2016-11-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Detta låter som ett alldeles för bra förslag för att kunna förverkligas när politikerna ska fatta beslut och där kommer säker finnas en och annan mupp som kommer att överklaga om nu kommunen ändå tillmötesgår företagsgruppen och ger dem en markanvisning i utbyte mot en ny multiarena.

Tänk om politikerna i Uppsala hade tänkt i samma termer av stadsutveckling som man visar prov på i Gbg när nya studenternas nu ska byggas istället för att fortsätta gräva ner sig i gamla dogmer och vattensjuk blålera i ett arenaområde som ligger hopplöst till för alla som inte bor centralt i staden.

Mer än en och annan mupp!

Men för att stimulera sund konkurrens på lika villkor behöver detta ändå ha en process, där fler grupper eller individuella aktörer har möjlighet att "buda". Marken är värdefull.

Här är lite intressanta tankar angående ett Nytt "Nya Ullevi", från två arkitektstudenter på Chalmers, Adrian Pihl Spahiu och Peter Nilsson. Deras förslag går i kort ut på att flytta Nya Ullevi till Gärdsåstorg/Galileis Gata i Bergsjön, för att på så sätt bland annat stimulera annan stadsutveckling och det lokala näringslivet(och även nyetableringar), samtidigt som värdefull mark frigörs inne i stan.

http://gbg.yimby.se/2016/11/ullevi-3.0_3875.html

Citat:
[...]

Flytt av Ullevi
En ny multiarena för 50 000 åskådare med tillhörande hotell blir den nya drivmotorn. En flytt av Ullevi från centrala Göteborg frigör även attraktiv mark som kan säljas för att finansiera bygget. Under ett evenemang sysselsätts 2 500 personer i direkt anslutning till arenan, ej medräknat restauranger, hotell, transport och liknande. Liknande satsningar på arenor i problemområden har gjorts med framgång i bl a Amsterdam och Paris.

[...]
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-11-02 kl. 13:45.
Citera
2016-11-02, 16:25
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Mer än en och annan mupp!

Men för att stimulera sund konkurrens på lika villkor behöver detta ändå ha en process, där fler grupper eller individuella aktörer har möjlighet att "buda". Marken är värdefull.

Här är lite intressanta tankar angående ett Nytt "Nya Ullevi", från två arkitektstudenter på Chalmers, Adrian Pihl Spahiu och Peter Nilsson. Deras förslag går i kort ut på att flytta Nya Ullevi till Gärdsåstorg/Galileis Gata i Bergsjön, för att på så sätt bland annat stimulera annan stadsutveckling och det lokala näringslivet(och även nyetableringar), samtidigt som värdefull mark frigörs inne i stan.

http://gbg.yimby.se/2016/11/ullevi-3.0_3875.html

Är det käre Pihlbauge som uttalar sig alltså?
Citera
2016-11-02, 16:26
Medlem
Elfsborg vill rusta upp Borås arena.

http://www.fotbolldirekt.se/2016/11/02/elfsborgs-plan-vill-rusta-upp-arenan-for-100-miljoner/
Citera
2016-11-02, 16:28
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch

http://www.fotbolldirekt.se/2016/11/02/elfsborgs-plan-vill-rusta-upp-arenan-for-100-miljoner/

De kan lika bra lägga en riktigt matta också när de väl är igång.
Citera
2016-11-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Är det käre Pihlbauge som uttalar sig alltså?

Ja, svenska fans.
Citera
2016-11-02, 16:54
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ja, svenska fans.

Han skriver även här då och då. Men ja, hans namn är ju känt i blåvita kretsar.
Citera
2016-11-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Han skriver även här då och då. Men ja, hans namn är ju känt i blåvita kretsar.

ah ok det har jag missat, men ja, han är ju det!

Tycker det är helt rätt, det är lite i dom banorna jag tänkt också, även om jag enbart är en så kallad glad amatör, känns som en win-win, då Skånegatan hade fått ett enormt lyft av att Ullevitomten bebyggdes med stad, istället för betongkolossen som står oanvänd rätt ofta, det blir en naturlig fortsättning på den fina utveckling som skett vid Odinsplatsen och Friggagatan, samtidigt som det hade skapat ett viktigt destinationsmål i nordöst, vilket hade varit bra både ekonomiskt och socialt.
Citera
2016-11-03, 10:57
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Lägg några mille på en fotbollsplan först och främst...
I övrigt har väl det varit snack om att bygga på kortisdan/kortsidorna sedan arenan byggdes där.

Citat:
ah ok det har jag missat, men ja, han är ju det!

Tycker det är helt rätt, det är lite i dom banorna jag tänkt också, även om jag enbart är en så kallad glad amatör, känns som en win-win, då Skånegatan hade fått ett enormt lyft av att Ullevitomten bebyggdes med stad, istället för betongkolossen som står oanvänd rätt ofta, det blir en naturlig fortsättning på den fina utveckling som skett vid Odinsplatsen och Friggagatan, samtidigt som det hade skapat ett viktigt destinationsmål i nordöst, vilket hade varit bra både ekonomiskt och socialt.

Ja, just att lägga en arena sådär i förorten är en bra idé. Dels har Ullevi spelat ut sin roll och den marken kan användas så oändligt mycket bättre.
Dels skulle det vara ett (nödvändigt) lyft för nordost.
Citera
2016-11-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, just att lägga en arena sådär i förorten är en bra idé. Dels har Ullevi spelat ut sin roll och den marken kan användas så oändligt mycket bättre.
Dels skulle det vara ett (nödvändigt) lyft för nordost.

Jag hade ju föredragit sydväst, i min lilla hemmasnickrade idé hade jag en ny arena placerad typ i Högsbo/Frölundaborg/Marklandsgatan, det läget ger bra kommunikationer(plus det finns ju intressanta planer för Dag Hammarskjöld), men Nordöst är ju eftersatt och det känns väl lämpligt, problemet är kommunikationerna dock. Läste en insändare nyligen från en kvinna som tyckte att ja, det är fint och roligt med alla byggen/planer på stadsutveckling i Gamlestan/Kviberg osv... men det är redan knökfullt på vagnarna på morgonen och kvällen. Lilla Tokyo kanske snart är en bättre benämning.

Jag är ingen spårvagnsexpert, men dom nya vagnarna från Bombardier, dom kanske har högre kapacitet. Det hade ju inte varit fel.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-11-03 kl. 11:48.
Citera
2016-11-03, 17:07
Medlem
Samizdats avatar
Citat:

Citat:
Men vi kommer aldrig att bli en inomhusarena, säger Sune Lundqvist (vice ordf. i Elfsborg).

Det känns ju... betryggande. Väldigt konstigt påpekande.
Citera
2016-11-03, 17:26
Medlem
SoderortFTWs avatar
Innebär ellos ombyggnad att korvnisse inte längre kommer behöva stå ut med sol i ögonen?
Citera
2016-11-04, 08:10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Jag hade ju föredragit sydväst, i min lilla hemmasnickrade idé hade jag en ny arena placerad typ i Högsbo/Frölundaborg/Marklandsgatan, det läget ger bra kommunikationer(plus det finns ju intressanta planer för Dag Hammarskjöld), men Nordöst är ju eftersatt och det känns väl lämpligt, problemet är kommunikationerna dock. Läste en insändare nyligen från en kvinna som tyckte att ja, det är fint och roligt med alla byggen/planer på stadsutveckling i Gamlestan/Kviberg osv... men det är redan knökfullt på vagnarna på morgonen och kvällen. Lilla Tokyo kanske snart är en bättre benämning.

Jag är ingen spårvagnsexpert, men dom nya vagnarna från Bombardier, dom kanske har högre kapacitet. Det hade ju inte varit fel.

Dom nya vagnarna skall ju vara längre iaf så rimligen har dom högre kapacitet med.
Det är dessutom svårt att ge en bra bild av kommunikationer i Gamlestan/Kviberg innan Gamlestans resecentrum är färdigt. Problemet blir snarare förbi SKF, där är det redan idag trångt med bussar, vagnar och bilar. Dessutom svårt att bygga bredare med tanke på husen etc. Man får isf dra snabbussar alternativa vägar till Kviberg etc. Svårlöst dock på rak arm. Det är en redig flaskhals från Bellevue till Gamlestan.

Hur ser det egentligen ut vid Angeredsvallen numera? Finns det inte möjlighet att bygga en arena där, det fanns det iaf förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in