas så mycket med ett arenabygge för de pengarna. Jag drömmer mardrömmar om vår hemmaplan minst en gång i veckan. Friends Arena har försatt mig och många med mig i djup depression och kommer att så göra under resterande tid vi spelar kvar där.
Citera
2015-04-01, 09:13
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Gamla Gamla Ullevi var en fantastisk arena. Mattan ansågs av många vara Sveriges bästa och då spelade ändå tre lag där, Östra Stå var en grym läktare att skapa bra tryck på då taket hjälpte till en hel del. Nuvarande Gamla är i min mening rätt dålig, varför byggde man skiten i två etage när det hade kunnat bli så mycket bättre med ett etage eller som på Borås Arena med två etage på långsidorna och ett etage på kortsidorna?

Trycket på Gamla Gamla var inte i närheten av vad det är nu. Aldrig. Sikten på östra långsidan och på kortsidorna var dessutom bedrövlig.

Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Egentligen så förstår jag dock inte vad ni gnäller på.
Absolut, visst hade det varit bättre att bygga Gamla Ullevi i ett etage, men ni sitter och skyller på saker på riktiga ickeproblem.

• Gamla Ullevi har riktigt bra akustik.
• Arenan i fråga är tight och synkningen mellan etagen är heller inte något problem.
• Ni har en fullgod gräsmatta.
• Arenan är inte till synes lik ett rymdskepp.
• Arenan är inte överdimensionerad(kanske lite stor för er i dagsläget med tanke på hur dåliga ni är på att dra publik, men ni tycks ju sälja ut arenan i fråga då och då.)

Usla bortförklaringar. Speciellt i relation till vilket jävla helvete vi har.
Håller med om det mesta här (arenan är absolut inte för stor dock). Finns en del annat som är kass på GU (kapacitet på kiosker och toaletter exempelvis).

Klacksektionen har begränsats på höjden av ett fult jävla plank men det går fortfarande att skapa bra tryck (om folk hade fattat att i klacken sjunger man).
Citera
2015-04-01, 09:32
Medlem
Kravallens avatar
https://youtu.be/IbxRYwiKULc

Arenan formad som en krokodil. Säkert gammal i tråden men den tåls att titta på.

MDMF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in