Citat:
Ursprungligen postat av
reyad
IFK Göteborg har nu sålt ca 11 000 platser till premiären mot Åtvidaberg något som vissa menar är för lite. Oavsett så är det många som hävdar att Gamla Ullevi är ett av de större problemen vilket jag håller med om. Gamla Ullevi har egentligen två fördelar den har 1. numer en bra gräsmatta och 2. den är bättre än Gamla Gamla Ullevi. Hur står den sig jämfört med övriga arenor i Allsvenskan?
Är det en genomgående dålig arena (troligtvis) eller passar den bara oss väldigt dåligt?
Egentligen så förstår jag dock inte vad ni gnäller på.
Absolut, visst hade det varit bättre att bygga Gamla Ullevi i ett etage, men ni sitter och skyller på saker på riktiga ickeproblem.
• Gamla Ullevi har riktigt bra akustik.
• Arenan i fråga är tight och synkningen mellan etagen är heller inte något problem.
• Ni har en fullgod gräsmatta.
• Arenan är inte till synes lik ett rymdskepp.
• Arenan är inte överdimensionerad(kanske lite stor för er i dagsläget med tanke på hur dåliga ni är på att dra publik, men ni tycks ju sälja ut arenan i fråga då och då.)
Usla bortförklaringar. Speciellt i relation till vilket jävla helvete vi har.
Jag skulle säga att Nya Parken i Norrköping är den bästa arenan i Sverige.
Bra lutning på läktarna, sinnessjukt bra akustik under taket. Däremot en fullkomligt labil hemmapublik vilket gör att detta sällan sätts på prov.
Det är klart att Malmös arena är schysst, om än inte perfekt. Då syftar jag på att avståndet mellan Malmös ståplatsläktare och taket är väldigt långt. I Övrigt, väldigt bra. Är det någon från Malmö som vet vad ni har för lutning på er klackläktare, räknat i grader(räcker med höjden och bredden på läktarstegen för att räkna ut.).
Om jag fick ranka topp 5 så skulle jag förmodligen ranka på följande vis ur ett supporterperspektiv(underlag på planen ej med i beräkningen).
1. Idrottsparken i Norrköping
2. Swedbank Stadion (Malmö)
3. Borås Arena
4. Gamla Ullevi
5. Tele2 Arena
Sist kommer naturligtvis Friends Arena. Arenan ifråga saknar motstycke. Det är helt bisarrt hur man kan misslyckas så mycket med ett arenabygge för de pengarna. Jag drömmer mardrömmar om vår hemmaplan minst en gång i veckan. Friends Arena har försatt mig och många med mig i djup depression och kommer att så göra under resterande tid vi spelar kvar där.