Citat:
Ursprungligen postat av
ondskefull
...
Det där är ju inte riktigt sant (hur ofta du än hävdar det) - vet inte hur det ser ut i övrigt, men äckliga brofästet äger dårpippin arena, Ellos äger Borås Arena och Norrköping är iaf majoritetsägare i Halvdana Parken.
....
Nu undrar jag vad som inte var riktigt sant? Att Malmö äger sin arena som jag påstår, vilket är den klubben jag har direkt kunskap om utan att googla?
Avseende ägarförhållanden i de allsvenska arenorna ser det ut så här enligt tillgängliga information via google:
Swedbank Stadion: MFF 75%, PEAB 25%
Olympia: Helsingborgs stad(Kommunen)
Örjans Vall: Halmstad Kommun
Falkenbergs IP: Falkenbergs Kommun
Borås Arena: Borås Arena AB/IF Elfsborg
Gamla Ullevi: Higab (Kommunen)
Guldfågeln arena:Kalmar FF fastighets AB
Nya parken: Norrköpings idrottspark AB/IFK Norrköping
Kopparvallen: Åtvidabergs kommun
Behrn Arena: Kummunägda Örebroporten
Friends: SvFF
Tele2: Stockholm stad (Kommunen)
Norrporten Arena:Fastighetsbolaget Norrporten (Privat)
Rambergsvallen/Bravida arena: Higab (Kommunen)
Gavlehov: Gavlefastigheter Gävle Kommun AB
Att fyra klubbar äger eller är delägare i sin arena ändrar ändå inte helhetsbilden av hur svensk arenaidrott hantera frågan om underlag och kostnaderna som är förknippade med dem. Så länge det är kommunerna som äger huvuddelan av alla arenor allsvenskan och superettan kommer kommunen ha det helt avgörande inflytandet över underlaget och driftkostnaderna. Vilket är exakt så det måste fungera när det offentliga äger arenan. Det är dessutom så att få eller ingen av de klubbar som hyra arena av kommunerna har ekonomiska förutsättingar att själva äga eller driva sina arenor, det är bara att gå till klubbarnas årsredovisning och se hur många av dem som lämnar överskott i verksamheten varje år för att inse att huvuddelen av klubbarna sitter i händerna på de kommuner de är aktiva i möjligen med undantag av Häcken som tack vare Gohtia Cup och illa dold kommunal sponsring är Sveriges näst rikaste klubb och har fått kommunen att sitta i knät på dem.